جاذبه های گردشگری اصفهان

جاذبه های گردشگری اصفهان

جاذبه های گردشگری اصفهان
مقدمه
اصفهان، این شهر تاریخی مرکز ایران که سومین شهر از نظر وسعت و جمعیت ایران نیز می باشد، سالیانه مقصد سفر انبوهی از مسافرین است. همچنین اصفهان با جاذبه های گردشگری چشمگیری که دارد رونق خاصی به صنعت توریست ایران بخشیده است. این شهر که 165-اُمین شهر پر جمعیت جهان است، در سال های نه چندان دور در زمان سلطنت پادشاهان صفوی، پایتخت ایران بوده و بناهای تاریخی زیادی در این شهر موجود است. تعداد فراوانی از آن ها در یونسکو نیز ثبت شده اند.
با وجود تاریخ و فرهنگ بسیار غنی اصفهان، بی دلیل نیست که آن را نصف جهان لقب داده اند. اگر تا پایان این مقاله ما را همراهی کنید، شما را با جاذبه های گردشگری نصف جهان آشنا می کنیم. بعد از مطالعه این مقاله حتما سفر اصفهان را در برنامه خود می گنجانید.

معرفی بهترین جاذبه های گردشگری اصفهان

1-میدان نقش جهان اصفهان

میدان نقش جهان که پیش از انقلاب، “میدان شاه” نام داشت، میدان مرکزی در این شهر بزرگ است. بعد از انقلاب، نام آن را به میدان امام تغییر دادند. در چهار طرف میدان زیبای نقش جهان بناهای تاریخی قرار گرفته که ورودی بازارچه اصفهان می باشند. همچنین تعداد دویست حجره در اطراف میدان نقش جهان موجود است که جایگاهی برای ارائه صنایع دستی بی نظیر اصفهان است.

میدان نقش جهان اصفهان از اولین بناهای تاریخی ایرانی بود که در یونسکو به ثبت رسید و همچنین در سال 1313 شمسی نیز در آثار ملی ایران به ثبت رسیده بود. تا قبل از سلسه صفوییه، باغی به اسم نقش جهان وجود داشت که بعدها برای جلوگیری از شلوغی بازار، میدان جدیدی ساخته شد و نقش جهان نام گرفت. در زمان شاه عباس اول صفوی، برگزاری جشن ها، مراسم های سنتی، بازی های چوگان و… در این میدان، شور و هیجان های بسیاری برای مردم داشته است. با دیدن این میدان تاریخی، شکوه و جلال ایرانیان در گذشته را حس خواهید کرد و هر چه بیشتر به ایرانی بودن خود می بالید.

جاذبه های گردشگری اصفهان

2-مسجد شیخ لطف الله اصفهان

اگر در میدان نقش جهان به سمت شرق حرکت کنید مسجدی با معماری بی نظیر خواهید دید. این مسجد در قرن یازدهم هجری توسط استاد محمدرضا اصفهانی ساخته شده است. مسجد شیخ لطف الله که با دستور مستقیم شاه عباس اول ساخته شده است، بنایی بی نظیر از نظر معماری در آن زمان است.
بعدها با فرمان رضاشاه، این مسجد بازسازی و مرمت شد و تا به امروز زیبایی و شکوه خود را حفظ و به رخ جهانیان می کشد. این مسجد همانطور که نام آن گویای همه چیز است، مکانی مذهبی بوده که برای بزرگداشت “شیخ لطف الله میسی” طراحی و ساخته شده است.

 

مسجد شیخ لطف الله اصفهان
کاشی کاری مسجد شیخ لطف الله، شاهکاری است که چشم هر ببینده ای به خود خیره می کند. بخش پایینی دیوارها و سکوهای بزرگ از سنگ مرمر زرد است. دو لنگه درب، ساخته شده از چوب چنار، درب های ورودی مسجد می باشد. کاشی کاری ها، محراب مسجد و کتیبه های موجود در این مسجد بخش هایی است که بازدید از آن ها لذت وصف نشدنی برای شما به همراه خواهد داشت.
در قسمت مرکزی گنبد از داخل، مجموعه طاووسی طراحی شده که با نور وارد شده از طاق ورودی مسجد پر های این طاووسی تکمیل شده و بیننده را مجذوب خود می کند. این شاهکار معماری و هنری حتی افرادی که از علاقه مندان به بناهای تاریخی نیستند را نیز به خود جلب می کند.

3-پل خواجو اصفهان

بر روی شریان حیاتی اصفهان یعنی زاینده رود، پلی وجود دارد با نام پل خواجو که با نام هایی چون پل شاه، پل حسن بیگ و پل بابا رکن الدین نیز شناخته می شود. در میان پل خواجو، بنای به نام بیگلربیگی وجود دارد که در گذشته مکانی برای سکونت موقتی شاه های عباسی به همراه خانواده بوده است. کاشی کاری ها، تزئینات و نقاشی های بسیار زیبای این پل موجب محبوبیت و شهرت بسیار بالای آن در میان جهانیان شده است. پل خواجو، 12 متر عرض و 133 متر طول دارد که به دلیل قرارگیری در محله خواجو به این نام شهرت یافته است.

جاذبه های گردشگری اصفهان
پل خواجو 24 دهانه دارد که ساخته شده از مکعب های تراش خورده می باشد. در گذشته، پل خواجو با وجود دریچه هایی که در زیر قوس هایش بوده در کنترل کردن جریان آب نقش داشته است. این پل که در قسمت شرقی سی و سه پل قرار دارد، سال ها است که جزو جاذبه های گردشگری اصفهان، میان جهانیان شناخته شده و حتی اشعار بسیاری در ستایش این پل از شاعرهای متعددی سروده شده است.

4-سی و سه پل اصفهان

سی و سه پل، نامی آشنا برای همه ایرانیان است. کمتر کسی است که با این شاهکار آشنایی نداشته باشد. این پل با 295 متر طول و 14 متر عرض توسط استاد حسین بنا اصفهانی ساخته شده است. “پل الله وردی خان” یا همان “سی و سه پل” زیر نظر مستقیم الله وردی خان بر روی زاینده رود در زمان شاه عباس صفوی ساخته شده است. از گذشته ها این پل مورد توجه همگان بوده و برگزاری مراسم های مختلفی را به خود دیده است. افراد بسیاری از سراسر جهان برای بازدید از این پل به اصفهان سفر کرده اند. به همین دلیل است که آن را یکی از پل های درجه یک جهان نامیده اند.

جاذبه های گردشگری اصفهان
از ویژگی های خاص سی و سه پل می توان به این مورد اشاره کرد که کارشناسان معتقد هستند طراحی و مصالح به کار رفته در ساخته این پل به گونه ای است که در آب و رطوبت، مقاوم بوده و خشکی مداوم و پایدار زاینده رود برای این پل مشکل ساز خواهد بود. شب های دل انگیز سی و سه پل را می توان به جرات گفت که در هیچ جای دیگری تجربه نخواهید کرد. امروزه این پل برای تفریحات خانوادگی، جایی بسیار مناسب است.

5-کاخ چهل ستون اصفهان

یکی دیگر از بناهای تاریخی زیبای شهر اصفهان، کاخ چهل ستون است. این کاخ بزرگ که بیش از 2 هزار متر مربع وسعت دارد از زمان شاه عباس اول، طراحی و ساخت آن آغاز شد و در زمان شاه عباس دوم به پایان رسید. به دستور شاه عباس، کوشکی در میان باغ ساخته شد که تالار میانی کاخ را در بر می گرفت. تالار میانی کاخ، میزبان افراد از کشورهای متخلفی بوده است و دارای نقاشی های بی نظیری می باشد، این نقاشی ها رخ دادهای تاریخی دوران های متخلفی را به نمایش می گذارد.

جاذبه های گردشگری اصفهان
تالار آینه، ایوان های اطراف تالار مرکزی، تالار بیست ستون و حوض بزرگی که جلوی تالار قرار دارد به طرح اولیه کاخ، افزوده و به زیبایی هر چه بیشتر آن کمک کرده است.
این کاخ بی همتا در زمان خود چون مرواریدی در جهان می درخشید و هنوز هم افراد بسیاری را مجذوب شکوه و عظمت خود می کند. شیرهای سنگی که چهار گوشه حوض قرار دارند و همچنین تصویری از شاه عباس یکم، از بخش هایی است که در این کاخ برای بازدید کننده ها جالب است. هنگام بازدید از کاخ چهل ستون، آینه کاری های سقف و تالار آینه، تالار 18 ستون و نقاشی های خاص و منحصر به فرد را از دست ندهید.

6-مدرسه چهار باغ اصفهان

آخرین بنای تاریخی به جا مانده از زمان صفویه در اصفهان، مدرسه چهار باغ است که به مدرسه مادر شاه و مدرسه سلطانی نیز شهرت دارد. در زمان سلطنت شاه سلطان حسین برای تدریس علوم دینی به طلاب، این مدرسه بنا شده است. مدرسه چهار باغ که در قسمت شرقی خیابان چهار باغ با وسعتی برابر 8500 متر مربع قرار دارد، با توجه به نظر تعدادی از کارشناسان علاوه بر مدرسه، مسجد نیز بوده است.
امروزه این مدرسه با نام “مدرسه علمیه امام صادق” نیز شناخته می شود. مادر شاه سلطان حسین، تعدادی کاروانسرا و بازار را وقف این مدرسه کرده که به همین دلیل آن را مدرسه مادر شاه نیز می نامیدند.

جاذبه های گردشگری اصفهان
خاتون آبادی به درخواست شاه سلطان حسین، به عنوان اولین مدرس، تدریس را در این مدرسه شروع کرده است. همچنین شاه سلطان حسین صفوی، کتاب های فراوانی را وقف این مدرسه کرد که زمان حمله افغان ها یکی از مدرسین مدرسه، آن ها را پنهان و به مرور بسیاری از این کتاب ها از بین رفته اند. مدرسه چهارباغ امروزه نیز از مدارس طلاب حوزه علمیه نیز می باشد. پیشنهاد می کنیم در سفر خود به نصف جهان حتماً از این بنای تاریخی با معماری چشمگیر دیدن کنید.

7-عمارت هشت بهشت اصفهان

عمارت هشت بهشت نیز از بناهای تاریخی دوران صفوی می باشد. این عمارت دو طبقه در میان باغی وسیع و با شکوه ساخته شده است که فضایی بسیار دل انگیز و زیبا دارد. زمان شاه سلیمان در نزدیکی باغ بلبل، کاخی ساخته شد که در زمان خود شکیل ترین و زیباترین کاخ در تمام دنیا شناخته می شد.
باغ هشت بهشتی که این عمارت در آن بنا شده بخشی از باغ نقش جهان است که در ادامه بر درختان این باغ افزوده شد که شکوه بیشتری به آن بخشیده است. برخی کارشناسان و مورخان بر این باورند که این عمارت محل سکونت 8 سوگلی شاه سلیمان بوده است.

جاذبه های گردشگری اصفهان
عمارت هشت بهشت با معماری خاص خود چون الماسی در شهر اصفهان می درخشد و سالانه حجم عظیمی از بازدید کنندگان را از سراسر دنیا به خود جذب می کند. گچ بری ها و نقاشی های اتاق ها، سقف و ایوان های این عمارت، هر ببینده ای را ساعت ها به خود مجذوب خواهد کرد.

8-منارجنبان اصفهان

هرچه از جذابیت منارجنبان برایتان بگوییم کم است. تا این بنای تاریخی را نبینید به عظمتش پی نخواهید برد. این بنا که در زمان “سلطان محمد خدابنده الجایتو ایلخان” ساخته شده است دارای مناره هایی است که با تکان دادن یکی، دیگری نیز تکان خواهد خورد!
بنای منارجنبان با کاشی های ستاره ای شکل لاجوردی تزئین شده و عمو عبدالله کارلادانی نیز در این بنا به خاک سپرده شده است. رنگ لاجوردی و فیروزه ای کاشی ها بر زیبایی این بنا بسیار افزوده است و آن را تبدیل به نگینی درخشنده در نزدیکی نصرآباد بدل کرده است.

جاذبه های گردشگری اصفهان
وسعت این بنا 146 متر مربع است که مناره ها ارتفاعی برابر با 5/7 متر دارند. منارجنبان از بناهای تاریخی دوران ایلخانان است که توجه افراد بسیاری را به خود جلب کرده است. برخی دلیل تکان خوردن مناره ها را اثر دوپلر عنوان کرده و برخی هنوز معتقدند که دلیل منطقی برای این عمل نمی توان پیدا کرد.
ناگفته نماند که مشابه منارجنبان در کشورهای دیگر چون عربستان نیز وجود دارد اما چیزی که منارجنبان اصفهان را بی نظیر می کند این است که با تکان دادن یک مناره، علاوه بر تکان خوردن مناره دیگر کل بنا نیز به جنبش در خواهد آمد.
دلیل تکان خوردن مناره هرچه که باشد این بنا را تبدیل به یک جاذبه گردشگری جالب و بی نظیر کرده که بازدید از آن خالی از لطف نخواهد بود و مراتب سرگرمی شما را نیز فراهم خواهد آورد.

9-مسجد امام اصفهان

از مهم ترین مسجدهای تاریخی اصفهان و ایران که در میدان نقش جهان قرار دارد، می توان مسجد امام را نام برد که در گذشته به مسجد شاه و مسجد جامع عباسی نیز شهرت داشته است. این مسجد نیز در دوران صفویه در اصفهان بنا شده و معماری آن از نوع اسلامی است. مسجد امام نیز در یونسکو ثبت شده و از آثار بسیار زیبا و با شکوه زمان صفویه در ایران است. این مسجد در معماری، نجاری و همچنین کاشی کاری بی همتا است. این بنا توسط استاد علی اکبر اصفهانی طراحی ساخته شده است. کتیبه های بسیاری از خوشنویسان برتر زمان خود در آن به چشم می آید.

جاذبه های گردشگری اصفهان
مناره های این مسجد با شکوه، 42 متر بوده که بر عظمت بیشتر این مسجد می افزاید. می توان به جرات گفت که اگر به دیدن این بنا بروید ساعت ها به تماشای آن خواهید پرداخت و شکوه آن، چنان شما را مجذوب کند که گذر زمان را از یاد خواهید برد. مسجد امام آنقدر حرف برای گفتن دارد که هرچه بگوییم باز کم است. پیشنهاد می کنیم در اولین فرصت به بازدید از این مکان رفته و برای ساعاتی، روح خود را از هیاهوی زندگی امروزی جدا کنید.

10-چهارباغ عباسی اصفهان

چهارباغ عباسی که در زمان صفویه ساخته شده است از سی و سه پل شروع می گردد و به سمت شمال ادامه دارد. سی و سه پل، خیابان چهارباغ عباسی و چهارباغ بالا را به هم وصل می کند. در گذشته، عدد 4 برای ایرانیان عددی مقدسی بوده و از این عدد به عنوان نماد در انواع بناها استفاده می کرده اند.

جاذبه های گردشگری اصفهان
چهارباغ عباسی در نزدیکی خیابان اصلی بنا شده و تا شمال شهر ادامه دارد. بعدها به دستور رضاشاه، چهارباغ پایین نیز بنا شده که از ادامه چهارباغ عباسی به سمت شمال شهر امتداد یافت. در زمان قاجار بسیاری از بناهای تاریخی، شکوه خود را از دست داده و برخی تا نابودی پیش رفته اند. چهارباغ عباسی نیز در دوره قاجار آنطور که باید مورد مراقبت قرار نگرفت و اگر بها دادن مردم به این باغ نبود، شاید اکنون نیز از چهارباغ عباسی فقط آوازه ای باقی مانده بود! درخت های قدیمی و تنومند چهارباغ عباسی شما را از این همه عظمت به شگفتی وا خواهد داشت.

11-کاخ عالی قاپو اصفهان

در بخش غربی میدان نقش جهان، کاخ عالی قاپو قرار دارد. این کاخ در گذشته با ظاهر ساده ای که داشته ورودی دولت خانه دوران صفویه بوده است. بعدها به فرمان شاه عباس اول، طبقات دیگری به آن افزوده شد. همچنین در دوران سلطنت شاه عباس دوم، یک ایوان هم به آن اضافه شد و ظاهری با شکوه به آن بخشید. راه پله های مارپیچ این کاخ که به شکل قرینه می باشند، بسیار زیبا می باشد. این کاخ دارای 6 طبقه است. آثار هنری مینیاتوری از هنرمندان بزرگ در کاخ عالی قاپو به شکوه و جلال هر چه بیشتر آن کمک کرده و این کاخ را تبدیل به بنای تاریخی ارزشمند نموده است.

جاذبه های گردشگری اصفهان
کاخ عالی قاپو دارای اتاقی با عنوان اتاق موسیقی است که موجب تمایز این کاخ نسبت به سایر بناهای تاریخی شده است. اگر قصد سفر به اصفهان را دارید بازدید از عالی قاپو را از دست ندهید که می تواند لحظات دلنشینی برایتان رقم بزند.

12-کلیسای وانک اصفهان

کلیسای وانک که در محله جلفای اصفهان قرار دارد و در زمان سلطنت شاه عباس دوم بنا شده است. این کلیسا که کلیسای نجات دهنده مقدس نیز نامیده می شود، از کلیساهای ارامنه ساکن اصفهان می باشد. وانک در لغت، معنای صومعه دارد. ارامنه ای که در جلفا ساکن بودند، کلیسای وانک را که همتای آن در “جوغا نخجوان” با همین نام وجود داشت، ساختند. در سر درب ورودی کلیسا، کتیبه ای به رنگ لاجوردی قرار دارد که زمان آغاز و پایان ساخت کلیسا بر روی آن حک شده است. این کلیسا به طور کلی بیش از 8 هزار متر مربع مساحت دارد که 3857 متر از این مقدار بنا و مابقی آن باغ وانک می باشد.

جاذبه های گردشگری اصفهان
هنگام ورود به این کلیسای زیبای تاریخی، دو اتاق می بینید که در دو طرف ورودی کلیسا قرار دارد که برای پذیرایی از آن ها استفاده می کرده اند. برج ناقوس که در بالای درب ورودی کلیسای وانک قرار دارد و چشم هر فردی را به خود خیره می کند. کتیبه ای مرمری نیز در سمت راست درب ورودی کلیسا نصب شده است.
یکی از نکاتی که در مورد کلیسای وانک قابل توجه است، شکل گنبد این کلیسا است که شبیه گنبدهای مسجدهای ایرانی در آن زمان ساخته شده است. نقاشی هایی با رنگ روغن در سراسر این کلیسا به چشم می خورد و شکوه خاصی به کلیسا داده است. در این کلیسا کتاب های نفیس و با ارزش زیادی موجود است که توسط ارامنه به این کلیسا آورده و حفظ و نگهداری شده است.

13-موزه کلیسای وانک اصفهان

در قسمت شمالی حیاط کلیسای وانک، موزه ای از کتاب ها و اشیای تاریخی با ارزش توسط “طاطاووس هونانیان” ساخته شده است. این موزه در سال 1905-1906 میلادی بنا شده است و بعدها در 1930 میلادی به شکل موزه ای امروزی به بهره برداری رسیده است. در موزه کلیسای وانک بیش از 710 جلد کتاب نفیس خطی وجود دارد که از این تعداد فقط بیش از 200 جلد کتاب های مذهبی آسمانی به زبان ارمنی می باشد. این کتاب ها معمولاً روی پوست نوشته شده اند. تابلوهای نقاشی شده موجود در این موزه ارزش بالایی داشته و پیشنهاد می کنیم حتماً از آن ها دیدن کنید.

جاذبه های گردشگری اصفهان
وسایل دیگری چون زیورآلاتی از طلا و نقره، صلیب های متعدد، ظروف های مختلف و… از دیگر آثار تاریخی موجود در موزه کلیسای وانک است که بازدید از آن ها خالی از لطف نخواهد بود.
جالب ترین اثری که در این موزه نگه داری می شود، تار مویی از یک دوشیزه 18 ساله است که در دهه 70 میلادی توسط هاکوپیان، جمله ای به زبان ارمنی از کتاب تورات بر روی آن حک و به موزه اهدا شده است. بازدید کنندگان می توانند با میکروسکوپی که در موزه است این دست نوشته بر روی تار مو را ببینند.

14-خانه مشیر الملک اصفهان

“خانه مشیر الملک” یکی دیگر از بناهای تاریخی اصفهان است که نباید بازدید از آن را فراموش کنید. این خانه که در گذشته به خاندان انصاری تعلق داشته و در دوران صفویه ساخته شده است. مشیر الملک از چهره های شناخته شده ای است که در این خانه ساکن بوده و در سال 1309 با نوشیدن قهوه قجری به قتل رسیده است.

جاذبه های گردشگری اصفهان
سال ها بعد تاجر اصفهانی به نام حسین چرمی این خانه را خریداری و در طی جنگ ایران و عراق تعداد زیادی از پناهندگان جنوب ایران در آن ساکن بوده اند. شاه نشین خانه مشیر الملک بسیار معروف است. آینه کاری و نقاشی های تالاری که این شاه نشین در آن قرار دارد بسیار خیره کننده است. حوض صلیبی بزرگی در وسط حیاط این خانه قرار دارد و اطراف این حوض با باغچه فرا گرفته شده است. معماری، کاشی کاری و گچبری های خانه مشیر الملک بسیار چشم نواز بوده و شاهکاری، زبان زد می باشد.

15-آرامگاه بابا قاسم اصفهان

اصفهان شهری غنی از فرهنگ و تمدن است و آثار بسیاری را در خود نگه داشته است. یکی از این جاذبه ها، آرامگاه بابا قاسم است. این آرامگاه در سال 1310 در آثار ملی ایران به ثبت رسمی رسیده است. بابا قاسم، عارفی است که در قرن هشتم در اصفهان ساکن بوده و هنوز هم آرامگاهش افراد زیادی را به سمت خود می کشاند. به دلیل احترام به این عارف، به ایشان لقب “بابا” داده اند که در آن زمان به عرفای صوفیه این لقب را می دادند. یکی از شاگردان این عارف بزرگ به نام “سلطان ابی الحسن طالوت دامغانی” مقبره ای برای بابا قاسم ساخته است.

جاذبه های گردشگری اصفهان
آرامگاه بابا قاسم دو گنبد یکی هشت ضلعی و یکی دیگر مقطع افقی دارد. این دوگنبد از طریق دالانی به همدیگر متصل می شوند. گنبد هشت ضلعی آن به دلیل تخریب و فرسایش، طی سال ها از بین رفته و به شکل گنبدی با قاعده افقی مستطیل تغییر شکل داده است. شبستان زیبایی در داخل آرامگاه قرار دارد. سقف این شبستان با آجر چینی ساخته شده است. همچنین در قسمت شمالی آرامگاه، دو قبر دیگر که یکی متعلق به پهلوان میرزا علی است نیز قرار دارد.

16- محله جلفا اصفهان

از جاذبه های گردشگری دیگر اصفهان می توان به محله جلفا اشاره کرد. این محله که از محله های شلوغ اصفهان نیز می باشد از بافت های قدیمی اصفهان است. در گذشته جلفا، محله سکونت ارامنه بود که این محله دارای بناهای قدیمی بسیار و فروشگاه های فراوانی است و برای قدم زدن محله ای بسیار عالی است. معماری بناهای قدیمی این محله توریست های زیادی را به سمت خود جلب می کند.

جاذبه های گردشگری اصفهان
در سفر خود به نصف جهان حتماً از محله جلفا دیدن کرده و در آن قدم بزنید تا لذتی بی سابقه را به خود هدیه کنید. کلیساهای فراوانی که در این محله قرار دارند به زیبایی هر چه بیشتر آن افزوده اند.کلیسای وانک یکی از چندین کلیسایی است که در محله جلفا قرار دارد. شما با بازدید از محله جلفا می توانید علاوه بر دیدن بناهای تاریخی، خریدهای بسیاری نیز از مراکز خرید متعدد موجود در این محله نیز انجام دهید. در واقع بازدید از این محله، یک تیر و دو نشان است و باعث می شود هر بازدید کننده با لب خندان و رضایت از بازدید برگردد.

17-کوه صفه اصفهان

کوهی از رشته کوه زاگرس وجود دارد که به کوه صفه مشهور می باشد و از سمت شرق به قسمت مسکونی شهر اصفهان و از سمت غرب به کوه های تخت رستم و دره خان منتهی می شود. برخی کارشناسان معتقدند که این کوه در گذشته های دور به صورت پناهگاه و یا پایگاه های نظامی مورد استفاده های فراوانی قرار گرفته است. شکل و نوع معماری قلعه این کوه به قلعه های زمان ساسانیان شباهت های زیادی دارد. این کوه دارای 100 هکتار فضای سبز نیز می باشد. این فضای سبز جانورانی مانند روباه، شغال، خدنگ، خرگوش، زاغ نوک سرخ، مار، عقرب، انواع پرندگان، کبک، بزمچه، جوجه تیغی و… در خود جای داده است. این جانوران معمولاً خود را در مسیر انسان ها قرار نداده و برای انسان هایی که به کوه نوردی در این کوه می روند خطری ایجاد نمی کنند.

جاذبه های گردشگری اصفهان
علاوه بر گیاهان خودرویی که در کوه صفه وجود دارند، چند سالی است که شهرداری شهر اصفهان به کاشت انواع گیاهان و چمن روی آورده و دامنه این کوه را بسیار سر سبز کرده است. روزهای تعطیل، حجم زیادی از افراد به سمت کوه صفه رفته و لحظات نابی را برای خود رقم می زنند. می توان از ارتفاع این کوه شهر اصفهان را زیر نظر داشت. کمی پایین تر از قله کوه صفه، قلعه ای به نام شاهدژ قرار دارد. در قسمت دامنه کوه صفه، چشمه ای وجود داشته که متاسفانه امروز خشک شده و با لوله کشی، آبشار این کوه را هنوز زنده نگه داشته اند. قله شاهدژ یا قلعه دیو در سال 1384 به صورت رسمی در آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

18-موزه هنرهای تزئینی اصفهان

موزه هنرهای تزئینی که سابقه ای درخشان دارد و به دوران صفویه بر می گردد، در عمارت رکیب خانه قرار دارد. این موزه آثار هنری متفاوتی در خود جای داده که برای بازدید عموم از این آثار نمایشگاه های متفاوتی برگزار می شود. اکثر این اثرهای نفیس شامل هنرهای مرسوم اسلامی نظیر خوشنویسی، نقاشی و… می باشد. حیاط وسیع این بنا با درختانی تنومند، شکوه خاصی داشته که در اطراف این درختان اتاق های گوناگونی وجود دارد. این بنا، شاه نشینی با معماری بی نظیر و آینه کاری های مجذوب کننده ای دارد. در حال حاضر، این شاه نشین دفتر موزه می باشد.

جاذبه های گردشگری اصفهان
بیش از 3 هزار اثر هنری از دوران صفویه و همچنین قاجار در این موزه برای عموم به نمایش گذاشته می شود. علاوه بر این آثار، کتابخانه ای غنی نیز در این ساختمان قرار دارد. عمارت رکیب خانه بعد از سلسله صفویه، متروک شده و بعد ها در زمان فتحعلی شاه، جان دوباره ای گرفت. همچنین در زمان پهلوی، سازمان اداره ثبت احوال در این ساختمان استقرار گرفت و بعد از انقلاب مورد مرمت قرار گرفته و آثار هنری آن برای عموم به نمایش گذاشته شد.

19-آتشگاه اصفهان

آتشگاه یکی از بناهای تاریخی موجود در شهر اصفهان است که پیشینه آن به دوران باستان بر می گردد. از این بنا در زمان های مختلف استفاده های گوناگونی شده است. کوه آتشگاه محل به خاک سپردن طهمورث می باشد. علاوه بر آن در زمان حمله اسکندر، آثار و گنج های قیمتی را در این بنا نگهداری می کرده اند.

جاذبه های گردشگری اصفهان
کوه آتشگاه دارای یک تونل مخفی است که به کهندژ خمینی شهر مرتبط می شود. این کوه در جنوب خمینی شهر و تقریبا در 8 کیلومتری مرکز شهر اصفهان واقع شده است. یک بنای خشتی قدیمی که روی تپه ای ساخته شده است که برای اولین بار در قرن بیستم شناخته شد.
پله هایی در این بنا موجود بوده که به صورت بسیار منظم تا بالای این تپه ادامه داشته که اکنون از میان رفته اند. در زمان پهلوی، آتشگاه مورد بازسازی قرار گرفت که برروی خشت هایی در قسمت شمالی آن عدد 1352 به چشم می خورد که مربوط به همان بازسازی زمان پهلوی می باشد. متاسفانه امروزه افراد زیادی که به دنبال گنج هستند حفاری هایی در این قلعه انجام داده اند که این بنا را به سمت نابودی می برد.

20-بازار قیصریه اصفهان

در جنوب میدان نقش جهان، بازاری به نام بازار قیصریه وجود دارد که در زمان صفویه، بزرگترین بازار خرید و فروش بوده است. این بازار به نام بازار سلطانی نیز شناخته می شود. امروزه در این بازار بیشتر خرید فروش فرش صورت می گیرد.

جاذبه های گردشگری اصفهان
این بازار، دو طبقه بوده که معمولاً مغازه ها در طبقه پایینی آن در کنار یکدیگر قرار داشته اند. همچنین سقف این مجموعه دارای گنبدهایی است که در این گنبدها نورگیرهایی برای روشنایی بازار تعبیه شده اند. راسته های متفاوتی اعم از سماورسازان، بازار عریان، مقصودبیک و… در این بازار قرار دارد. بیش از ده مسجد در بازار قیصریه وجود دارد که هنوز نیز دایر بوده و عبادت گاه بسیاری از بازاریان می باشد. همچنین مدارسی چون مدرسه کاسه سازان، جده بزرگ، جده کوچک و… نیز در این بازار قرار دارد.

21-بازار بزرگ اصفهان

از قدیمی ترین بازارهای خاورمیانه می توان بازار بزرگ اصفهان را نام برد. این بازار در انتها به مسجد جامع و بعد از آن به بازار عریان می رسد. آثار تاریخی چون مدرسه ملا عبدالله، مدرسه صدر، کاروان سرای مخلص و بسیاری از تیمچه های زمان صفویه در بازار بزرگ اصفهان وجود دارد. بازدید از این بازار بزرگ لحظاتی مفرح و دلنشین را برایتان به همراه خواهد داشت.
همچنین حمام های قدیمی که از زمان صفویه باقی مانده اند در این بازار به چشم می خورند که موجب اهمیت هرچه بیشتر بازار بزرگ اصفهان از نظر قدمت و پیشینه تاریخی شده اند. راسته های فراوانی در این بازار نظیر راسته زرگرها، مسگرها، کفاش ها، قنادها، تفنگ سازها و… همگی در این بازار قرار دارد. این راسته ها رونق بسیاری بر بازار گذاشته است.

جاذبه های گردشگری اصفهان
کمتر کسی را پیدا می کنید که در سفر خود به اصفهان از این بازار دیدن نکرده باشد! بدون شک، گشت و گذار در بازار بزرگ اصفهان روان آدمی را بهبود بخشید و با روحیه ای بسیار خوب از این بازار خارج خواهید شد. افرادی که از این بازار دیدن کرده اند تا مدت ها وصف بی نظیرش را برای همگان تعریف می کنند.

22-باغ گل ها اصفهان

باغ گل ها در اصفهان که کاربری چند منظوره دارد در دهه 70 افتتاح شد و به بهره برداری رسیده است. از این بنا استفاده های فراوانی اعم از تفریحی و آموزشی می شود. این باغ دارای بخش متخلفی می باشد که یکی از آن ها باغ صخره ای است که 250 گونه از گیاهان متخلف صحرایی در این باغ کاشته و نگهداری می شود. بازدید از این باغ تجربه متفاوتی برای شما خواهد بود. این تجربه دلچسب را هرگز از دست ندهید. اگر در باغ گل ها به سمت شرق حرکت کنید، آبشار باغ را مشاهده خواهید کرد که ارتفاعی برابر 4 متر دارد و آب این آبشار به برکه موجود در قسمت پایینی می ریزد.

جاذبه های گردشگری اصفهان
در باغ گل ها اصفهان، گلخانه ای نیز تعبیه شده که این باغ در فصل سرما نیز بتواند گل هایی برای تجدید روحیه بازدیدکنندگان داشته باشد. همچنین باغ گیاهان دارویی و خوراکی نیز در این باغ موجود می باشد که انواع متفاوتی از گیاهان دارویی مناطق مختلف ایران را در خود جای داده است. یکی از باغ های بسیار دیدنی این مجموعه “باغ رز” است که انواع گل های رز ایرانی در آن کاشته و منظره ای بسیار دیدنی را به وجود آورده است. باغ گل ها اصفهان را حتماً در برنامه ریزی خود قرار داده و از آن دیدن کنید.

23-چهلستون اصفهان

باغ چهلستون در سمت شرق میدان نقش جهان قرار دارد. این باغ دارای وسعتی بیش از 67 هزار متر مربع می باشد. کاخ چهلستون با وسعتی برابر 2 هزارمتر مربع در باغ چهلستون قرار دارد. این باغ در میراث تاریخی یونسکو به صورت رسمی به ثبت رسیده و جزو 9 باغ ایرانی ثبت شده در این سازمان به شمار می آید. در این باغ علاوه بر کاخ چهلستون، موزه چهلستون نیز قرار دارد. این موزه در دهه 20 شمسی تاسیس شد و چندین بار مورد بازسازی قرار گرفته است.

جاذبه های گردشگری اصفهان

اشیای گران بهای فراوانی در این موزه نگهداری شده و همه روزه برای عموم به نمایش گذاشته می شود. از جمله آثار موجود در این موزه می توان به کتب خطی تاریخی، سفال های قدیمی، فرش ها و قالیچه های نفیس، سکه های با قدمت ماقبل تاریخ، آثار فراوانی از دوران صفویه و قباله های ازدواج آن زمان، آثاری از دوره های مختلف ایران و اسلام، کتیبه های تاریخی و ظروف شیشه ای بی نظیری اشاره کرد.
موزه چهلستون دومین موزه قدیمی ایران می باشد که مجموعه ای غنی از تاریخ را خود نگهداری می کند. این مجموعه بی نظیر و قدیمی توریست های بسیاری تا به امروز به خود دیده است و به نظر می رسد همچنان بازدید از این مجموعه تا ابد ادامه خواهد داشت.

24-باغ پرندگان اصفهان

باغی با مساحت 17 هزار متر مربع در دهه 70 شمسی توسط شهرداری اصفهان با نام باغ پرندگان تاسیس شد. بیش از 5 هزار گونه متفاوت از پرندگان در این باغ نگهداری شده و همه روزه افراد بسیاری برای بازدید این گونه های زیبا به این باغ مراجعه می کنند. این پرندگان علاوه بر گونه های موجود در ایران از کشورهای دیگری چون استرالیا، اندونزی، تانزانیا و چین جمع آوری شده و در این باغ به بهترین شکل نگهداری می شوند. فضاهای دلچسب بسیاری با توجه به هر گونه، فراهم شده تا برای این پرندگان مکانی آرامش بخش را ساخته باشند.

جاذبه های گردشگری اصفهان

ازجمله این فضاها می توان به برکه موجود برای پرندگانی که زیستگاه آبی دارند اشاره کرد. پلیکان ها، اردک و فلامینگوها در این برکه برای خود زندگی سرشار از هیجان خواهند داشت.
پرندگان شکارچی مانند شاهین، جغد و عقاب در این باغ در قفس های فلزی نگه داری می شوند، اما قفس هم نمی تواند از صلابت و شکوه آن ها کم کند و همچنان با دیدن آن ها دلهره و هیجان در دل هر ببینده ای رخنه خواهد کرد.
برای پرندگانی چون طوطی که اقلیم زندگی متفاوتی دارند و نمی توانند در زمستان های سرد اصفهان طاقت بیاورند، قفس هایی از جنس شیشه ساخته شده که این قفس ها مانند گلخانه بوده آب و هوا را برای این گونه پرندگان مطلوب می کنند.

25-جاده سلامت و ناژوان اصفهان

برای اولین بار در ایران، جاده سلامت و ناژوان در اصفهان با شعار از جاده سلامت خارج نشویم، افتتاح شد. طرح جاده سلامت ساعت 8 صبح جمعه هر هفته به صورت گروهی در پارک جنگلی ناژوان برای عموم مردم قابل استفاده می باشد. ارائه مشاوره هایی در موضوعات تغذیه، تحرک و ورزش توسط غرفه های بهداشت در این طرح به افراد ارائه می شود. ناگفته نماند که این خدمات به صورت رایگان در اختیار خانواده ها و افراد قرار خواهد گرفت. ورزش و پیاده روی به صورت گروهی شور و هیجان بسیاری به زندگی شما خواهد بخشید و موجب می شود تا یک هفته بسیار شادابی در پیش رو داشته باشید.

جاذبه های گردشگری اصفهان
این طرح خیلی زود با استقبال افراد زیادی مواجه شد و همچنان افراد زیادی را به خود جلب می کنند. این طرح خصوصاً برای افراد سالمند بسیار مفید خواهد بود.

26-آرامگاه بانو امین

از بانوان عارف شیعه ایرانی، “سیده نصرت بیگم امین” ملقب به “بانو امین” می باشد. بانو امین، زاده 1265 شمسی در اصفهان است که در سن بیست سالگی به تحصیل فقه روی آورده است. این بانوی عالم با وجود تمام سخت گیری های تحصیلی بانوان در آن زمان در سن 40 سالگی به درجه اجتهاد دست پیدا کرد.
بانو امین از شاگردان اساتیدی چون علی نجف آبادی، عبدالکریم حائری، محمد کاظم شیرازی و… بوده و با سال ها تلاش و شکیبایی توانست به چنین مقام بالایی برسد. همچنین بانو امین شاگردانی چون بتول عسکری، زینت السادات علویه همایونی، زهرا چوب چینی و… را تربیت کرده است.
کتاب های بسیاری از این بانو با نام بانوی ایرانی مانند اربعین الهاشمیه، جامع الشتات، معادل یا آخرین سیر و بشر و… به چاپ رسیده است. بانو امین در سال 1362 شمسی در گذشت و ایشان را در مقبره خانوادگی در تخت فولاد اصفهان به خاک سپرده اند.

جاذبه های گردشگری اصفهان

آرامگاه این بانو در اصفهان زیارت کنندگان بسیاری دارد و سالانه افراد بسیاری خصوصاً بانوان برای بازدید از آرامگاه بانو امین به این شهر سفر می کنند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *