moz.com

معرفی سایت moz.com

در ادامه سری مقالات طراحی سایت اصفهان به معرفی مفهوم جدیدی به نام آتوریتی رسیدیم. آتوریتی یا قدرت هر وب سایت با سرویس های متعددی سنجیده می شود که بهترین آنها وب سایت شرکت موز (Moz) است.

وب سایت moz

تاریخچه شرکت موز

وب سایت موز توسط آقای رَند به همراه مادرش جانم جیلیان در سال 2004 میلادی در شهر سیتل واشنگتن تاسیس شد. موز یک وب سایت جامع است که بررسی وب سایت های دیگر، رتبه بندی آنها و بررسی سئو سایت بخشی از فعالیت هایی است که در این شرکت بزرگ انجام می شود.

ارزیابی و تعیین قدرت سایت  با دو فاکتور مهم Page Authority و Domain Authority ارزیابی می شود. در مقاله قبلی با عنوان دامین اتوریتی و پیچ اتوریتی چیست با مفهموم این دو فاکتور به خوبی آشنا شدیم و بیان کردیم که قدرت یک سایت به صورت مختصر و مفید با این دو فاکتور قدرت صفحه و قدرت دامنه نمایش داده می شوند. در کنار سایت Moz سرویس های مشابه دیگری مانند Majestic و Ahrefs در این حوزه فعالیت دارند که در مقابل موز ناکارآمدتر هستند، در این راستا سایت موز ابزار جدیدی با نام Link Explorer ارائه کرد، که در مقابل سایر ابزارها بسیار قدرتمند است.

ابزار Link Explorer

ابزار اولیه موز جهت بررسی قدرت صفحه Open Site Explorer نامیده می شد. این ابزار اعتبار دامنه و اعتبار صفحات را ماهانه بررسی می کرد و فعالیت های هر وب سایت با یک ماه تاخیر نمایش داده می شد. این تاخیر یک ماهه باعث ناکارآمدی این ابزار شد. از این رو شرکت موز این ابزار خود را بازنشسته کرده و ابزار جدید Link Explorerخود را رونمایی کرد. در این ابزار اطلاعات روزانه جمع آوری شده و به آرشیو روز قبل اضافه می شود و تمامی امتیازات دامنه و صفحه بروزرسانی می شود. در ابزار قبلی موز (OSE) تعداد صفحات بررسی شده توسط ربات های آنالیزگر موز کم بودند که این تعداد صفحات در ابزار جدید تا 20 برابر افزایش پیدا کرد. این امر باعث شد ابزار Link Explorer موز با برررسی 4.7 میلیارد صفحه در هر دو ماه نسبت به ابزار ahrefs  با 3 میلیارد صفحه و Majestic با یک میلیارد صفحه در رتبه یک قرار گیرد. بدیهی است برای داشتن آمار دقیق تر و ارزشنمندتر جهت آنالیز بک لینک های سایت بایستی تعداد صفحات بیشتری بررسی شوند.

در ابزار OSE موز هر کاربر بدون داشتن اکانت و ورود به سایت قادر بود سه آدرس را بررسی نماید و با عضویت رایگان در سایت محدودیتی در تعداد گزارشات نبوده و تنها برخی جزئیات محدود شده بودند. اما در ابزار جدید Link Explorer گزارشگیری تنها با ثبت نام در سایت امکان پذیر بوده و ثبت نام رایگان به شما امکان بررسی 10 آدرس درماه را فراهم می کند. چنانچه به تعداد بیشتر از 10 مورد و یا اطلاعات دقیق تری در گزارشات نیاز دارید بایستی اکانت Pro خریداری کنید. اگر اطلاعات تحلیلی و دقیقی نیاز ندارید و تنها اعتبار صفحه و دامنه برای شما مهم است می توانید تنها تولبار موز را نصب کرده و به صورت مستقیم اطلاعات صفحات مورد بازدید خود را دریافت نمایید. درنظر داشته باشید، صفحات ایندکس شده موز هر چقدر بیشتر باشند امتیاز محاسبه شده دقیق تر است.در این ابزار با وارد کردن آدرس وب سایت خود می توانید اطلاعات زیادی بدست آوردید.

link-explorer موز

اطلاعات نمایش داده شده عبارتند از :

1-  Overview: اطلاعات کلی وب سایت را ارائه می دهد.

2- Inbound Links : ضمن مشخص نمودن اعتبار صفحه و دامنه، وب سایت هایی که به شما لینک داده اند و نوعfollow  یا  nofollow آنها را مشخص می کند. این فاکتور به خوبی به شما کمک می کند تا سایت رقبای خود را بررسی کرده و ببینید از چه سایت هایی بیشترین لینک دریافت کرده اند .

3- Anchor Text :  مشاهده بهترین کلماتی که در لینک گذاری استفاده کرده اید.

4- Top Pages : مهم ترین قسمت این ابزار است که مشخص کننده بهترین صفحات شماست. در ضمن با تنظیمAll Status Code  خطاهای سرور، ریدایرکت و صفحات  404 را پیدا خواهید کرد.

5- Discovered and Lost :  تعداد لینک های دریافتی و لینک های از دست رفته را نمایش می دهد.

6- Compare Link Profiles : با وارد کردن آدرس سایت رقبا می توانید آنها را با سایت خود مقایسه کنید.

ابزار  Keyword Explorer

یکی از مراحل اولیه و مهم شروع بهینه سازی هر وب سایتی انتخاب کلمات کلیدی است . یکی دیگر از ابزارهای شرکت موز در راستای بهینه سازی و سئوی سایت ابزار Keyword Explorer است. چنانچه در انتخاب کلمات کلیدی خود جهت سئو سایت تردید دارید، ابزار Keyword Explorer موز یکی از مناسب ترین ابزارهاست. این ابزار برای هر کلمه کلیدی اطلاعاتی ارائه می دهد که به شما کمک خواهد کرد، آن کلمه برای انتخاب به عنوان کلمه کلیدی مناسب است یا خیر.

Keyword Explorer موز

پارامترهای ارائه شده در این ابزار عبارتند از :

1- Monthly Volume :  تعداد دفعاتی که این کلمه در یک ماه جستجو شده است.

2- Difficulty : میزان سختی کلمه برای سئو را مشخص می کند.

3- Organic CTR :  تعداد کلیک های طبیعی نه تبلیغاتی و غیره که بر روی این کلمه می شود.

4- Priority : با بررسی همه جواب ها یک معیار کلی ارائه می دهد که هر چه بیشتر باشد بهتر است.

5- Keyword Suggestions : کلمات کلیدی مرتبط با کلمه شما را پیشنهاد می کند.

6- SERP Analysis : سایت هایی که با این کلمه کلید رتبه بالایی کسب کرده اند را نمایش می دهد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *