موتور جست جوی چینی ها را بشناسید

در ادامه مقالات معرفی بیست سایت برتر جهان، این بار نوبت به وب سایت بایدو  میرسد بایدو همان موتور جستجوی چینی هاست که احتمالا نام آنرا شنیده اید

چهارمین وب سایت برتر جهان : بایدو

آدرس وب سایت :www.BAIDUO.COM

کشور چین یکی از پرجمعیت ترین کشورهای جهان و از کشورهای توسعه یافته دنیاست . بازار رقابتی چین در بیشتر عرصه ها قابل مشاهده است . زبان و خط چینی باعث شد ، موتور جستجوی گوگل آن طور که باید جوابگوی 720 میلیون کاربر اینترنت چینی نباشد . در بین این تعداد کاربر 300 میلیون مصرف کننده وجود دارد که هر کدام در سال حداقل یک محصول و یا یک سرویس را خریداری می کنند . در سال 1999 روبن لی کارآفرین و مخترع چینی اقدام به تاسیس شرکتی به نام بایدو کرد و جستجوگر چینی بایدو WWW.BAIDUO.COM را ارائه داد که این امر مصادف با شروع استفاده از اینترنت در چین بود. یک شعر معروف 800 ساله چینی ، جشنواره فانوس چین و جستجوی هزاران باره شاعر به دنبال معشوق زیبای خود و در نهایت یافتن او در کنار روشنی یک شمع را نظم درآورده است . روبن لی نام بایدو را از این شعر گرفته است و اشاره به جست و جوهای زیاد برای دستیابی به هدف مورد نظر دارد .

baidu1

این موتور جستجو ، خیلی زود مورد استقبال کاربران چینی قرار گرفت و توانست بسیاری از خدمات مورد نیاز کاربران مثل انواع جستجوهای اینترنتی، تصاویر ، فایلهای صوتی ، شبکه های اجتماعی ، تبلیغات آنلاین و بازاریابی را پوشش دهد . این موتور جستجو در حاضر توانسته است رتبه یک الکسا در چین و رتبه چهارم الکسا در دنیا را به خود اختصاص دهد و این در حالیست که گوگل با رتبه یک الکسا در دنیا ، در کشور چین رتبه پنجم را دارد. همچنین بایدو به گوگل چینی شهرت یافت و رتبه دومین موتور جستجوی مستقل دنیا را از آن خود کرد و این در حالی است که رابین لی معتقد است بایدو نتایج جستجوی دقیق تری نسبت به هر موتور جستجوی دارد . رابین لی در حاضر 91 امین فرد ثروتمند جهان و سومین فرد ثروتمند چین به شمار می رود و در حال حاضر مدیر عامل بایدو است .

baidu4

شما نیز می توانید عبارت مورد نظر خود جهت جستجو مثلا طراحی سایت اصفهان و یا  سئو سایت در اصفهانرا در بایدو وارد نموده و نتایج جستجوی آن را با موتور جستحوی دیگری مثل گوگل مقایسه کنید قطعا نتایج آن با سرچ در گوگل یکسان نیست !!!

شرک بایدو در حال حاضر با43500 کارمند و بیش از 5 میلیارد پرس و جوی روزانه ، 740 میلیون صفحه ، 80 میلیون عکس ، 10 میلیون فایل چند رسانه ایی در حال فعالیت و گسترش است. درآمد فعلی بایدو 10 میلیارد دلار در سال است که درصد زیادی از آن از راه تبلغات بدست می­آید . در ابتدا نیز صفحه اصلی این وب سایت پر از تبلیغات بود که به جز ظاهر نازیبا ، جست و جو را نیز برای کاربران سخت می­کرد از این رو بایدو سرویس آشیانه ققنوس یا Phoenix nest  که معادل Google Adwords یعنی همان تبلیغات با استفاده از کلید واژه را راه اندازی نمود .

کشور چین جز کشورهایی است که بر فضا مجازی به شدت نظارت دارد. GFW یا همان دیوار آتش چین بزرگترین و پیشرفته ترین مکانیزم فیلتر وب سایت ها باعث شده است که اینترنت پاک و عاری از هرگونه موارد غیراخلاقی و مخالف فرهنگ چین را برای مردم این کشور به ارمغان آورد . به طوری که کاربران چینی از بسیاری از وب سایتهای پربازدید دنیا محروم هستند . در پی تحقق این هدف سرویس های گوگل در چین در سال 2006 نسخه اختصاصی google.cn را راه اندازی کردند و در سال 2010 در پی حمله سرورهای گوگل در چین ، شرکت گوگل google.cn را تعطیل کرد و بازار بزرگ چین خود را از دست داد . این امر ، عرصه فعالیت بایدو را روز به روز بیشتر نمود . گوگل پس از چند سال در راستای بدست آوردن بازار تبلیغاتی چین خواستار از سرگیری فعالیت­هایش د­ر این کشور شد . اشتباه استراتژیکی شرکت گوگل و از دست دادن این بازار وسیع ، تاثیر به سزایی در پیشرفت و موفقیت بایدو داشت . در حال حاضر چین دومین بازار تبلیغات اینترنتی دنیا با هزینه بیش از 80 میلیارد دلاری تبلیغات دیجیتال است .

baidu3

تکنولوژی هوشمند بایدو

چشم بایدو با استفاده از دوربین موجود ، اشیا اطراف را تجزیه و تحلیل کرده و اطلاعات صوتی را به سمت دیگر هدفون ارسال می کند . کاربر با دستورات صوتی و حرکتی چشم بایدو را کنترل و با آن صحبت می کند و پس از اتصال به تلفن همراه یا تبلت اطلاعاتی راجع به شی مورد نظر به سرعت ارائه می دهد . چشم بایدو ، نسخه بدون لنز عینک گوگل است.

baidu2

مرورگر Baidu Browser

شرکت بایدو مرورگر سریع ، ساده و رایگان بر پایه مرورگر کروم و البته با سرعت بالاتر ارئه کرده است . ابزارها ، امکانات منحصر به فرد ، بهینه سازی خودکار صفحات وب ، پوسته و اسکین های زیبا و متنوع ، ذخیره صفحات وب در قالب عکس ، عسکبردای از دسکتاپ ویندوز و جستجو و دانلود بدون نیاز به نرم افزارهای جانبی و ….از قابلیت های این مرورگر است.

بایدو و ایران

22 دیماه سال 1388 ارتش سایبری ایران بایدو را هک کرد و عبارت ” ارتش سایبری ایران در اعتراض به دخالت‌های سایت‌های بیگانه و صهیونیستی در امور داخلی کشورمان و پخش اخبار دروغ و تفرقه‌برانگیز راه‌اندازی شده‌است ” را پس از هک آن گذاشتند . این موضوع باعث جنگ سایبری میان ایران و چین شد . گروه اتحادیه هانکر از هکرهای چینی هم اقدام به هک برخی از وب سایت های رسمی ایران از جمله وب سایت ریاست جمهوری و رهبری کردند .

مراجعه به مقاله قبلی :سومین وبسایت جهان (فیس بوک)

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *