سئو داخلی چیست؟

 همان طور که در مقاله قبلی گفته شده، بعد از طراحی سایت نوبت به بهینه سازی سایت و معرفی سایت به موتورهای جست وجوست که اصطلاحا به آن سئو سایت اصفهان می گویند. در مقاله قبلی در مورد سئو و اهمیت آن صحبت کرده و از سئوی داخلی به عنوان یکی از مهم ترین مراحل سئو یاد کردیم. در این مقاله به اختصار در این مورد صحبت خواهیم کرد.

on page seo

سئوی داخلی چیست؟

آنچه که در صدر اهمیت بازاریابی اینترنتی قرار دارد سئوی داخلی است که باعث دیده شدن سایت توسط مخاطبان شده و با گذشت زمان از درجه اهمیت بالاتری برخوردار می شود. هر وب سایت بعد از پیاده سازی و بارگذاری در سرور، بایستی توسط موتور جستجویی مانند گوگل شناخته شود. از طرفی اساس کار هر وب سایت در یک سری کلمه خلاصه می شوند که معرف سایت می باشند ، این کلمات را اصطلاحا کلیدواژه میگوییم. کلمات کلیدی کاملا منطبق بر موضوع فعالیت وب سایت می باشند. انتخاب کلمات کلیدی جز یکی از مهم ترین اقدامات قبل از شروع سئو می باشد و آنچه که حائز اهمیت است کیفیت این کلمات است نه کمیت آنها به عنوان مثال در وب سایت شرکت عصر آسیا کلیدواژه اصلی طراحی سایت اصفهان میباشد. در مقاله دیگری در مورد نحوه انتخاب کلیدواژه های مناسب برای یک وب سایت صحبت خواهیم کرد.

صفحاتی که در جستجوی کلمات مدنظر کاربر در گوگل نمایش داده می شوند بر اساس الگوریتم های این موتور جستجو یافت شده و نمایش داده می شوند. در گذشته کاربران برای شناساندن وب سایت خود به موتورهای جستجوی، کلمات کلیدی خود را در اکثر نقاط صفحه به دفعات تکرار می کردند. طبیعتا این صفحات هدفی به جز معرفی صفحه مربوطه به گوگل نداشته و محتوای وارد شده مدنظر کاربر نبوده و کیفیت لازم را نداشتند. بدیهی است این گونه صفحات که در صدر نتایج گوگل قرار می گرفتند با خواسته کاربر مطابقت نداشت.

امروزه با بروزرسانی های مرتب الگوریتم های موتور جستجوی گوگل سعی شده است بهترین نتایج به کاربر نمایش داده شود. این نتایج بر خلاف گذشته لزوما منطبق بر کلمات کلیدی موجود در عنوان ها یا توضیحات نبوده و هوشمندانه تر از قبل عمل کرده و بر اساس مفهومشان، نمایش داده می شوند. در این بین کلمات مترادف کلمات کلیدی و ترکیب های مختلف آن نیز مورد توجه گوگل قرار دارد. در واقع گوگل سعی بر این دارد که صفحات مرتبط با خواسته کاربر برای او نمایش داده شوند. در حال حاضر الگوریتم های پیشرفته مرغ مگس خوار (Hummingbird)، رنک برین (RankBrain) و پاندا (Panda) بر اساس اهمیت معنایی و باهوش تر از قبل در گوگل عمل می کنند.

بعد از انتشار یک مطلب در سایت، خود را جای کاربر گذاشته و از خود بپرسد آیا آنچه که در جستجوی کلمات کلیدی مربوطه، نمایش داده می شود با خواسته کاربر مطابقت دارد؟ پس از ورود کاربر به سایت، طبق استاندارد جهانی شما تنها 8 ثانیه فرصت دارید تا کاربر را تحت تاثیر قرار داده و با او ارتباط برقرار کنید. این زمان در گوشی به 5 ثانیه کاهش می یابد. پس آنچه که کاملا مشخص است یک محتوای خوب و مفید حتی با داشتن تنها یک لینک به کلمه کلیدی می تواند اثر گذر باشد.

درنظر داشته باشید، زیاد بودن محتواهای بی معنی اثر گذار نخواهد بود. اگر شما در هفته یک روز، یک محتوای مناسب و خوب به سایت اضافه کنید و طبق یک برنامه ریزی مثلا روز های دوشنبه اقدام به انتشار آن نمایید، گوگل در طول مدت وب سایت شما را هفته ایی یک بار برای بازخوانی فراخوان می کند. اما اگر هر روز اقدام به انتشار مطالب بی محتوا نمایید و برنامه خاصی نداشته باشید، گوگل متوجه فریب شما خواهد شد و نه تنها اثر مثبتی نداشته بلکه به زیان سایت شما خواهد بود.

“گذاشتن یک متن با محتوای خوب، هفته ای یک روز موثرتر از گذاشتن روزانه مطالب بی محتواست”

بنابراین می توان نتیجه گرفت هدف اصلی سئو داخلی، درک محتوای صفحه، تشخیص محتوای مرتبط با عبارت جستجو شده و ارزیابی صفحه به عنوان یک صفحه با ارزش است. در این بین بایستی به کیفیت محتوا نسبت به کمیت آن، طول مناسب محتوا ، عدم کپی بودن مطالب، منبع معتبر و عدم تبلیغات آزار دهنده توجه شود.

این نکته مهم را به یاد داشته باشید که یک سئوی داخلی خوب و درج محتوای مناسب، باعث بهبود سئو خارجی شده و باعث لینک دادن دیگر سایتها به مطالب شما به عنوان یک مرجع خواهد شد. در این خصوص رایج ترین عبارت به کاربرده شده در دنیای سئو در خصوص محتوا عبارتند است از :

“محتوا پادشاه است”

سئو داخلی

 کیفیت فنی سایت

موضوع بسیار مهم دیگر در امر سئو داخلی کیفیت فنی کدنویسی است. در این مورد بایستی تمامی موارد فنی که باعث بهبود سئو سایت می شوند، بررسی شده و اشکالات آن برطرف شود. در این خصوص مهم ترین موارد بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو عبارتند از:

  • تگ عنوان (Title Tags) : از نظر گوگل 3 تا 5 کلمه اول آدرس صفحات مهم و باارزش است . بنابراین سعی کنید آدرس URL صفحات مختصر و مفید، واضح، منحصرد به فرد و جذاب باشند. استفاده از کلمات خاص و پرکابرد بسته به محتوای سایت و کلمات کلیدی مانند بهترین، راهنما، بررسی، قدم به قدم و غیره می تواند ترافیک بالایی را برای سایت ایجاد کنند. همچنین برای کیفیت بالای محتوا از کلمات کلیدی در آنها استفاده کنید برای این امر می توانید از الگوی زیر استفاده کنید:

“کلمه کلیدی | عنوان صفحه”

  • تگ توضیحات متا (Meta Descriptions): توضیحات متا تگ عباراتی هستند که در زیر آدرس سایت در جستجوی گوگل نمایش داده می شوند. این توضیحات اگر به درستی وارد شده و مرتبط با متن صفحه باشند، یکی از مهم ترین عوامل ترقیب کاربر برای انتخاب و کلیک بر روی سایت شما می باشد. تعداد کلمات مورد استفاده در این قسمت طبق استاندارد تا 170 کاراکتر است.

طراحی سایت در اصفهان

  • محتوا و کلمات کلیدی : کلمات کلیدی موردنظر خود را در 100 تا 150 کلمه ابتدای متن قرار دهید تا کاربر پس از ورود به صفحه متوجه شود که به صفحه درستی وارد شده است و حتی مجبور به جستجو در سایت شما می شود. در غیر اینصورت کاربر صفحه را ترک می کند.
  • تگ هدینگ (Header tags) : در کدهای html عنوان های اصلی را داخل تگ H1 و زیر عنوان های دیگر را داخل تگ H2 و H3 قرار دهید. تگ H1 تنها یک بار بایستی در صفحه استفاده شود اما دیگر تگ ها را می تونید به تعداد و البته اصولی استفاده کنید. در صفحات فرود یعنی صفحاتی که کاربر از گوگل به آنها هدایت می شوند، عنواین یکی دیگر از پارامترهای مهمی هستند که کاربر در نخستین ثانیه های ورود به صفحه در جهت مطمئن شدن به درستی صفحه مورد بررسی قرار می دهد.
  • بهینه‌سازی تصاویر در سئو داخلی : در بین محتوای خود حداقل از یک تصویر مرتبط با محتوا استفاده کنید. تصاویر به غیر از گویا شدن متن برای کاربر از نظر الگوریتم های گوگل نیز مورد بررسی قرار می گیرند. بنابراین تصاویر نیر بایستی بهینه سازی شوند. در این خصوص نام منحصر به فرد و مرتبط با متن و تصویر برای تصاویر گذاشته و همچنین در قسمت متن جایگزین نامی مناسب که می تواند مشتقی از کلمات کلیدی هم باشد برای تصاویر انتخاب کنید تا زمانی که کاربر به هر دلیلی عکس را مشاهده نمی کند متن را ببیند. همچنین متن جایگزین تگ alt باعث می شود تصویر شما در جستجوی های مرتبط گوگل قرار گیرد.
  • استفاده از دکمه‌های اشتراک‌ گذاری : استفاده از شبکه های اجتماعی به طور مستقیم بر روی رتبه بندی و سئو تاثیر ندارند اما برای کاربر جذاب بوده و امکان دریافت لینک را فراهم می آورد. بهترین محل برای استفاده از شبکه های اجتماعی در بالا و پایین سایت است.
  • قابلیت نمایش در تلفن همراه : با توجه به استفاده بالای کاربران از تلفن همراه، سایت شما حتما بایتسی برای نمایش در تلفنه مراه ریسپانسیو شده و نمایش درستی داشته باشد. به گفته گوگل 61 درصد کاربران به سایتی که نمایش درستی در تلفن همراه ندارد، بر نمی گردند.
  • سرعت بارگذاری سایت : استفاده از تصاویر با حجم بالا، ویدوئو و فلش های سنگین، استفاده زیاد از ابزارک ها، استاندارد نبودن کد نویسی، عدم بهینه سازی سایت برای مرورگر و هاست ارزان قیمت از جمله موارد، بالا رفتن سرعت سایت و بهینه نبودن آن می شوند.

امیدواریم با درک این مقاله بتوانید سئو داخلی خوبی برای سایت خود فراهم آورید. در مقاله بعدی سئو خارجی، مرحله دیگری از سئو را مورد بحث قرار می دهیم.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *