تحلیل-رقبا

گام های بررسی وضعیت سئوی رقبا

شاید با این مورد مواجه شده باشید که هرکاری برای سئو انجام میدهید نتیجه ای مشاهده نمی کنید و تاثیری در نتایج سرچ نمیبینید. شاید دلیل این کار انجام کار اشتباه از طرف شما باشد یا اینکه رقبای شما کارها و اقدامات بهتری نسبت به شما انجام میدهند.در این مقاله از سئو سایت اصفهان قصد داریم نحوه بررسی رقبا را برای شما توضیح دهیم تا بتوانید سئو سایت خود را بالا ببرید. اگر رتبه شما در گوگل خوب است و یا رقابت زیادی در حیطه کاری شما وجود ندارد باز هم تحلیل و بررسی اقدامات و کارهایی که رقبا برای سئو سایت خود انجام میدهند به شما کمک میکند.

مراحل بررسی سئو رقبا

 

گام اول: حوزه کاری و فعالیت خود را تعیین کنید.

هنگامی که سایت را راه اندازی میکنید باید بدانید که در حوزه فعالیتی شما چه کلمات مهم و کلیدی مرتبط با کسب و کار شما وجود دارد. تا بدانید که کاربران چه کلماتی را سرچ میکنند و رقبا بر روی چه کلماتی کار میکنند. و شما بعد از پیدا کردن کلمات کلیدی باید رقبای خود را پیدا کنید.

گام دوم: شناخت رقبا

بررسی کردن سئوی رقیبان بدون شناسایی صحیح آنها کار آسانی نیست، گاهی ممکن است شناسایی رقبا کار آسانی باشد ولی همیشه کار آسانی نیست و نیاز به تحلیل و بررسی های بیشتر دارد.
از کجا بفهمیم رقبا چه کسانی هستند؟ رقبای سایتهای شما کسانی هستند که در کلمات مهم و کلیدی سایت شما رنک و رتبه خوبی در نتایج سرچ گوگل دارند. برای تهیه لیست رقبا میتوانید کلمات و عبارات کلیدی موردنظرتان را در موتور جست و جوی گوگل سرچ کنید و سایتهایی که رتبه بالاتر و بهتری دارند را به عنوان رقبا در نظر بگیرید و کارهای انها را بررسی کنید.

گام سوم: بررسی سایتهای رقبا

هنگامی که لیست رقبای خود را اماده کردید باید موارد زیرا را برای هر کدام بررسی کنید:
آیا طراحی و ظاهر سایت خوب است ؟
چقدر محتوا و مطلب در سایت استفاده شده؟
آیا کیفیت محتوا و مطالب سایت خوب است؟
از آدرس دهی پویا در سایت استفاده شده یا نه؟

با بررسی این موارد میتوانید متوجه شوید که رقبای شما در فضای مجازی تا چه حد حرفه ای عمل میکنند و تا چه اندازه اصول و قواعد گوگل را رعایت میکنند.

گام چهارم: بررسی کلمات کلیدی

شما باید بدانید که کلمات کلیدی مهم و اصلی در حیطه کاری و مرتبط با موضوع سایتتان چیست و آنها را به درستی شناسایی کنید و در سایت خود و مطالب آن به میزان لازم به کار ببرید، اگر رقیبان شما از کلمات کلیدی مناسبی در سایت خود استفاده کرده باشند در نتیجه رتبه بهتری خواهند داشت. گاهی ممکن است در انتخاب کلمات کلیدی دچار مشکل شویم در این حال باید سایت رقبا را بررسی کنیم و ببینیم آیا از کلمات کلیدی مدنظر شما در سایتشان استفاده کرده اند یا نه؟

برای کسب اطلاعات درباره انتخاب کليد واژه و کلمات کلیدی میتوانید مقاله نحوه انتخاب کليد واژه را مطالعه کنید.
برای شناسایی کلمات کلیدی میتوانید از ابزارهایی مانند Website Keyword Suggestion استفاده کنید.
هنگام استفاده از این ابزار ممکن است کلماتی پیدا کنید که حتی به ذهنتان نرسیده باشد ولی کاربرد آنها در سایت در سئوی سایت شما اثر بگذارد.
و با استفاده از ابزار Keyword Density Cloud میتوانید تراکم و تکرار کلمات کلیدی در محتوا و مطالب سایت رقبای خود را محاسبه کنید.
و در این بررسی به محل قرار گیری این کلمات کلیدی در محتوا توجه کنید که در چه قسمتهایی استفاده شده اند مثلا در متن محتوا ، تگ ها،تگ تصاویر ، عنوان های صفحه، هدر ها و url صفحه استفاده شده هاند یا نه؟ این موارد شامل سئوی داخلی سایت است برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله سئو داخلی چیست را مطالعه کنید.

گام پنجم: بررسی لینکهای ورودی به سایت و یا سئو خارجی سایت

داشتن لینک از سایتهای مهم و پربازدید میتواند تاثیر خوبی بر سئوی سایت بگذارد، پس هنگامی که رقبای خود را بررسی میکنید لینکهای ورودی به سایتشان را هم بررسی کنید و ببینید از چه سایتهایی لینک گرفتند و با چه کلماتی این لینک داده شده با بررسی لینکهای ورودی به سایتهای رقبا متوجه میشوید که چه سایتهایی مناسب و پربازدیدی وجود دارد و شما هم میتوانید با انها تماس بگیرید و در صورت امکان لینک خوبی برای سایت خودتان بگیرید. برای اشنایی بیشتر مقاله سئو خارجی چیست را مطالعه کنید.
برای بررسی لینک ورودی به سایتها رقبا و اینکه متوجه شویم از چه سایتهایی لینک گرفتند میتوانیم از ابزار Open Site Explore استفاده کنیم.

گام ششم: بررسی موارد دیگر تاثیر گذار بر سئو

کلمات کلیدی و لینکهای ورودی به سایت تاثیر مهمی بر سئوی سایت میگذارد. ولی این موارد به تنهایی کافی نیست. برای اینکه بهترشدن رتبه سایت در گوگل ، در بررسی رقبا باید رنک گوگل و الکسا و رتبه های آنها را در موتورهای جستجوی دیگر مثل یاهو و بینگ بررسی کنید. و همینطور تعداد صفحاتی که از سایت در گوگل ایندکس شده را بررسی کنید. برای این کار میتوانید در گوگل عبارت site: site name را سرچ کنید.

گام هفتم: وضعیت رقبا در شبکه‌ های اجتماعی

امروزه با به وجود آمدن شبکه های اجتماعی ، استفاده از آنها تاثیر زیادی در افزایش ورود کاربران و بازدیدکنندگان به سایت دارد. اینستاگرام ، تلگرام و لینکدین از معروف ترین و پر مخاطب ترین شبکه های اجتماعی برای جذب بازدید کننده هستند. پس داشتن اکانت و پیج در این شبکه ها و فعالیت در انها و قرار دادن پست ها و مطالب مفید را فراموش نکنید.

گام هشتم: بررسی کردن نوع تبلیغات

برای جذب بازدید کنندگان برای سایت خود باید بدانید که رقبا از چه روش هایی استفاده میکنند. یکی از روشهای تبلیغات برای جذب بازدیدکنندگان ، تبلیغات کلیکی گوگل است که با به کار گیری Google Keyword Planner و سایر ابزارهایی که گوگل ارائه داده است میتوانید میزان رقابت میان کلمات کلیدی را تخمین بزنید.
بررسی سایتهای رقبا و تحلیل رفتار رقبا تمام شدنی نیست و این اقدام باید مرتب انجام شود. بررسی سئوی رقبا در برخی موارد نیاز به تجربه و دانش کافی دارد ولی اگرمیخواهید که راه و روش رقبا را بدانید همین مراحل را باید طی کنید.
شرکت طراحی سایت اصفهان امیدوار است این مقاله توانسته باشد به شما در زمینه بهینه سازی سایت کمک کرده باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *