تاریخچه فیس بوک

میخواهیم در یک سری از مقالات به معرفی بیست سایت برتر جهان بپردازیم و در هر مقاله یکی از آنها را بطور کامل خدمتتان معرفی می کنیم تا اینجا وب سایت گوگل به عنوان اولین وب سایت و یوتیوب بعنوان دومین وب سایت معرفی شدند. پس برای معرفی سومین وب سایت جهان با شرکت طراحی سایت در اصفهان همراه باشید.

سومین وب سایت برتر جهان : فیس بوک

آدرس وب سایت :www.facebook.com

فیس بوک یک وب سایت با مضمون یک شبکه اجتماعی است. در این سایت افراد می توانند با ساخت یک حساب کاربری تصاویر و نوشته های خود را انتشار دهند. فهرست دوستان و مدیریت آن، امکان ارسال و دریافت پیام از دیگر قابلیت های این شبکه اجتماعی است. نکته قابل توجه این که اکثر افرادی که در فیس بوک حساب کاربری دارند با هویت واقعی خود فعالیت می کنند و چیزی حدود %7/8 کاربران جعلی هستند. این شبکه اجتماعی که در سال 2004 راه اندازی شد هم اکنون بزرگترین شبکه اجتماعی دنیا با 2 میلیارد کاربر فعال است و رتبه سوم سایت الکسا را نیز به خود اختصاص داده است.

facebook1

در سال 2004 این وب سایت توسط مارک زاکربرگ 20 ساله از دانشجویان دانشگاه هاروارد به همراه 4 تن از دوستانش ادواردو سورین ، اندرو مک‌کالم ، داستین موسکوویتز و کریس هیوز در اتاق خوابگاهشان راه اندازی شد . در ابتدا محدود به دانشجویان هاروارد بود ولی پس از گذشت این محدودیت ، برای دانشجویان دیگر دانشگاه ها و سپس دبیرستان ها و سایر کشورها برداشته شد و دسترسی آن برای تمامی افراد بالای 13 سال در سراسر دنیا قرار داده شد . فیس بوک هم اکنون از 140 زبان دنیا پشتیبانی می کند.

قسمت مدیریت دوستان و دوست یابی پرطرفدارترین و جذاب ترین قسمت های فیس بوک به شمار می رود . در این شبکه اجتماعی به راحتی می توانید دوستان قدیمی خود را پیدا کنید و یا با افراد مختلف با ملیت ها ، زبان ها ، تخصص ها و شغل های مختلف آشنایی پیدا کنید و به لیست دوستان خود اضافه کنید . به عنوان مثال می توانید با دوستان خود در شاخه مورد علاقه، مثل طراحی سایت در اصفهان آشنایی پیدا کرده و اتاقک فکر راه اندازی و اقدام به تبادل اطلاعات کنید.

با زیاد شدن تعداد کاربران ، فیس بوک در سال 2015 اقدام به راه اندازی امکان وراثت کرد . به این صورت هر فرد می تواند یک وارث برای حساب کاربری خود انتخاب کند . تا قبل از آن حساب کاربری افراد فوت شده مسدود می شد اما هم اکنون وارث حساب کاربری می تواند پست ارسال کرده ، عکس نمایه را تغییر دهد و یا به درخواست های دوستی جواب دهد . اما قسمت های شخصی مثل پیام ها، پست ها ، تصاویر و دوستان قبلی قابل ویرایش نیستند ، امکان حذف حساب کاربری نیز امکان پذیر نمی باشد.

سیستم تشخیص چهره افراد بدون نمایش تصویر فرد در عکس و تشخیص از روی ویژگی های فرد ، از دیگر قابلیت های جدید فیس بوک است که پس از بررسی و اطمینان از صحت عملکرد آن اضافه خواهد شد .

درآمد 52 میلیون دلاری فیس بوک در سال 2006 با %114 افزایش در سال 2011 به 270/4 میلیارد دلار رسید . در حال حاضر در سال 2017 درآمد فیس بوک به 03/8 میلیارد دلار و 1.04 دلار سود به ازای هر سهم رسیده است . مارک زاکربرگ موسس فیس بوک در سال 2010 به عنوان شخصیت سال از سوی مجله تایم انتخاب شد. او هم اکنون با دارایی 3/50 میلیارد دلاری خود ، پنجمین شخص ثروتنمند جهان است و این در حالی است که او شخصا تمام ثروتش را کسب کرده است.

facebook2

اقدامات معترض آمیز فیس بوک

  • نگهداری نوشته هایی که توسط افراد تایپ می شوند اما منتشر نمی شوند
  • ارائه اطلاعات کاربران به درخواست دولت های مختلف
  • دسترسی دستگاههای امنیتی آمریکا به اطلاعات کاربران
  • امکان انتشار هر گونه مطلب زیان آور ، توهین آمیز ، جنجالی و … در این شبکه اجتماعی
  • طلاق حدود یک پنجم تا یک سوم کاربران انگلیسی فیس بوک به علت نارضایتی یکی از طرفین

آمارهایی از فیس بوک

  • 70 درصد کاربران فیس بوک خارج از ایالات متحده آمریکا هستند .
  • در 24 ساعت اولیه راه اندازی فیس بوک 1200 نفر عضو این سایت شدند.
  • دامنه ی com در سال 2005 به قیمت 200،000 دلار خریداری شد.
  • بزرگترین سرمایه گذاری فیس بوک خرید 19 میلیارد دلاری واتس اپ در سال 2014 است و قبل از آن خرید یک میلیارد دلاری اینستاگرام در سال 2012 بوده است.facebook3
  • در 24 اوت 2015 (2 شهریورماه 1392) برای نخستین بار یک میلیارد نفر (یعنی از هر هفت نفر روی کره زمین، یک نفر) تنها در یک روز از فیس بوک استفاده کردند و این سایت به عنوان پر استفاده ترین محصول فناوری موجود روی زمین تبدیل شد.
  • پیشنهاد شرکت هایی نظیر گوگل و یاهو برای خرید این سایت توسط زاکربرگ در سال 2006 رد شد.
  • شرکت مایکروسافت %6/1 از سهام این سایت به اضافه حق تبلیغ 250،000 دلاری خریداری کرد.

فیس بوک در ایران

پس از تحریم فیس بوک در ایران در سال 1388 ، فیس بوک اجازه انتخاب کشور ایران را به عنوان محل سکونت به کاربران نمی دهد. اما از آنجایی که کاربران ایرانی از قشرهای مختلف عضو این وب سایت هستند ، مشخص است که فیس بوک یک جایگاه خاص برای آنها در نظر گرفته است . از این رو آمار دقیقی از تعداد کاربران ایرانی فیس بوک در دسترس نیست اما تا پایان سال 93 حدود 4 تا 5/4 میلیون نفر برآورد شده است. عضویت در فیس بوک جرم نیست و اگر اطلاعات افراد در فیس بوک مورد سرقت یا سوءاستفاده قرار گیرد ، شخص می تواند در دادسرای جرائم رایانه ایی شکایت کند . مقام های جمهوری اسلامی ایران ، از فیس بوک و دیگر شبکه های اجتماعی به عنوان ” ابزار براندازی و جنگ نرم ” یاد می کند  و این در حالی است که برخی مقامات دولتی حضوری فعال در آن دارند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *