کاربردهای وبلاگ

در مقاله قبل با عنوان وبلاگ چیست ؟ با وبلاگ آشنا شدید  در اینجا سعی داریم شما را با کاربردهای وبلاگ آشنا کنیم

اشتراک دانش، اطلاعات و تجربیات فردی یکی از مهم ترین دستاوردهای فناوری اطلاعات و ارتباطات است. در دسترس ترین ابزار اطلاع رسانی که توان فنی خاصی را نمی طلبد ، وبلاگ است. عدم نیاز به نیروی متخصص، هزینه، دردسرهای راه اندازی و بدون دغدغه از جمله مواردی هستند که برای راه اندازی یک وبلاگ نیاز است. راه اندازی یک وبلاگ که ناب ترین و بروز ترین کاربردهای یک وب سایت را در خود جای داده است تنها نیازمند اراده است. با زیاد شدن سرویس های وبلاگ نویسی، قابلیت های بروز و کافی و ازدیاد نویسندگان و خوانندگان وبلاگ، این پدیده رشد فراوانی را تا به امروز داشته است.

وبلاگ چیست

با طراحی سایت در اصفهان همراه ما باشید.

در این خصوص وبلاگ مزایا و دستاوردهای متعدی دارند که مهمترین آن عبارتند از:

  • انتخاب مطلب یا داده: تولید و نشر اطلاعات در دنیا امروز روند کاملا تصاعدی را طی می کند به طوری که به طوری حتی زمان برای مطالعه این حجم داده امکان پذیر نبوده و امکان مطالعه حجم اندکی از آن حتی میسر نیست. در این خصوص برای یافتن اطلاعات مورد نیاز خود به مکانیزم و روشی مناسب جهت فیلتر کردن اطلاعات بدون از دست دادن منبع ارزشمند و محدودیت زمانی، نیاز داریم.

از آنجایی که وبلاگ ها بستری مناسب برای ارائه اطلاعات در یک موضوع خاص را به وجود می آورند، احتمال یافتن مطلب در محدوده زمانی معقول تری انجام می پذیرد. به طوری که با ترکیب و جمع بندی مطالب منتشر شده در چندین وبلاگ در رابطه با یک موضوع خاص، می توان به مجموعه ایی از اطلاعات مورد علاقه دست پیدا کرد. از آنجایی که وبلاگ ها نیز خلاصه ایی از سایر موضوعات مربوطه به دیگران را ارائه می دهند، یک دید اطلاعاتی مناسبی را به مخاطب خود منتقل می کنند.

  • مدیریت دانش وتجارب شخصی: محتویات وبلاگ یک مکان منحصر به فرد از افکار و اندیشه های وبلاگ نویس آن است که در بازه زمانی متفاوت انتشار پیدا کرده است. همچنین با استفاده از کلید واژه های خاص امکان جست و جوی اطلاعات وجود دارد. لینک های متعدد و مرتبط با موضوع که توسط نویسنده وبلاگ فراهم می آید، امکان دنبال کردن وضعیت موجود در رابطه با موضوع خاص را برای خوانندگان وبلاگ فراهم می آورد.
  • ارتباطات دو طرفه: وبلاگ ها خیلی سریع به محیطی امن و چند رسانه ایی برای موضوعات عمومی و تخصصی تبدیل شدند. همچنین امکان تعامل اطلاعات بین نویسنده وبلاگ با خوانندگان وبلاگ از یک طرف و خوانندگان با خوانندگان از طرف دیگر فراهم می گردد. این ویژگی به خاطر ماهیت دو طرفه بودن وب به نحو احسن استفاده و از آن در جهت اهداف خود به کار گرفته می شود.
  • جامعه شبکه ایی: وبلاگ نویسی پتانسیل و فرصت های مناسبی در جامعه جهانی وب ایجاد می کند. به مرور زمان نویسندگان وبلاگ توسط خوانندگان خود شناخته شده و در معرض فرصت هایی قرار می گیرند که حتی تصور نمی کردند. در جامعه شبکه ایی هر شخص سهمی در ارائه و تولید اطلاعات دارد و خود نیز از دست آوردهای دیگران استفاده می نماید. این امر باعث به وجود آمدن شبکه نظیر به نظیر شده که ضمن استفاده شخص از منابع موجود بر روی سایر سیستم ها، منابع شخص نیز در اختیار سایر سیستم ها قرار می گیرد. در راس هر سیستم یک ایستگاه انسانی تولید و ارائه اطلاعات را انجام داده و خود نیز استفاده کننده منابع دیگران است.
  • روتینگ اطلاعات: از آنجایی که وبلاگ ها به جامه یا سازمان خاصی تعلق ندارند و ارتباطات بین آنها بدون مرز است، بنابراین تاثیر مثبتی در خصوص چرخش آزادانه اطلاعات در یک جامعه اطلاعاتی را دارند . به این ترتیب شاهد تقابل افکار و اندیشه در یک مقیاس گسترده و جهانی بوده که خود زمینه ایجاد یک جامعه اطلاعاتی می شود. به جرات می توان گفت چنین روابطی در دنیای خارج از وبلاگ غیر ممکن است.
  • بک لینک: یکی از دیگر کاربردهای وبلاگ ها بک لینک ها هستند. سایر وب سایت ها جهت افزایش رنک و رتبه خود در موتورهای جست جو مانند گوگل اقدام به راه اندازی وبلاگ نموده و با تولید محتوا در وبلاگ، در واقع وب سایت و خدمات خود را به دیگران معرفی م یکنند.
  • کسب درآمد: قابلیت های زیاد وبلاگ ها باعث به وجود آمدن فروشگاه های اینترنتی در قالب یک وبلاگ شدند، البته این امر تنها یکی از روشهای کسب درآمد از طریق وبلاگ است.راه های زیادی در این خصوص پیش روی علاقمندان به این امر باز است. ارائه محصولات و خدمات به صورت غیر حضوری یکی از روشهاست.
  • تبلیغات: تبلیغات روی وبلاگ ها با کمترین هزینه انجام می شوند، حتی امکان پخش آگهی های صوتی و تصویری در این زمینه فراهم است. از آنجایی که بازدیدکنندگان وبلاگ می توانند در مورد تبلیغات ارائه شده نظردهی کنند، این نظرات در برخی موارد به اصلاح، عرضه وتولید محصول به کمک ارائه کنندگان خود می آیند . کمپانی فورد با درج تبلیغ در وبلاگ و استفاده از نظرات مشتریان خود از ورشکستگی نجات یافت.
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *