حقایق بسیار جالب از ویکی پدیا

در ادامه مقالات معرفی بیست سایت برتر جهان، این بار نوبت به وب سایت ویکی پدیا می رسد ویکی پدیا وب سایت دانشنامه آزاد است که احتمالا نام آنرا شنیده اید. همراهان طراحی سایت اصفهان با ما همراه باشید:

پنجمین وب سایت برتر جهان : ویکی پدیا

آدرس وب سایت :www.wikipedia.org

برای تمامی کاربران اینترنت به دفعات پیش آمده است که به دنبال مطلب در دنیای اینترنت ، از موتور جست و جوی مانند گوگل به سایت ویکی پدیا هدایت شوند . نام ویکی پدیا برای هر کاربر اینترنت کاملا آشناست . در خیلی از مواقع نتیجه جست و جوهای تک رقمی صفحه اول گوگل به این سایت ختم می شود. کافی است کلمه یا کلمات مورد نظر خود مثل سئو سایت اصفهان را جست و جو نمایید تا به مقالاتی در این خصوص هدایت شوید.

wikipedia01

ویکی پدیا به زبان ساده دنیایی از مقالات با زبانهای مختلف است . هزاران هزار مقاله در این وب سایت که با نام دانشنامه آزاد هم شناخته می شود، وجود دارد . بسیاری از مقالات دانشجویی ، پایان نامه ها و مقالات ترجمه شده برگرفته از این سایت می باشند که در خیلی از مواقع مطالب این سایت بدون ذکر منبع استفاده می شود. کاربران این سایت بدون دغدغه از به روز بودن مطالب از آن استفاده می کنند زیرا تمامی مقالات ویکی پدیا کاملا باز هستند و توسط کاربران این سایت ویرایش می شوند . در انتهای هر مقاله می توان تاریخ  و ساعت آخرین ویرایش مقاله را مشاهده کرد . در هر مقاله ویکی پدیا دها لینک وجود دارد که بسیاری از اسامی ، شخصیت ها ، مکان ها و غیره را به صورت مختصر در قالب متن و تصویر توضیح می دهد و نیاز به جست و جوی مجدد در مورد هر آنچه که در مقالات مبهم است و یا نیاز به اطلاعات بیشتر دارید را برطرف می نماید. از هر مقاله در ویکی پدیا به دها مقاله مشابه دیگر و مرتبط با موضوع فعلی در این سایت هدایت می شوید . نتایج آماری ، منابع ، تصاویر ، پانویس ها ، یادداشت ها و غیره از دیگر مواردی هستند که در هر مقاله وجود دارد . ویکی پدیا در حال حاضر با وجود 16 سال از زمان تاسیسش رتبه 5 الکسا را به خود اختصاص داده است و بالاتر از سایت یاهو قرار گرفته است و این نتیجه 18 میلیارد بار ، بازدید در هر ماه می باشد.

ویکی پدیا که بیشتر با عنوان دانشنامه اینترنتی شناخته می شود در 15 ژانویه 2001 به صورت مکملی برای وب سایت نوپدیا، توسط جیمی ولز و لری سنگر نوشته شد و با دامنه wikipedia.com ثبت شد .  در سال 2002 ولز سنگر اعلام کرد ویکی پدیا هیچ گونه تبلیغی نخواهد داشت و دامنه ی آن به wikipedia.org منتقل شد. همچنین  سال 2003 تمامی مقالات دانشنامه تخصصی نوپدیا به ویکی پدیا منتقل شدند . میزبان اصلی اینترنتی ویکی پدیا در شهر تامپای فلوریدا در جنوب شرقی آمریکا می باشد ، آمستردام پایتخت هلند و سئول پایتخت کره میزبانهای اضافی آن را در خود جای داده اند . ویکی پدیا از دو عبارت ویکی به معنی سایت به اشتراک گذاشته شده و پدیا مخفف encyclopedia به معنای دایرة المعارف یا دانشنامه گرفته شده است .

wikipedia03 wikipedia02

این وب سایت از مطالب فکاهی تا مقالات ارزشمند علمی را در خود جای داده است و در حال حاضر از 260 زبان زنده دنیا پشتیبانی می کند . مشهورترین زبان های ویکی پدیا به ترتیب زبان انگلیسی با بیش از 5 میلیون مقاله، زبان سوئدی با 1/2 میلیون مقاله ، زبان آلمانی با 8/1 میلیون مقاله ، زبان هلندی با 8/1 میلیلون مقاله ، زبان فرانسوی با 7/1 میلیون مقاله ، زبان روسی 2/1 میلیون مقاله و زبان ایتالیایی با 2/1 میلیون مقاله به عنوان 7 زبان برتر هستند. ایران نیز با 582000 مقاله در رده هجدهم و بالاتر از زبان عربی قرار دارد.

کلیه مقالات این دانش نامه اینترنتی با محتوای آزاد توسط افراد داوطلب که به آنها ویکی پدین هم گفته می شود نوشته و ویرایش می گردد . جالب اینکه تعداد زیادی از ویکی پدین ها، ساکنین مناطق بد آب و هوا هستند که بیشتر وقت خود را در اینترنت می گذرانند . هدف اصلی ویکی پدیا انتشار مقالات علمی به تمامی زبانهای زنده دنیاست و تمامی مقالات آن باید سه اصل جامع ، بی طرفی و قابل تعمیم بودن را رعایت کنند .

ویکی پدیا تا پایان سال 2015 بیش از 1/2 میلیارد ویرایش، 141 میلیون صفحه، 37 میلیون مقاله ، 4/2 میلیون تصویر ، 59 میلیون کاربر و 022/4 مدیر را در خود جای داده است.

لوگوی ویکی پدیا

در سال 2003 Paul Stansifer کاربر 17 ساله ویکی پدیا در مسابقه طراحی لوگوی ویکی پدیا رتبه اول را کسب نمود و طرح آن به عنوان لوگوی ویکی پدیا ثبت شد . پس از چند ماه این طرح تکمیل شده و کلمات دور کره با حروف جایگزین شدند . هر حرف روی کره نیمه تمام و پازل شکل ویکی پدیا معرف یک زبان و معادل حرف اول Wikipedia می باشد. حرف واو به نمایندگی از زبان فارسی و عربی روی لوگو وجود دارد.

wikipedia04

حقایق جالب ویکی پدیا

  • قابلیت دانلود تمامی ویکی پدیا وجود دارد.
  • دارای کمیته جشن تولد برای تبریک روز تولد نویسندگان ویکی پدیا می باشد .
  • دارای بخش آموزش ساده زبان انگلیسی برای کودکان و افراد علاقمند می باشد .
  • خواندن تمامی مقالات ویکی پدیا به 16 سال و 9 ماه زمان نیاز دارد .
  • 90 درصد نویسندگان و ویرایشگران ویکی پدیا آقا هستند .
  • شاینی زبان سرخپوستان آمریکایی با 57 مقاله کمترین استفاده در ویکی پدیا را دارد .
  • 15 ژانویه به عنوان روز تولد ویکی پدیا ثبت شده است .
  • صفحه جرج دابلیو بوش در سال 2016 با 46 هزار بار ویرایش ، بیشترین ویرایش را داشته است.
  • ریچارد فارمبرو با ویرایش بیش از 985 هزار مقاله فعالترین ویرایشگر ویکی پدیا است .
  • بیش از 50 درصد بازدید کنندگان ویکی پدیا از گوگل وارد می شوند.
  • 31 درصد خوانندگان ویکی پدیا خانم هستند .
  • نزدیک 10 درصد کاربران ویکی پدیا از امکان اصلاح مطالب سئو استفاده می کنند .
  • نزدیک به 80 درصد مطالب ویکی پدیا حقیقی هستند و با واقعیت مطابقیت دارد و این در حالی است که دایره المعارف بریتانیا و دیکشنری تاریخ آمریکا آمار 95 تا 96 درصدی دارند.
  • نزدیک 70 درصد مطالب این سایت به ویرایش نیاز دارند .
  • ویکی پدیا از هیچ گونه تبلیغی استفاده نمی کند .
  • هزارمین مقاله ویکی پدیا با نام مردان ایران در 8 ژوئن 2006 نوشته شد .
  • بیشترین مطالبی که در این سایت جست و جو می شوند در مورد جنسیت و مسائل جنسی است .

2 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *