تاریخچه شبکه اجتماعی VK

در ادامه مقالات معرفی بیست سایت برتر جهان، این بار نوبت به وب سایت تاریخچه شبکه اجتماعی VK می رسد. VK یک شبکه اجتماعی اینترنتی است که احتمالا نام آنرا شنیده اید.

پس با طراحی سایت اصفهان همراه باشید با معرفی

چهاردهمین وب سایت برتر جهان : تاریخچه شبکه اجتماعی VK

آدرس وب سایت :www.vk.com

امروزه در دنیای ارتباطات و فناوری اطلاعات و پیشرفت های بسیاری که در این حوزه طی سالهای گذشته به خصوص در قرن بیست و یکم اتفاق افتاده است، در حوزه جهانی اینترنت بسیار قابل لمس است. به طوری که شاید دنیای بدون اینترنت را هم نتوان لحظه ایی تصور کرد. قطعی حتی چند دقیقه ایی اینترنت در یک شهر بسیاری از کارها را مختل می کند. گوشی های هوشمند و بروز شدن مرتب آنها نیز افراد را به این سمت سوق می دهد که آنچه را در دست دارند تنها یک تلفن همراه برای تماس با دوستان و اطرافیان نیست بلکه یک جهان کوچک در دست فرد است. با دنیای اینترنت و استفاده از گوشی های هوشمند مرزها و مناطق جغرافیایی دیگر معنایی ندارد و چیزی که در این بین اثر به سزایی دارد، شبکه های اجتماعی است . شبکه های اجتماعی افراد را در سراسر جهان بودن در نظر گرفتن کشور، زبان، ملیت، مذهب و غیره گرد هم می آورد. انتقال یادداشت ها، تصاویر و ویدئوها در شبکه های اجتماعی به راحتی انجام شده و سریع تر از هر خبرگذاری به سرعت در کل جهان یک اتفاق یا رویدادی گسترش پیدا می کند. پیش از این با شبکه های اجتماعی فیس بوک (بزرگترین شبکه اجتماعی دنیا) توییتر و ردیت آشنا شدیم.

تاریخچه شبکه اجتماعی VK

VK نیز یک شبکه اجتماعی جهت تبادل پیام های شخصی و گروهی با سطح امنیتی بالا، ارسال و پخش تصاویر و ویدئوست. VK همچنین موتور جست و جوی قوی دارد و این امکان را برای کاربر فراهم می کند تا هر واژه ایی را مانند سئو اصفهان به راحتی جست و جو نماید. VK یک شبکه اجتماعی روسی است که در سال 2006 میلادی در روسیه توسط پاول دورُف مهندس کامیپوتر 22 ساله، اهل شهر سن پترزبورگ روسیه راه اندازی شد. VK برگرفته از دو حرف اول VKontakte که معادل روسی آن BKOHTaKTe به معنای در تماس است. این شبکه اجتماعی به سرعت میان کاربران روس زبان در سراسر دنیا محبوبیت پیدا کرد. VK از 76 زبان زنده دنیا از جمله زبان فارسی پشتیبانی می کند. محبوبیت این شبکه درمیان مردم روسیه، اوکراین، بلاروس، قزاقستان و مولداوی بسیار زیاد است.

پاول دورُف VK را بسیار شبیه فیس بوک طراحی و راه اندازی کرد. به علت اینکه سرورهای این شبکه اجتماعی در روسیه قرار دارد و این کشور پایبندی زیادی به قوانین کپی رایت ندارد به خلاف فیس بوک مطالب کپی نیز قابل انتشار است. VK مانند فیس بوک در ایران فیلتر است.

پاول دورف

VK بیش از 350 میلیون کاربر دارد و خیلی زود به بزرگترین شبکه اجتماعی اروپا تبدیل شد. این محبوبیت VK در زادگاهش روسیه به حدی رسید که VK را فیس بوک و پاول دورُف را مارک زاکربرگ روسی لقب دادند. همچنین پاول دورُف در آگوست 2014 متعهدترین رهبر اروپایی زیر 30 سال را لقب گرفت. در سال 2017 نیز برای پیوستن به رهبران جوان در مجمع جهانی اقتصاد (WEF) برگزیده شد.

پاول دورُف به همراه برادرش نیکلای دورُف VK را اداره می کردند، در این زمان VK ارزشی معادل 3 میلیارد دلار داشت. در سال 2013 پاول دورُف به اجبار 12 درصد سهام شریک VK را به ایوان تاورین مالک mail.ru یکی از بزرگترین شرکت های اینترنتی روسیه واگذار کرد. پس از این واگذاری ایوان تاورین سرمایه گذاری روی VK را آغاز کرد و در ابتدا 52 درصد و در نهایت کل سهام باقیمانده VK را در اختیا رشرکت mail.ru در آورد. از این پس VK این شبکه اجتماعی تحت فرمان دولت روسیه عمل می کند. سود به دست آمده از VK با 44/2 درصد افزایش به 82/4 میلون دلار رسید و شرکت mail.ru هم با 10 درصد افزایش در سال 2015 ارزشی معادل 524 میلیون دلار پیدا کرد. VK.com در سال 2018 توانست رتبه یک الکسا در روسیه و رتبه 14 الکسا در دنیا را به خود اختصاص دهد.

سایت jd

اما این پایان کار پاول دورُف نبود، پس از این اتفاق که در سال 2013 ناخواسته برای شبکه اجتماعی VK افتاد، پاول با تجاربی که از VK بدست آورده بود به همراه برادرش نیکلای، پیام رسان تلگرام را راه اندازی کردند. پیام رسان تلگرام امروزه یکی از پرطرف دارترین شبکه های اجتماعی در دنیا می آید، تلگرام در ایران نیز محبوبیت زیادی دارد به طوری که رتبه 19 الکسا در ایران را به خود اختصاص داده است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *