تایپوگرافی در طراحی سایت

تایپوگرافی در طراحی سایت

تایپوگرافی در طراحی سایت

تایپوگرافی یکی از آیتم های پرکاربرد و جذاب در طراحی سایت می باشد که کاربرد آن بسیار گسترده می باشد.در واقع تایپو گرافی به روش ها و تکنیک هایی گفته می شود که سبب ایجاد خوانا و زیباتر کردن نوشته های متن های داخل وب سایت می شود. تایپوگرافی برای داشتن یک سایت زیبا و جذاب به کمک ما می آید بطوری که کاربران با مشاهده ی متون داخل سایت به ادامه ی خواندن مطالب ترغیب می شوند و متن و نوشته ها بسیار خوانا وزیبا به نظر می رسند. امروزه با پیشرفت تکنولوژی  نرم افزارها وابزارهای مختلفی در این زمینه در اختیار طراحان سایت قرار داده شده است تا قواعد تایپو گرافی هرچه بهتر مورد استفاده قرار بگیرد و سبب جذابیت و زیبایی بیشتر بصری در سایت برای کاربران شود. شرکت عصرآسیا بهترین طراحی سایت در اصفهان در این مقاله اطلاعات مفیدی را درمورد تایپوگرافی در اختیار شما عزیزان قرار می دهدتا با این برنامه بیشتر آشنا شوید پس تا آخر مقاله باما همراه شوید.

معرفی تایپوگرافی

همانطور که در مطلب قبل اشاره کردیم تایپو گرافی ظاهر نوشته ها را به نحو زیباتری به نمایش در می آورد این نوشته مربوط به هر قسمتی که باشد از جمله وب سایت ، روزنامه ، مجله ، کتاب و غیره با استفاده از هنر تایپوگرافی میتوان آن را به شکل های جذابی تبدیل کرد. کاربرد هنر تایپوگرافی بسیار گسترده می باشدکه یکی از مهمترین کاربردهای آن استفتده در طراحی سایت می باشد. تایپو گرافی شامل تکنیک های بسیار زیادی می باشدکه در ادامه بصورت جزئی تر به آن خواهیم پرداخت. از جمله این تکنیک ها:

  • تایپ فیس (typefaces)
  • سریف و سانزسریف (serif and sans serif)
  • فاصله ها
  • جهت ها
  • کنتراست (تضاد)
  • رنگ ها

تایپ فیس (typefaces)

تکنیک تایپ فیس شامل یک یا چند فونت می باشد که با استفاده ازآن می توان ظاهر کارکترهای الفبای نوشته ی مدنظر را طراحی کرد. یکی از از مهمترین قواعد و اصول در تایپوگرافی، قسمتی می باشد که در آن نوع فونت بکاررفته شده در متن ها و نوشته های یک سایت تعیین می شود بطوری که بسیاری از کارشناسان و متخصصین در زمینه ی سئو سایت اصفهان برای آن اهمیت بالایی قائل هستند و بر آن تاکید می کنند. امروزه در طراحی سایت، تکنیک تایپ فیس بسیار با اهمیت می باشد به همین منظور انواع فونت ها جهت استفاده در سایت، طراحی و ارائه می شود که با استفاده از این فونت ها میتوان نوشته ها و متن های سایت را بسیار زیبا نوشت و جذابیت را برای کاربران سایت افزایش داد.

سریف و سانس سریف (serif and sans serif)

در برنامه ی تایپوگرافی با دو دسته قلم روبرو هستیم که هرکدام از آنها دارای ویژگی خاصی می باشند. بطور کلی این قلم ها به سریف ( حروف که در آخرشان حالت کشیدگی دارد) و سانس سریف ( حروفی که نگارش ساده تری دارند وآخر آنها بدون کشیدگی می باشد. برای بکارگیری فونت های سریف و سانس که در چه قسمت هایی ودر چه نوشته هایی باشد ، قاعده و محدودیتی وجود ندارد و میتوان از آنها در هر جا استفاده نمود اما بطور معمول از سریف برای متن هایی که بعنوان تیتر های مهممتن و نوشته های طولانی و متون نشریات و مجلات است استفاده نمود. ازقلم سانس سریف نیز اغلب در متون اینترنتی و کامپیوتری که کوتاه یا متوسط می باشند، استفاده نمود.

تایپوگرافی در طراحی سایت

فاصله گذاری

از دیگر نکات مهم در تایپو گرافی  یک سایت، فاصله گذاری می باشد. در متنو و نوشته های یک سایت رعایت فواصل بین کلمات و یا حتی حروف کلمات بسیار مهم می باشد که با استفاده Html با کمک تگ هایی مانند line height، word-spacing و letter-spacing می توان به تنظیم نمودن این فاصله ها پرداخت. این فاصله ها در جذابیت بصری نوشته ها از دید کاربران سایت بسیار تاثیرگذار می باشندو به زیبایی و جذابیت سایت کمک بزرگی می کنند.

جهت ها

برای جابجایی کلمات و جملات و تیتر ها در جهت های مختلف از جمله چپ و راست یا بالا و پایین ویا وسط یک متن با استفاده از تگ های text align، margin و padding که در دستوراتHtmi قرار داده شده است، میتوان آن را انجام داد. این مسئله جهت قرار دادن برخی نوشته ها و متن ها در وسط یک خط دارای اهمیت بالایی می باشد.

کنتراست (تضاد)

ایجاد تضاد رنگ  فونت ها همچنین پیش زمینه یکی از زیباترین و جذابترین قسمت  ها در بخش های مختلف تایپو گرافی سایت های اینترنتی می باشد. در این تکنیک  عکسی که در متن گذاشته می شود و یا تیتری که شامل چند کلمه می باشد را میتوان  دارای حروفی با چند رنگ مختلف و با پیش زمینه های رنگی متفاوت بوجود آورد که به این تکنیک تضاد گفته می شود. با کاربرد درست و مناسب از این تکنیک میتوان به جذابیت بصری یک سایت کمک نمود. از این تکنیک ارزشمند میتوان برای انواع سایت های آموزشی، خدماتی و خبری وطراحی وب سایت های فروشگاهی بکار برد.

رنگ ها

 یکی دیگراز نکاتی که در زمینه ی تایپوگرافی سایت ها مورد اهمیت می باشد بکاربردن رنگ ها بطور درست و مناسب می باشد. از اقدامات درست و عالی طراحان سایت های اینترنتی که امروزه در سایت ها بکار می برند ایجاد تنوع در رنگ متن ها و لینک ها و سایر بخش های یک سایت می باشد.  استفاده ی بیش اندازه از این تکنیک سبب می شود چشم کابر دچار خستگی شود در نتیجه فرصت خوانده شدن متن زیبای خود را از دست بدهید. اقدام درست این است که رنگ متن با رنگ تیترها باهم متفاوت باشد.

نکات مهم تایپوگرافی سایت ها

در این مطلب قصد داریم نکاتی را به شما عزیزان آموزش بدهیم تا با استفاده از آنها سایتی جذاب و زیبا بسازید. این نکات عبارتند از :

  • استفاده کردن از فونت های بیش از 3 نوع در یک سایت کار اصولی نمی باشد و سبب خستگی چشم کاربردر حین مشاهده و بازدید از سایت شما می شود و یا ایجاد سردرگمی می کند. بنابراین نباید از فونت های مختلف بیش از اندازه استفاده نمود.
  • هنگامی که تیترها و یا کلمات و جملات مهم در متن های سایت بزرگنمایی و بولد(BOLD) شوند سبب زیبایی بیشترآن شود.
  • بکاربردن متن آزمایشی لورم ایپسوم” (lorem ipsum) به طراحان سایت کمک می کند تا بصورت تستی این متن را در صفحه ی مورد نظر خود قرار دهند و سپس تنظیماتی نظیر نوع فونت نوشتاری ، رنگ پیش زمینه و حروف و فاصله ها و غیره را بروی آن اعمال کنند.
  • هنگامی که به طراحی صفحات سایت می پردازیم باید به نحوه ی قراردادن متن ها وعکس ها در آنها توجه کنیم از جمله به جهت ها و فاصله ها همچنین بکاربردن کنتراست یا تضاد رنگ ها. ناگفته نماند گاهی با اعمال چند تغییر کوچک میتوان به افزایش میزان بازدید های صفحات سایت و جذابیت آنها کمک نمود.
  • از موضاعات مهمی که بر سئو سایت در اصفهان تاثیر بسزایی دارد استفاده ی درست و مناسب از سر تیترها، رعایت فاصله های بین کلمات و پاراگراف ها همچنین رنگ ها و تضاد آنها،Bullet Point ها می باشد که سبب افزایش جذابیت متن ها می شود.

تایپوگرافی در طراحی سایت

 پایان بندی

در این مقاله سعی کردیم تا تمام نکات مربوط به تایپوگرافی درست و مناسب را به شما عزیزان ارائه دهیم تا با استفاده از آنها درطراحی سایت خود به جذابیت و کارایی آن کمک کنید. ناگفته نماند استفاده ی درست و مناسب از ظاهرو اندازه ی و رنگ متن ها و نوشته های درون سایت که گاهی با بی توجهی بعضی طراحان سایت نسبت به آن مواجه می شود، یکی از فاکتورهای مهم طراحی سایت های حرفه ای می باشد بنابراین توجه به آن برای داشتن یک سایت فوق العاده و پر بازدید ضروری ولازم می باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *