نرخ کلیک (CTR) چیست و چگونه آن را افزایش دهیم؟

اگر هدفتان این است که با الگوریتم و آپدیتهای گوگل حرکت کنید و سئو سایت خود را ارتقا دهید و جایگاه و رتبه بهتری نسبت به رقیبان خود کسب کنید در این مقاله از طراحی سایت اصفهان با ما همراه باشید تا شما را با CTR یا نرخ کلیک کاربران و تاثیری که میتواند بر سئو سایت داشته باشد آشنا کنیم وسپس تکنیک های افزایش CTR را به شما آموزش میدهیم.

CTR چیست؟

CTR مخفف عبارت Click Through Rate است که ترجمه آن نرخ کلیک میشود. به عبارتی دیگر هنگامی که کاربر در گوگل کلمه ای را سرچ میکند نتایج مختلفی مشاهده میکند و با مشاهده انها تصمیم میگیرد که روی کدام یک از انها کلیک کند در واقع نرخ کلیک درصدی از کاربران هستند که در نتایج سرچ(Impression) بر روی سایت شما کلیک میکنند. به فرمول زیر دقت کنید:

CTR=تعداد نمایش % تعداد کلیک

تعداد کلیکهای کاربران بر روی سایت شما تقسیم بر تعداد نمایش صفحه سایت شما به کاربران را CTR می نامیم. مقدار CTR در هر صفحه و برای هر کلمه کلیدی متفاوت است. برای مثال ممکن  نرخ کلیک برای عبارت طراحی سایت 10 درصد باشد و برای عبارت طراحی سایت اصفهان 18 درصد باشد در صورتی که هر دو به یک صفحه ی سایت ختم میشوند.

اطلاعات مرتبط به CTR  را میتوان در ابزار گوگل سرچ کنسول مشاهده کرد . در قسمت Performance اطلاعات دقیقی از آمار نمایش سایت در هر کلمه، تعداد کلیک و در آخر CTR ارائه میشود. و برای هر صفحه از سایت نیز یک CTR  نشان میدهد که میانگین CTR همه کلماتی است که با سرچ آنها آن صفحه در نتایج سرچ ظاهر میشود.

Impression چیست؟

Impression به معنای حضور سایت شما در نتایج سرچ است . هنگامی که یک کاربر کلمه یا عبارتی را سرچ میکند برای تمام سایتهایی که در آن صفحه ظاهر میشوند یک Impression ثبت میشود حتی اگر در نقشه یا تصاویر باشید باز هم یک Impression ثبت میشود.

اگر سایت شما در انتهای صفحه 2 باشد اما کاربر به این صفحه مراجعه نکند برای سایت شما برای این عبارت Impression ثبت نمیشود . ولی اگرکاربر به صفحه دوم رفت ولی تا پایین صفحه نرفت یا اسکرول نکرد باز هم یک Impression ثبت میشود.

چطور نرخ کلیک و CTR را افزایش دهیم؟

هنگامی که یک کاربر عبارتی را سرچ میکند و لینک سایت شما را در نتایج سرچ میبیند مدت زمان کوتاهی دارد برای اینکه تصمیم بگیرد روی لینک شما کلیک کند یا نه ، برای اینکه در این زمان کوتاه بتوانید کاربری را جذب کنید و تحت تاثیر قرار دهید باید نکاتی را رعایت کنید که در تصویر زیرقابل مشاهده است.

1- تاثیر بهینه کردن عنوان صفحه در نتایج جستجو

عنوان صفحات سایت توسط تگ title که در هدر قرار دارد مشخص میشود، قبلا در مقاله بهینه سازی عنوان سایت اصول بهینه کردن عنوان صفحات  را توضیح داده ایم ولی در این مقاله میخواهیم درباره افزایش کلیک های سایت صحبت کنیم .در عنوان یک صفحه حدودا 70 کاراکتر میتوانید استفاده کنید پس چه بهتر است از عبارتهای جذابی استفاده کنید که بتواند کاربران را به سایت شما جذب کند و باعث شود کاربران روی سایت شما کلیک کنند.انتخاب عبارت و عنوان جذاب به کسب و کار شما بستگی دارد به عکس زیر دقت کنید کدام عبارت بیشتر توجه شما رو جلب میکند:

2- تاثیر بهینه کردن محتوا و فضای سایت در نتایج جستجو

از مطالب تکراری و نامناسب در سایت استفاده نکنید، نامنظم بودن ظاهر سایت و بی کیفیت بودن خدمات و محتوا و وجود پاپ آپ بسیار درسایت ، همه این موارد و بسیاری از موارد دیگر باعث میشود وقتی کاربر در آینده سایت شما را در نتایج سرچ دید روی آن کلیک نکند و در نتیجه باعث کاهش CTR سایت میشود.

3- تاثیر بهینه کردن نمایش توضیحات متا (Meta Description) در نتایج جستجو

توضیحات متا زیر عنوان نشان داده میشود و فضای بیشتری با فونت کوچکتر  به خود اختصاص میدهد . تعداد کاراکترهایی  که دربخش توضیحات است حدودا 168 کاراکتر میباشد. ولی با توجه به عبارت جست و جو شده ممکن است گوگل متن کوتاهتر یا شاید بلندتری را نشان دهد.

هنگام تنظیم توضیحات متا سعی کنید توصیف دقیقی از محتوای آن صفحه بنویسید و از جملات جذاب و تاثیرگذار استفاده کنید مانند ” همراه با فیلم آموزشی ” یا همراه با ” تخفیفات ویژه ”  استفاده از این عبارات شانس شما را در انتخاب کاربر بالا میبرد.

4- تاثیر استفاده از نشانه گذاری استاندارد

از معروفترین نشانه گذاری استاندارد میتوان از سیستم امتیاز دهی  ( rich snippet  ) معتبر نام برد که به صورت ستاره های زرد رنگ در نتایج نشان داده میشود. که به وسیله این ابزار میتوانید توجه کاربر را جلب کنید و نرخ کلیک را افزایش دهید.  البته نشان گذاری ها فقط به سیستم امتاز دهی محدود نمیشود بلکه متناسب با  محتوا میتوانیم از مدل های دیگر ان استفاده کرد.

آیا افزایش نرخ کلیک (CTR) بر سئو سایت تاثیر میگذارد؟

پاسخ مثبت است، افزایش CTR بر رتبه شما تاثیر میگذارد .اکثر کسانی که در حوزه سئو فعالیت میکنند معتقد هستند که زمانی که نرخ کلیک شما نسبت به جایگاهی که دارید بالاتر است گوگل با توجه به الگوریتم   RankBrain جایگاه شما را ارتقا میدهد.

CTR طبیعی ( Organic CTR ) چیست؟

به نرخ کلیکهای واقعی سایت CTR طبیعی گفته میشود. در واقع نرخ کلیکی است که کاربر واقعی آن را را ایجاد کرده است . امروزه در بسیاری از شرکت ها با استفاده از ربات ها و پروکسی های مختلف روی ادرس سایت شما در گوگل کلیک میکنند تا CTR سایت بالا رود ولی این روش ممکن است به صورت موقتی بتواند سایت را بالا نگه دارد ولی بعد از حذف این کلیک ها مجددا به جایگاه قبلی خود برمیگردند.

کلام آخر

CTR طبیعی و راه های افزایش آن موضوع اصلی این مقاله از طراحی سایت اصفهان است و به شما صاحبان کسب و کار اینترنتی پیشنهاد میکنیم برای افزایش نرخ کلیک سایت خود از روش های طبیعی استفاده کنید ممکن است سرعت این روش کمی پایین باشد ولی نتایج حاصل از آن ماندگاری بیشتری دارد و تاثیر بیشتری بر سئوی سایت شما خواهد داشت .

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *