الگوریتم پاندا

الگوریتم گوگل چیست و معرفی الگوریتم های جستجوی گوگل

مدیران وب سایت ها پس از طراحی سایت دغدغه اصلی شان قرار گرفتن در صفحه اول لیست نتایج موتورهای جستجو از جمله گوگل است. در این بین همیشه به دنبال راهی هستند که به سمت این هدف نزدیک شوند و این فکر تنها با بهینه سازی و سئو سایت عملی است. علم سئو و انجام آن کاری تخصصی و فنی است که قبلا در مقاله ی سئو چیست در مورد آن صحبت کردیم.

الگوریتم های گوگل

سئو سایت اصفهان

الگوریتم چیست؟

به مجموعه ای از فرمول ها و دستور العمل ها که با یک زبان دقیق با شروع و پایانی مشخص، مرحله به مرحله برای رسیدن به هدفی خاص اجرا می شوند، الگوریتم گفته می شود. از این رو الگوریتم ها دارای سه قسمت اصلی ورودی، محاسبات و خروجی هستند. کلمه الگوریتم از نام دانشمند ایرانی خوارزمی گرفته شده و به زبان ساده به معنای مراحل انجام کار است.

موتورهای جستجو از جمله گوگل بر پایه ی الگوریتم هایی شکل گرفته اند که سایت های مورد جستجو را رتبه بندی کرده و نمایش می دهند. هدف اصلی موتورهای جستجو نمایش درست و بهینه نتایج جستجو و رضایت کاربران است. هر یک از الگوریتم های گوگل با فرمول های خاص خود سایت ها را رتبه بندی کرده و در لیست موتورهای جستجو نمایش می دهند. کلمه الگوریتم در علم سئو یعنی نحوه محاسبه و فرمول رتبه بندی سایت ها.

الگوریتم های  گوگل

یکی از پر استفاده ترین موتورهای جستجو گوگل است . فرآیندهایی که بر اساس آن وب سایت ها تجزیه و تحلیل شده و رتبه بندی می شوند الگوریتم های گوگل نامیده می شوند. از این الگوریتم ها در جهت سئوی سایت و بهینه سازی آن استفاده می شود. این الگوریتم های ریاضی اطلاعات و محتویات سایتها را طبقه بندی کرده و در محل مناسب خود به کاربر نمایش می دهند.

الگوریتم های گوگل دو دسته هستند سری اول الگوریتم های اصلی و جز هسته اصلی گوگل هستند و دسته دوم الگوریتم های جانبی اند که در جهت بهبود نتایج و بهینه سازی آن و شناسایی اسپم ها مورد استفاده قرار می گیرند. در هریک از این الگوریتم ها دستور العملی خاص اجرا شده و نکاتی که برایشان مهم است مورد بررسی قرار می گیرند.

الگوریتم های گوگل از سال 2000 میلادی تا کنون بارها آیدیت شده و تغییر یافته است. البته این تغییرات قبلا روند کندتری داشت به طوری که وقتی وب سایتی در رتبه یک گوگل قرار می گرفت تا مدتها این رتبه برای او محفوظ بود تا الگوریتم جدیدی اضافه شده و نتایج مجدد مورد بررسی قرار گیرند.

از سال 2010  این تغییرات با سرعت بیشتر و حتی بدون اطلاع رسانی انجام می شدند، سپس بعد از اطلاع عموم نامگذاری شده و متخصصان سئو سعی در کشف آنها و پیدا کردن راهی در جهت سود بردن از آن ها میکردند. در این بین تغییر نتایج گوگل از چند هفته به چند بار در یک روز کاهش پیدا کرده است تا جایی که گوگل در طول یک سال بیش از 600 بار الگوریتم های خود را بروز می کند. آخرین تغییرات الگوریتم های جانبی گوگل در سالهای قبل معرفی و اضافه شدن الگوریتم های جدیدی است که مهم ترین و بزرگترین آنها الگوریتم پاندا، مرغ مگس خوار و پنگوئن است که توانسته اند این تغییرات بزرگ را به وجود آورند.

معرفی برخی از الگوریتم های گوگل:

1- الگوریتم پنگوئن (Penguin)

پس از فرارگیر شدن لینک های اسپم و جعلی بودن اعتبار لینک ها الگوریتم پنگوئن طراحی شد تا لینک های اسپم و بکلینک های غیر واقعی که برخی سایتها خریداری می کنند را شناسایی کند. لینک های اسپم و بکلینک های غیر واقعی کاربران را به سمت صفحاتی هدایت می کردند که هیچ ارتباطی با عنوان جستجو شده آنها نداشت. این امر در جهت افزایش نرخ کلیک و بازدید وکسب رتبه بالاتر مورد استفاده برخی سایتها قرار می گرفت . این الگوریتم این گونه سایتها را شناسایی و ضمن حذف آنها از لیست نتاج خود آنها را جریمه نیز می کند.

2- الگوریتم پاندا (Panda)

در دنیای اینترنت به راحتی می توان مطالب منتشر شده در وب سایتی را کپی کرده و در وب سایت خود قرار داد بدون اینکه کاربر و یا هر کس دیگری متوجه شود متن منتشر شده اولین بار مربوط به چه وب سایتی بوده است. وقتی مطلبی از یک سایت کپی شده و بارها در وب سایتهای دیگر قرار می گیرد کاربر متوجه نخواهدشد متن شما کپی است و یا متن مشابهی که پیدا می کند. در این حالت سایتهای مرجع و اصلی در بین این محتواهای کپی گم خواهند شد و اعتبارشان از دست خواهد رفت. الگوریتم پاندا وظیفه شناسایی محتوای های کپی و نامناسب را بر عهده دارد. این الگوریتم به دنبال پیدا کردن مطالب دست اول و منتشر شده توسط مدیر وب ها می گردد و سایتهای دارای مطالب کپی را شناسایی و از لیست نتایج گوگل حذف می نماید.

3- الگوریتم مرغ مگس خوار (Hummingbird)

عبارات مورد جستجوی کاربر توسط این الگوریتم تجزیه و تحلیل شده تا نتایج دقیق تر و بهتری در لیست نتایج گوگل برای کاربر نمایش داده شود. این الگوریتم تاثیری بر رتبه بندی سایت ها ندارد و صرفا در جهت کمک به کاربر عمل می کند.

4- الگوریتم کبوتر(Pigeon)

الگوریتم کبوتر صورت مساله اصلی گوگل است. اصطلاحا اطلاعات وب سایتها در قفس های داده قرار گرفته و تعدادی کبوتر در هر قفس محتوای آنها را با توجه به کلمه کلیدی جستجوی شده کاربر بررسی و مقایسه می کنند. هر بار که مطلب مناسبی توسط این کبوتران پیدا شود یک نوک به آن می زنند. در لیست نتایج گوگل مطالبی قرار می گیرند که بیشتر نوک به آنها زده شده باشد. این الگوریتم سعی در نمایش نتایج بهتر از نظر مطلب، موقعیت های جغرافیایی و بومی و هدف مورد نظر کاربر دارد.

5- الگوریتم PayDay Loan

برخی وب سایت هایی بدون داشتن محتوای مناسب تنها از کلمات کلیدی پرکاربرد استفاده کرده و تنها در جهت افزایش بازدید سایت کاربر را به صفحه ی نادرستی هدایت می کنند این عمل در واقع نوعی اسپم به شمار می آید. این الگوریتم در جهت مبارزه با این گونه سایتها طراحی شده است.

6- الگوریتم Page Authority

هر سایتی با فاکتور هایی مانند کیفیت محتوا، تعداد بازدید کننده، میزان لینک ورودی از دیگر سایتها و زمانی که بازدید کننده در سایت مورد نظر می گذراند، قدرت هر صفحه از آن مشخص می شود. این الگوریتم همین قدرت صفحه است که با سنجش اعتبار و قدرت یک سایت در رتبه آن در گوگل اثر می گذارد.

7- الگوریتم Page Layout

برخی سایتها اقدام به استفاده از تبلیغات بیش از حد در قالب پاپ آپ، فلش و غیره در محتوا و بین پست های خود می کنند. این تبلیغات آزاد دهنده و باعث ایجاد مشکل در پیدا کردن مطلب اصلی در سایت برای کاربر می شود. الگوریتم پیچ لایوت در جهت مبازره با این سایتها عمل می کند.

8- الگوریتم کافئین (Caffeine)

الگوریتم کافئین در جهت سرعت بخشیدن و اختصاصی تر شدن نتایج برای کلمات کلیدی جستجو شده کاربر طراحی شده و از این جهت شبیه الگوریتم مورغ مگس خوار است. این الگوریتم همچنین تعاملی بین نتایج جستجو با محتوای شبکه های اجتماعی دارد. از این رو فعالیت در شبکه های اجتماعی بر روی سئوی سایت نیز اثر گذار هستند .

9- الگوریتم گورخر

با روی کار آمدن فروشگاههای اینترنتی و گسترش آنها جهت کسب اطمینان به مشتری و خرید از سایت این الگوریتم روی کار آمد. الگوریتم گورخر با کیفیت سنجی فروشگاهای اینترنتی از فروشگاههای تقلبی جلوگیری می کند. پارمترهایی که این الگوریتم برای سنجش فروشگاهها در نظر می گیرد عبارتند از : قیمت کالاها، آدرس معتبر، راحتی و کم بودن مراحل خرید، حالت ریسانسیو بودن فروشگاه، کوپن تخفیف، مقایسه محصولات و بارکد محصولات.

10- الگوریتم Mobilegeddon

با توجه به گسترش استفاده از اینترنت موبایل و استفاده از موبایل و تبلت در دنیای مجازی در کنار سیستم های کامپیوتری این الگوریتم جدید توسط گوگل معرفی شد. این الگوریتم سایت هایی که ریسانسیو و واکنش گرا نیستند را از لیست نتایج گوگل حذف می نماید.

سخن آخر

از آنجایی که نمایش هر وب سایتی در لیست نتایج موتورهای جستجو را این الگوریتم ها تعیین می کنند، امید است با خواندن این مقاله و درک این الگوریتم ها وب سایتتان را با این الگوریتم ها  هماهنگ کرده و رتبه خوبی را کسب نمایید. نکته ای که در آخر میتوان به آن اشاره کرد این که بسیاری از مدیران سایت ها یا افرادی که سایتهای خود را مدیریت میکنند مطمئنا از این اصول و الگوریتم ها اطلاعی ندارند شما برای اینکه نیازی به الگوریتمهای گوگل نداشته باشید کافی است مطالب را صرفا با نیت ارائه محتوای خوب برای استفاده کاربران تهیه کنید .در واقع تمام الگوریتمهای سئو گوگل برای این درست شده اند که مدیران و صاحبان وب سایت الزام به ارائه مطلب خوب و با کیفیت برای خوانندگان و کاربران اینترنتی داشته باشند.

2 پاسخ
  1. خرید اينترنتی
    خرید اينترنتی گفته:

    مرسی از معرفی الگوریم و توضیحات خوب و ساده ای که کارگذاشته اید تا به بهترین شکل ممکن نات و جزئیات اصلی آن را دریافت

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *