بررسی الگوریتم EAT

معرفی الگوریتم EAT و تاثیر آن بر سئوی سایت

مقدمه :

الگوریتم‌های جستجوی گوگل، مجموعه‌ای پیچیده از فرایندها و قوانین محاسباتی هستند که به منظور ارائه نتایج جستجوی بهتر و مطمئن به کار می‌روند. این الگوریتم‌ها، مهمترین عوامل در تعیین رتبه صفحات وب در نتایج جستجوی گوگل هستند. الگوریتم‌های مختلف، از جمله Panda، Penguin، Hummingbird، و البته الگوریتم EAT گوگل، با هرکدام وظایف خاص خود را دارند. الگوریتم پاندا به بهبود کیفیت محتوا و جلوگیری از محتوای کپی شده تمرکز دارد، الگوریتم پنگوئن مسائل مرتبط با لینک‌ها و بهبود کیفیت لینک‌ها را رصد می‌کند، و الگوریتم مرغ مگس خوار یا Hummingbird به تفهیم بهتر ساختار جستجوها و درک معنایی سوالات کاربران می‌پردازد. این الگوریتم‌ها به طور مداوم به‌روزرسانی می‌شوند تا با تغییرات در فضای دیجیتال و رفتارهای کاربران همگام شوند و تجربه جستجوی بهتری را برای کاربران فراهم کنند. از طرفی رعایت الگوریتم های گوگل در طراحی سایت و سئو سایت ، باعث ارتقا رتبه سایت شما در نتایج جستجو  خواهد شد.

 

معرفی الگوریتم EAT

الگوریتم EAT گوگل یکی از الگوریتم‌های کلان جستجوی این موتور است که برای ارزیابی صفحات وب از نظر تخصص، اعتبار، و قابلیت اعتماد به کاربران تشکیل شده است.EAT مخفف سه واژه  (Expertise, Authoritativeness, and Trustworthiness) میباشد که در ادامه مقاله مفهوم هر کدام از این سه واژه را بررسی خواهیم کرد .  این الگوریتم جزو مجموعه ابزارهایی است که گوگل برای بهبود کیفیت نتایج جستجو و ارائه محتوای معتبرتر به کاربران خود به کار می‌برد. EAT بر معیارهایی همچون تخصص فنی، اعتبار صفحه، و قابلیت اعتماد در ارتباط با اطلاعات ارائه شده، تمرکز دارد. در واقع این الگوریتم سعی دارد سایت هایی را در هر زمینه دارای رتبه بالاتری باشند که، یک: محتوای آنها توسط افراد حرفه ای و متخصص تدوین شده باشد و در آن حوزه دارای سابقه باشند . دوم : سایت مورد نظر مربوط به یک برند یا مرکز باشد. و سوم : مطالب این وبسایت ها کاربردی و کامل باشند .

معرفی الگوریتم EAT

مفهوم Expertise یا تخصص در الگوریتم EAT

در الگوریتم گوگل، مفهوم “Expertise” به تخصص و دانش فرد یا سازمان پیرامون یک موضوع خاص اشاره دارد. گوگل به دنبال اطمینان از این است که محتوای ارائه شده در یک وب‌سایت توسط افراد یا سازمان‌هایی با تخصص و دانش کافی در زمینه مرتبط تولید شده باشد. به عبارت دیگر، اگر یک وب‌سایت محتوایی دارد که در آن زمینه خاص تخصص دارد و اطلاعاتی دقیق و موثق ارائه می‌کند، احتمالاً بهتر از وب‌سایت‌هایی که تخصص کمتری در همان حوزه دارند، ارزیابی می‌شود.

برای مثال، در صفحات پزشکی یا مربوط به سلامت، تخصص پزشکان و اطلاعات دقیق در مورد بیماری‌ها و درمان‌ها بسیار حائز اهمیت است. یعنی، یک وب‌سایتی که محتوای به‌روز و تحقیقی در حوزه پزشکی دارد و توسط افرادی با تخصص پزشکی تأیید شده باشد، از نظر گوگل بهتر ارزیابی خواهد شد. در واقع ، تخصص به عنوان یکی از عوامل اصلی الگوریتم EAT برای تأثیر گذاری در رتبه‌بندی وبسایت و نمایش آن در نتایج جستجو توسط گوگل مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مفهوم Authoritativeness ( معتبر بودن) در الگوریتم EAT گوگل

در الگوریتم گوگل، مفهوم “Authoritativeness” به اعتبار و اهمیت یک وب‌سایت یا منبع در یک حوزه خاص اشاره دارد. این عامل به توانایی یک منبع در ارائه محتوای معتبر، قابل اطمینان، و ارزشمند در زمینه‌ای خاص اشاره دارد. برای افزایش اعتبار، وب‌سایت‌ها باید به نحوه اطلاعات ارائه شده، کیفیت محتوا، تاریخچه منابع، و اتصالات با سایر وب‌سایت‌های اعتبارسازی شده توجه کنند. اتصالات مثبت با سایر منابع معتبر، ارجحیت وب‌سایت را افزایش می‌دهد. یکی از مواردی که بیانگر اعتبار محتوای یک وبسایت است ، بک لینکهایی از سایت های معتبر است . هرچه این بک لینک های باکیفیت بیشتر باشد اعتبار سایت مورد نظر نزد گوگل بیشتر خواهد شد. به عبارت دیگر، اگر یک وب‌سایت اطلاعات معتبری ارائه دهد و به عنوان یک منبع معتبر شناخته شده باشد، این موارد به بهبود رتبه‌بندی وب‌سایت در نتایج جستجو کمک خواهد کرد.

مفهوم Trustworthiness (اعتماد)در الگوریتم EAT گوگل

در الگوریتم گوگل، مفهوم “Trustworthiness” به قابلیت اعتماد و اطمینان به یک وب‌سایت یا منبع مشخص اشاره دارد. بعد از تخصص و اعتبار شما باید اعتماد کاربران را نیز جلب کنبد تا از نظر این الگوریتم نتایج مثبتی بدست بیاورید .در واقع این بخش از الگوریتم بررسی میکنید که آیا اعتماد کاربرانی که از طریق نتایج گوگل وارد سایت شده اند را جلب کند . بالا بودن اعتماد کاربران مستلزم پایین بودن نرخ پرش و افزایش نرخ ماندگاری و  کلیک کاربران در سایت است .

برای بهبود قابلیت اعتماد، وب‌سایت‌ها باید توضیحات جامعی راجع به خدمات و محصولات خود بدهند ، دیدگاه هارا فعال کنند و پذیرای نظرات مثبت و منفی کاربران باشند.  صفحه درباره ما، گواهینامه‌ها، افتخارات و گالری تصاویر و قسمت سوالات متداول یا راهنمای کاربر از جمله مواردی است که کمک می‌کند تا میزان اعتماد نسبت به وبسایت بیشتر شود.

 

آیا E-A-T یک عامل رتبه بندی است؟

پاسخ این سوال نمیتواند بله یا خیر قطعی باشد . بله صحیح است که  E-A-T  یکی از عوامل مهم در الگوریتم‌های جستجوی گوگل برای رتبه‌بندی صفحات وب محسوب می‌شود. اما این عامل مستقیم بر رتبه بندی تاثیری ندارد بلکه هرچه وبسایت شما از نظر الگوریتم EAT  امتیاز بهتری کسب کند در واقع وبسایت از نظر گوگل، محتوایی ارزشمند دارد که این عامل بر رتبه سایت در نتایج SERP تاثیر مستقیم دارد .

E-A-T  برای صفحاتی که محتوای آنها تأثیر زیادی بر سلامت یا تصمیم‌گیری کاربران دارد (مانند صفحات پزشکی یا مالی) اهمیت بیشتری دارد. بصورتی که گاهی در این موراد از نیروی انسانی کمک خواهد گرفت .به عبارت دیگر، گوگل سعی دارد تا صفحاتی که اطلاعات ارائه شده در آنها بر اساس تخصص، اعتبار، و قابلیت اعتماد به کاربران بهتر باشد، را در نتایج جستجوی خود برتری بخشد.

الگوریتم های گوگل عامل رتبه بندی سایت

چگونه الگوریتم E-A-T را تحت تاثیر قرار دهیم و امتیاز مثبت از آن دریافت کنیم ؟

برای تحت تاثیر قرار دادن الگوریتم E-A-T و کسب امتیاز مثبت از آن، می‌توانید اقدامات زیر را انجام دهید:

1. الویتتان باید مخاطب باشد .

در استراتژی سئو و تولید محتوا، مخاطبان از اهمیت بالایی برخوردار هستند. الگوریتم EAT گوگل به تأکید بر تجربه مثبت کاربر و ارتباط موثر با مخاطبان توجه دارد. برخوردهای مثبت و ارتباطات فعال با مخاطبان نقش بسیار مهمی در بهبود امتیاز E-A-T و در نتیجه بهبود رتبه‌بندی صفحات در نتایج جستجوی گوگل دارند.موارد همچون تولید محتوایی با اطلاعات دقیق، تحقیقی، و تخصصی که به مخاطبان  اطلاعات با ارزشی میدهد فراهم کند. نیازها و سوالات مخاطبان را درک کنید و پاسخ های مفید و به روز بدهید . یک تجربه کاربری خوب برای مخاطب بسازید و امکان درج نظرات و بازخودرهای آنها را در سایت فعال کنید .

 

2-محتوای با کیفیت قابل اشتراک گذاری تولید کنید .

تولید محتوای با کیفیت و قابل اشتراک‌گذاری یکی از اساسی‌ترین استراتژی‌ها برای دریافت امتیاز خوب از الگوریتم E-A-T گوگل است. محتواهای با کیفیت، به معنای ارائه اطلاعات دقیق و مرتبط با حوزه کاری خودتان است که بصورت تخصصی تهیه شده است . همچنین، این محتواها باید قابل اشتراک‌گذاری باشند تا بازدیدها و ارتباطات مثبت با مخاطبان را افزایش دهند. برای اینکار باید به مسائل و موضوعات روز در حوزه ی کاریتان توجه کنید. از عناوین زرد که متفاوت با محتوایتان هستند و صرفا دنبال کلیک گرفتن از کاربران ،  نباشید.  با به‌اشتراک‌گذاری محتوای ارزشمند در شبکه‌های اجتماعی، ایمیل‌ها، و سایر وسایل ارتباطی، افراد به محتوای شما دسترسی پیدا کرده و احتمال تعامل و بازخورد مثبت با آن را افزایش می‌دهند. این عملکردها به وب‌سایت شما کمک می‌کنند تا در نظر گوگل به عنوان یک منبع قابل اطمینان، معتبر، و تخصصی باشید.

3- اعتبارتان را افزایش دهید.

گفتیم یکی از پارامتر اصلی در این الگوریتم ، اعتبار است . برای افزایش اعتبار در نزد گوگل سعی کنید از سایت های معتبر یک لینک برای سایت خودتان ایجاد کنید . تلاشتان بر این باشد که بک لینک ایجاد شده ارگانیک باشد . ارتباطات مثبت و سازنده با سایر وبسایت های معتبر برقرار کنید. فعالیت مستمر در شبکه های اجتماعی و ترغیب کاربران به درج نظراتشان در مورد شما ، از عواملی مهمی در اعتبار سازی میباشد.

4-روی اعتماد کاربران کار کنید.

سعیتان این باشد که همواره طرف کاربران باشید و اعتمادشان را به روش های مختلف جلب کنید . از نمایشگاههایی که شرکت کرده اید عکس بگذارید. حتمن قسمت دیدگاهها را برای مشتریان فعال کنید و به مشتریان ناراضی رسیدگی کنید . برای پرداخت هزینه و ارسال محصول راههای مختلفی بگذارید . https  فعال کنید تا امنیت سایت را به کاربران نشان دهید . روش های بازگشت وجه یا مرجوعی کالا را درسایت بگنجانید . همگی این موارد باعث افزایش اعتماد کاربران و در نتیجه باعث ایجاد موج مثبتی در سایر کاربران نیز میشود .

برای اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله  what is E-A-T را مطالعه نمایید .

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *