الگوریتم Mobile First Index

الگوریتم Mobile First Index گوگل دقیقاً چیست؟

گوگل الگوریتم های متفاوتی دارد که الگوریتم Mobile First Index گوگل دقیقا بر روی نحوه نمایش وبسایت ها از طریق گوشی همراه نظارت دارد . یعنی بررسی میکند که این وبسایت در صفحه گوشی های موبایل چگونه نمایش داه میشود و سپس وبسایت ها را بر اساس نحوه نمایش آنها در گوشی رتبه بندی میکند . به همین دلیل است که وقتی با مانیتور در گوگل سرچ میکنید نتایج متفاوتی نسبت به سرچ با گوشی موبایل به شما نشان میدهد . یعنی ممکن است یک وب سایت در جستجوی کلمه طراحی سایت در اصفهان در رتبه پنجم گوگل قرار گرفته باشد ، اما با سرچ همین کلمه در مرورگر موبایل در رتبه دهم نمایش داده شود.

الگوریتم Mobile First Index بر روی چه وبسایت هایی تاثیر میگذارد ؟

تا پیش از روی کار آمدن این الگوریتم ، بیشتر نمایش سایت در مانیتورها اهمیت داشت و ریسپانسیو نبودن وبسایت ها تنها یک امتیاز منفی در سئو سایت بحساب می آمد اما در با تغییر الگوریتم رتبه بندی گوگل بر اساس الگوریتم Mobile First Index نحوه نمایش در گوشی موبایل به شدت اهمیت پیدا کرد . اما در این میان باید بدانید الگوریتم گوگل بیشترین تاثیر خود را بر روی چه وبسایت هایی میگذارد !؟ نمایش وبسایت ها در موبایل به چندین روش قابل پیاده سازی میباشد .

برخی وبسایت ها نمایش یکسانی در موبایل و دسکتاپ دارند، این دسته از وبسایت ها بیشترین خسارت را از اجرای این الگوریتم دریافت میکنند. دسته بعدی سایت های ریسپانسیو هستند که محتوای آنها در دسکتاپ و موبایل یکی بوده اما نحوه نمایش در هر صفحه متناسب با آن میباشد ، اجرای این الگوریتم بر روی این دسته وبسایت ها ،هیچ تاثیری بر رتبه بندی آنها نخواهد داشت . اما برخی از سایت ها در دو آدرس متفاوت باز خواهند شد، یعنی وقتی با دسکتاپ آدرس سایت را بزنید مثلن آدرس Domain.com  باز شده و وقتی با موبایل وارد شوید آدرس M.Domain.com  باز میشود . که پس از اجرای این الگوریتم، توجه ویژه گوگل به آدرس خواهد بود که با موبایل باز میشود .

الگوریتم Mobile First Index گوگل

چگونه وبسایت خود را برای الگوریتم Mobile First Index گوگل آماده کنیم ؟

سرعت رشد در دنیای وب بقدری زیاد است که اگر لحظه ای غفلت کنید از رقبای خود عقب افتاده اید . شما هم تلاش کنید رتبه سایتتان در رتبه بندی های گوگل رشد کند، حتی اگر در ایندکس دسکتاپ گوگل هم رتبه قابل قبولی نداشته اید میتوانید با رعایت نکات مهمی که در ایندکس موبایل وجود دارد رتبه سایت خودر ا ارتقا دهید . البته رعایت الگوریتم Mobile First Index همزمان با رعایت نکات سئو سایت میتواند به رشد سایت شنا در رتبه بندی گوگل کمک کند .

طراحی سایت را ریسپانسیو کنید

بهترین روش برای نمایش سایت در موبایل ، ریسپانسیو بودن سایت است .در واقع از میان روش های معرفی شده در بالا بهتراست شما سایتتان را ریسپانسیو کنید تا رتبه بهتری در گوگل بگیرید البته در ریسپانسیو هم باید نکاتی را رعایت کرد که در ادامه به آن ها میپردازیم . گوگل در مقاله ای اعلام کرد بهترین روش برای نمایش سایت در موبایل ریسپانسیو کردن وبسایت است و اولویت ها به شکل زیر میباشد .

اولویت اول : نمایش ریسپانسیو سایت در موبایل

اولویت دوم : نمایش یک نسخه جدا در حالت موبایل

اولوین سوم : نمایش یکسان موبایل در دسکتاپ و موبایل

که متوجه شدید بدیترین حالت برای رتبه دهی سایت شما این است که سایتتان در هر دو صفحه یکسان نمایش داده شود .

محتوا و کدهای سایت در هر دو نسخه یکسان باشد

گاهی برخی سایت ها بدلیل طولانی شدن صفحاتشان در حالت موبایل برخی قسمت ها را در موبایل Hidden یا پنهان میکنند .محتوای سایت و کدهای سایت باید در هر دو حالت یکسان باشند فقط در ریسپانسیو نحوه نمایش ، تغییر خواهد کرد . البته قسمت هایی از صفحه که از اهمیت کمتری برخوردار هستند مثل : سایدبار و هدر و فوتر میتواند در حالت موبایل حذف یا کوتاه تر شود . اما محتوای اصلی صفحه باید عینا در موبایل نمایش داده شود .

 

نمایش محتوای پنهان اما مهم

در نمایش موبایل چون فضا بسیار کوچکتر میشود قطعا برخی مطالب در تب ها یا زبانه ها قرار گرفته یا از دید کاربران مخفی میشوند پس احتمال کلیک کردن آنها کمتر شده و این روی سئو سایت تاثیر خواهد گذاشت در واقع اگر کاربر در سایت به راحتی صفحه گردی نکند روی جذب کاربران تاثیر گذاشته و این خودش یک نکته منفی در سئو محسوب میشود . همچنین صفحاتی که کمتر کلیک شوند هم به مرور رتبه خود را در گوگل از دست خواند داد. بنابراین اگر در ریسپانسیو سایت ، تعدادی از لینک ها که مهم هستند مخفی شدند سعی کنید آنها را در مکانی در دید کاربران قرار دهید .

الگوریتم Mobile First Index گوگل

نکاتی از الگوریتم Mobile First Index گوگل که باید بدانید

  • گوگل تنها یک ایندکس دارد و اگر گمان میکنید سایت را یکبار برای دسکتاپ و یکبار برای موبایل ایندکس میکند در اشتباه هستید .و پس از فعالسازی این الگوریتم ، محتوای سایت شما را فقط با موبایل ایندکس میکند اگر محتوایی دارید که در دسکتاپ نمایش داده میشود اما در موبایل پنهان است آن مطالب به رتبه گیری وبسایت شما د رگوگل کمک نخواهد کرد .
  • گوگل همواره اعلام کرده برای محتواهایی که مخفی شده است و به راحتی در دید کاربران قرار ندارد اعتبار کمی قائل میشود اما در این الگوریتم به دلیل فضای کمی که در حالت موبایل وجود دارد استفاده از تب ها و منوها نه تنها موردی ندارد بلکه بسیار هم مثبت تلقی میشود .
  • از آنجا که سایدبار و فوتر در حالت موبایل بسیار کم اهمیت هستند و گاهی میبیند در بسیاری از سایت ها در حالت موبایل اصلن این دو قسمت نمایش داده نمیشود بنابراین اگر مطلب یا لینک مهمی در این قسمت ها دراید آنها را در جایی دیگر قرار دهید .
  • موبایل فرندلی بودن را فراموش نکنید در حال حاضر که اکثر کاربران از طریق نوبایل وارد وبسایت شما میشوند پس تجربه کاربری خوبی برای آنها بسازید تا با دلخوری از سایت شما خارج نشوند.
  • یکی از راهکارها برای سایت های وردپرسی استفاده از پلاگین AMP  میباشد . این پلاگین صفحاتی با سرعت بالا و ساده در موبایل میسازد.
  • سرعت سایت همواره مورد توجه قرار گرفته اما در این الگوریتم توجه ویژه ای به آن شده است پس سرعت سایتتان را بهبود دهید تا رتبه سئو شما ارتقا پیدا کند .

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *