سینا ویبو شبکه اجتماعی محبوب چینی

سینا یکی از شرکت های بزرگ فناوری چینی است که در سال 2009 راه اندازی شد. در مقاله های قبلی با عنوان “شرکت اینترنت چینی سینا ” با آن آشنا شدیم . این شرکت چینی 4 کسب و کار اصلی تحت عنواین سینا موبایل، سینا آنلاین، سینا نت و سیناویبو دارد. وب سایت سینا یک میکروبلاکینگ چینی است که با اختصاص 30 درصد از کاربران فعال اینترنت به خود، به عنوان محبوب ترین رسانه اجتماعی چینی شناخته می شود. اساس کار این میکروبلاکینگ بسیار شبیه توییتر و فیس بوک است. این وب سایت چینی که رشد چشم گیری  در طوی این سالها داشت، 503 میلیون کاربر در سال 2018 برای خود ثبت کرد.

سینا ویبو

شبکه اجتماعی شرکت سینا که با نام سینا ویبو (sina weibo) شناخته می شود با 503 میلیون کاربر در سال 2018 و 340 میلیون حساب کاربری فعال بعد از تنسنت کیوکیو و کیوزون سومین شبکه اجتماعی فعال بزرگ چینی در دنیا به حساب می آید. سینا ویبو در حال حاضر هفتمین شبکه اجتماعی بزرگ دنیا شناخته می شود که از بین تننسنت کیوکیو و کیوزون محبوترین شبکه اجتماعی در چین است.

سینا ویبو به علت شباهت زیادی که با توییتر دارد، توسط دانشمندان رشته کامپیوتر دانشگاه فناوری هلند و شانگهای در یک بررسی روی 46 میلیون پیام توییتری و سینا ویبو مقایسه شدند.

شبکه اجتماعی سینا ویبو

از نتایج جالب این مقایسه می توان به موارد جالب زیر اشاره کرد:

  • 80 درصد کاربران توییتر آمریکایی و 95 درصد کاربران سینا چینی هستند.
  • 16 درصد توییت ها مربوط به سازمان و 3 درصد پیام های سینا ویبو سازمانی هستند. این فاصله به خاطر عدم علاقه چینی ها به احزاب سیاسی و در مقابل علاقه آمریکایی ها به موارد ممنوعه ومحدود شده است.
  • توییت های آخر هفته 11 درصد بیشتر از وسط هفته است و در مقابل پیام های سیناویبو در آخر هفته 19 درصد بیشتر از وسط هفته است. که این به خطر استفاده نکردن چینی ها از رسانه در آخر هفته است.

سینا ویبو در کشور چین چیزی فراتر از یک شبکه اجتماعی است و توانسته است جایگزین تلویزیون و رزونامه شود و مهم ترین منبع اطلاعاتی کاربران این کشور به حساب آید. البته سینا ویبو در سایر کشورهای دیگر نیز استفاده می شود و کابران خود را دارد. چیزی حدود 5 درصد کابران آن غیر چینی هستند که این عدد در مقابل کاربران غیر چینی کیوزون و تنسنت کیو کیو بسیار پایین است.

2 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *