نکاتی در رابطه با ثبت دامنه

مقدمه : میخواهیم در این مقاله از طراحی سایت اصفهان به نکات مهم در ثبت دامنه بپردازیم چرا که دامنه در یک وبسایت نقش حیاتی دارد و انتخاب درست آن تاثیر مستقیم بر شناخت و یادآوری وبسایت و برند شما دارد. انواع دامنه شامل دامنه های بین المللی مثل :com، .net، .org  و یا دامنه های ملی مثل : ir برای کشور ایران میباشد. برخی پسوندهای دامنه موضوعی هستند مانند ، blog ، app ، tech که وبسایت های مرتبط با حوزه های خاص را معرفی میکند.

معرفی انواع دامنه

قوانین ثبت دامنه:

از نکات مهم در ثبت دامنه که بدون رعایت آنها امکان ثبت دامنه را ندارید.

  • حداقل طول دامنه 3 و حداکثر 63 حرف می باشد .
  • تنها استفاده ازحروف انگلیسی، اعداد و نشانه (-) مجاز می باشد.
  • ثبت دامنه های مذهبی و همچنین اسم مناسبت ها در دامنه های ir نیازمند مجوز از وزارت ارشاد است.
  • ثبت دامنه هایی که تداعی کننده مفاهیم غیراخلاقی و با اعمال مغایر قانون باشد درir ممنوع می باشد.
  • ثبت دامنه شهرها ممنوع می باشد و همچنین مشاهیر ملی ،اماکن عمومی نیاز به مجوز ارشاد دارد.

 ثبت دامنه ای که قبلا به ثبت رسیده باشد.

بعضی مواقع وقتی شما درجستجوی دامنه ای هستید که مشاهده می کنید دامنه های رایج آن نوع ( مانندcom,ir) توسط افراد دیگر گرفته شده است درهچنین مواقعی راه حل چیست؟ ما به شما راه های زیر را پیشنهاد می دهیم. فرض کنید شما بدنبال ثبت دامنه yaghootsms.ir  هستید و متوجه میشوید قبلن توسط شخص دیگری ثبت شده است .راه حل شما چیست ؟

  •  استفاده از سایر پسوند ها مانند   co / .org / .net. / و….دامنه  yaghootsms.com -yaghootsms.org و.. را بررسی کنید .
  •  استفاده کردن حروفی از دامنه که مرتبط  به دامنه اصلی باشد. دامنه ygtsms.ir -yaghotsms.ir را بررسی کنید .
  • از کاراکترها یا حروف اضافه در دامنه استفاده کنید ، yaghoot-sms.ir یا yaghootsmsco.ir  را بررسی کنید .
  •  راه حل آخر هم پیدا کردن اطلاعات صاحبان فعلی دامنه وتماس با آن ها جهت خرید دامنه موجود.

چرخه حیات دامنه

در هنگام خرید دامنه به این موارد توجه کنید

1-دامنه باید کوتاه باشد: کوتاه  بودن دامنه می تواند به کاربران کمک شایانی کند چرا که حفظ کردن دامنه های کوتاه بسیار راحت تراست. این مطلب را شاید شنیده باشید که عمومأ کاربران دامنه هایی راکه بیش از 12 کاراکتر دارد را به راحتی به خاطر نمی سپارند. شما اگر بتوانید دامنه خود را یک بخشی انتخاب کنیم بسیارعالی که البته الان این امر بسیار سخت شده است چرا که دامنه های کوتاه اکثر ثبت شده اند و شما به راحتی نمیتوانید یک دامنه کوتاه ثبت کنید. اما تعدادی زیادی شرکت هستند که دامنه های از قبل خریداری شده را با قیمت بالاتر میفروشند. نگاهی به دامنه سایت های معتبر که عمومأ کوتاه هستند بیندازید : divar.ir – sheypoor.ir – bama.ir – alef.ir .

2- دامنه باید معنا دار باشد: دامنه هرچقدر معنادارتر باشد امکان به خاطر سپردن آن برای کاربران بیشتر می شود .این معناداری می تواند به دوبخش ارتباط پیدا کند. یک دامنه با معنا به مخاطبان کمک می‌کند برند شما را بهتر شناسایی کنند و به یاد بسپارند. یک نام مرتبط با موضوع یا فعالیت شما، باعث ایجاد یک هویت قوی و قابل تشخیص می‌شود. مثلا اگر شما در کار آهن هستید از کلمه  آهن می توانید درنام دامنه استفاده کنید iranAhan.Com .در این رابطه توضیحات بیشتری میدهم .

اما انتخاب یک دامنه معنا دار می‌تواند تأثیر مثبتی بر سئو و رتبه‌بندی وبسایت شما در موتورهای جستجو داشته باشد. موتورهای جستجو اغلب به دامنه‌هایی که با محتوای وبسایت هماهنگ هستند، اهمیت بیشتری می‌دهند. دامنه معنا دار و مرتبط با برند شما کمک می‌کند تا حقوق مالکیت شما را در فضای آنلاین حفظ کنید. این جلوگیری از سوئ استفاده از نام شما توسط دیگران است. یک دامنه معنا دار و خاص می‌تواند به استراتژی‌های تبلیغاتی و بازاریابی شما کمک کند. نام قوی و قابل تشخیص به سهولت در ذهن مشتریان جا می‌اندازد.

در کل، دامنه با معنا نه تنها به بهبود شناخت وبسایت کمک می‌کند بلکه به تقویت استراتژی‌های بازاریابی، سئو، و ایجاد یک هویت قوی می‌پردازد.

چگونه یک دامنه معنادار انتخاب کنیم ؟

از نکات مهم در ثبت دامنه این است که گاهی اوقات شما می توانید مسقیما از نام شرکت یا برندتان برای انتخاب دامنه استفاده کنید مانند شرکت طراحی سایت عصر آسیا : www.asreasia.ir.

گاهی مواقع می توان دامنه را طوری انتخاب که هم به موضوع فعالیت اشاره کند و هم به نام برند و شرکت مانند شرکت مشاوراملاک کاج :Amlakkaj.ir یا گروه کناف کاری آقای زمانی : ZamaniKanaf.ir .

دامنه نباید چالش رمزگشایی داشته باشد. حتی الامکان از انتخاب عناوین اختصاری که بیش از 3 کاراکتر می شوند خودداری کنید به عنوان مثال چنانچه نام شرکت شما رایان پرداز سپاهان ایمن می باشد  انتخاب نام rpse.com نمی تواند نام خوبی باشد. اما دامنه های اختصاری 3 کاراکتری میتواند جذاب باشد . مانند: YGT.ir  موسسه آموزشی یاقوت .

گاهأ می توانید از نام و نام خانوادگی خود برای نام سایت استفاده کنید خصوصأ چنانچه می خواهید وب سایت شخصی راه اندازی کنید .

استفاده ازعبارات فینگیلیش مشکلی ندارد  اما در بعضی مواقع انگلیسی باشد بهتر است. یعنی اگر فعالیت شما در زمینه آهن است و نام برند شما سپاهان . پس دامنه SepahanAhan.ir  میتواند دامنه خوبی باشد . اما اگر زمینه کاری شما کاغذ باشد IranPaper.com  جذاب تر از Irankaghaz.com است .

تاجایی که امکان دارد از اعداد وکاراکثرهایی مانند (.) درنام دامنه استفاده نکنید یکسری کاراکتر ممنوع نیز درنام دامنه دارید که شما نمی توانید ازآن ها در انتخاب نام دامنه خود استفاده کنید که عبارتند از 0 # – (  ) = +

و نکته آخر هیج تفاوتی ازلحاظ کیفیت بین دامنه com و ir  و سایر پسوندهای دامنه وجود ندارد .اما توصیه ما به شرکت هایی که می خواهند فراتر از ایران ودر عرصه بین المللی کار کنند دامنه com خواهد بود. اما دامنه ir مخصوص کشور ایران بوده وعمومأ روز به روز بین کاربران ایرانی محبوب تر خواهد شد . از طرفی اگر قصد استفاده از تبلیغات گوگل یا Google Ads را دارید باید حتمن از دامنه com استفاده نمایید زیرا دامنه های ایران در تحریم گوگل قرار دارد.

ثبت دامنه IR چه مزایایی دارد ؟

علاوه بر اینکه ثبت این نوع دامنه نسبت به سایر دامنه ها بسیار کم هزینه است، مالکیت آن نیز مشخص است. چرا که این دامنه زیر نظر یک نهاد رسمی در ایران (ایرنیک)ثبت می شود و امکان سرقت وکلاه برداری تقریبأ از بین می رود . البته بهتر است شرکت ها هر دو دامنه com یا ir را ثبت کنند چرا که از سئو استفاده ها درآینده جلوگیری میکنند.

ما برای جلوگیری از نام شرکت طراحی سایت عصرآسیا دامنه های مرتبط با نام خود را ثبت کرده ایم.

asreasia.ir | asreasia.com | asreasiaco.ir

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *