سئو چیست؟

پس از طراحی سایت و بارگذاری آن در سمت سرور، اصطلاحا سایت پشت کوه قرار دارد و توسط هیچ موتور جست و جویی یافت نمی شود. بنابراین  پس از طراحی سایت آنچه که در بالاترین درجه اهمیت قرار می گیرد سئو سایت است. چرا که روزانه 2 میلیون پست ( یعنی هر 24 ثانیه یک پست ) فقط توسط کاربران وردپرس منتشر می شود. حال بدون در نظر گرفتن دیگر وب سایت ها چطور ممکن است پست منتشر شده شما توسط دیگر کاربران دیده شود. همچنین روزانه بیش از 2/2 میلیون جست و جو در گوگل ثبت شده است، مثلا کلمه سئو در ایران 150 هزار بار و در مقیاس جهانی چند میلیون بار در ماه جست و جو می شود پس چطور امکان دارد مقاله فعلی من در مورد طراحی سایت در اصفهان در لیست نتایج موتور جست و جویی مانند گوگل قرار گیرد.

دیده شدن یک سایت تجاری در صفحه اول گوگل باعث افزایش و رونق یک سایت و دیده نشدن آن باعث ورشکسته شدن یک کسب و کار آنلاین می شود. چرا که 75 درصد کل جست و جوها از طریق گوگل انجام شده و 67 درصد تمام کلیک ها مربوط به 5 مورد اول نتایج گوگل هستند. تمامی این موارد به خوبی اهمیت سئو را نشان می دهند.

سئو چیست

سئو سایت اصفهان

سئو و تاریخجه آن

کلمه سئو (SEO) به معنای بهینه سازی موتور جست و جو از مخفف عبارت Search Engine Optimization مشتق شده است. سئو انواع مختلف جستجو شامل متن، تصویر، ویدئو، اخبار، نقشه و جستجو های دانشگاهی را شامل می شود. سئو سایت با فاکتورهای زیادی توسط موتورهای جستجو بررسی می شود. در سال 1990 که اولین موتورهای جستجو شامل Infoseek، Alta Vista و Yahoo کار خود را شروع کردند، نتایج را بر اساس حروف الفبا فهرست می کردند بعدها با رشد اینترنت و افزایش چشمگیر سایت ها و صفحات اینترنتی موتورهای جستجوی جدیدتر و با الگوریتم های رتبه بندی پیچیده تری روی کار آمدند. به زبان ساده این الگوریتم ها تعداد دفعاتی که یک کلمه کلیدی در یک صفحه استفاده شده است را بر تعداد کل صفحات تقسیم کرده و با در نظر گرفتن برچسب های مثل key-words محتوای وب سایت را تجزیه و رتبه آن را مشخص می کند.

بهینه سازی سایت تنها مختص به صفحه اصلی نبوده و تمامی صفحات سایت را شامل می شود. جهت این امر بایستی در وب سایت خود از کلمات کلیدی مهم و عبارات جستجوی اصلی استفاده کرده و این عبارات را به خوبی در محتوا نشان دهیم. گرفتن بک لینک از وب سایت های مهم نیز بسیار موثر است. همچنین برای بهبود جایگاه سایت بایستی برنانه ریزی منظم و خوبی داشته باشیم و مهم ترین قانون سئو را رعایت کنیم. استفاده از روشهای غیر اصولی و دستکاری قوانین ممکن است منجر به جریمه شدن وب سایت توسط گوگل شود. آنچه که در مورد سئو بایستی مد نظر بگیریم زمان می باشد. زمان مهم ترین عامل بهبود سئو به حساب می آید.

مهم ترین قانون سئو : هر فرآیند دستکاری یا تغییر برای بهبود یک صفحه جهت رتبه گرفتن سایت در نتایج جستجو، باید کاملا طبیعی به نظر رسد.

seo

مراحل سئو

مراحل سئو یا بهینه سازی یک سایت شامل چهار مرحله است:

سئو پیش از سایت:  تجزیه و تحلیل، تحقیق، استراتژی و برنامه ریزی یک سایت قبل از ایجاد صفحات را شامل می شود.

سئو داخل سایت: این مرحله که با عنوان سئو داخلی (On-Page SEO) نیز شناخته می شود، شامل تمامی فاکتورهای تکنیکی، محتوایی و فنی و بر اساس استانداردهای تعریف شده گوگل در داخل وب سایت انجام می گیرد. در مقاله آتی در مورد این روش مفصلا صحبت خواهیم کرد.

سئو خارج سایت: این مرحله که با عنوان سئو خارج از سایت (Off-Page SEO) نیز شناخته می شود، شامل کلیه فعالیت هایی است که در خارج از سایت و در جهت بهبود رتبه سایت انجام می شود. این مرحله حساس تر و پیچیده تر از سئو داخلی است. در مقاله آتی در مورد این روش نیز مفصلا صحبت خواهیم کرد.

سئو پس از سایت: تجزیه و تحلیل، ترافیک و رفتار کاربران بعد از بهینه سازی سایت را شامل می شود. (نکته: میزان بازدید کاربران از یک سایت را ترافیک سایت می گویند)

سئو کلاه سفید

تکنیک های سئو

تکنیک های سئو بر اساس تجربه و تخصص سئوکار و میزان هزینه در نظر گرفته شده به دو دسته اصلی تقسیم می شوند. این تکنیک ها شامل سئو داخلی و سئو خارجی به روش های زیر انجام می شوند.

  • سئو کلاه سفید: کلیه روشها و تکنیک های استاندار جهت سئو سایت را شامل می شود. با توجه به بروزرسانی الگوریتم ها و اطلاعیه های گوگل این روشها نیز بروز شده و مطابق قوانین پیش می روند.
  • سئو کلا سیاه: این روش از راه گول زدن موتور جستجو و تقلب انجام می شود. البته با بروز رسانی الگوریتم های گوگل این روش تقریبا منسوخ شده و استفاده از آن به خشم و جریمه گوگل منجر خواهد شد.

متخصص سئو

موفقیت در فرآیند بهینه سازی سایت نیاز به مهارت هایی از جمله تحلیل، تحقیق، ارتباطات، تبلیغ و برنامه ریزی می باشد. فردی که قرار است در این زمینه کار کند ضمن داشتن این مهارتها باید احاطه کافی بر الگوریتم های موتورهای جستجو از جمله گوگل داشته باشد تا بتواند وب سایت موردنظر را در بالاترین رتبه بندی قرار دهد. بنابراین متخصص سئو یک هنرمند به حساب می آید چرا که سئو یک هنر است. سئو کاران حرفه ای از روش کلاه سفید استفاده می کنند البته در برخی موارد در بازار رقابتی گوگل ممکن است از روش کلاه سیاه نیز استفاده کنند.

سئو در گوگل

در حال حاضر گوگل (محبوب ترین موتور جست و جو بیش از یاهو و بینگ) بیش از 200 سیگنال را برای تعیین رتبه بندی خود در نظر می گیرد. الگوریتم های پیچیده گوگل باعث قدرت این موتور جستجو شده اند. گوگل در فرآیند جست و جو خود اطلاعات سایت را خوانده، در سرورهای خود ذخیره کرده و بر اساس کلمات کلیدی نتایج اطلاعات را در کوتاهترین زمان ممکن به کاربر می دهد. درآمد اصلی گوگل از راه تبلیغات در گوگل به دست می آید . تبلیغات گوگل شامل تبلیغات در گوگل ادوردز “Google Adwords” ،  تبلیغات گوگل ادز “Google Ads”  و تبلیغات گوگل ادسنس “Google AdSense”  می باشد که به تبلیغات کلیکی معروف می باشند و به ازای هر کلیک کسب درآمد می کنند. این روش در کوتاه مدت و با هزینه پایین تری نسبت به سئو انجام می گیرد. گذشته از این پس از پایان اعتبار تبلیغ شما از لیست گوگل حذف خواهد شد اما تغییر یک سایت از لیست گوگل به روش سئو ماندگارتر و به کندی صورت می گیرد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *