آشنایی با دنیای متاورس

متاورس چیست ؟ هنگامی که به متاورس فکر می کنید، ممکن است شخصی را تصور کنید که در حال انجام یک بازی ویدیویی است در حالی که هدست بزرگی ، بیشتر صورتش را پوشانده. البته جای تعجب نیست چون بازی های دیجیتال یکی از اولین پذیرندگان متاورس بوده اند. اما، اگر متاورس تماماً در مورد بازی باشد، آقای زاکربرگ تمام شرکت خود را روی آن سرمایه گذاری نمیکند.

در این مقاله، ما دقیقاً به معنای چیستی متاورس، از کجا آمده و چگونه تکامل یافته است و به تکامل خود ادامه خواهد داد، خواهیم پرداخت. در سال 2021، مدیرعامل فیس بوک، مارک زاکربرگ، شرکتی که دو دهه قبل تاسیس کرده بود را از فیس بوک به “متا” تغییر نام داد.

آشنایی با دنیای متاورس

متاورس چیست؟

متا متاورس را به عنوان “تکامل بعدی در ارتباط اجتماعی و جانشین اینترنت موبایل” تعریف می کند. در حالی که این تعریف به طور کلی درست است، اما نه متا و نه هیچ شرکت دیگری متاورس را کنترل نمیکند.  متاورس می تواند هر فضای مجازی سه بعدی باشد که توسط فناوری هایی از جمله واقعیت مجازی (VR)، واقعیت افزوده (AR)، هوش مصنوعی (AI)، اینترنت اشیاء (IoT) و زنجیره بلوکی که به افراد اجازه می دهد از طریق آواتارهای غیر انسانی با یکدیگر تعامل داشته باشند.

تاریخچه ایجاد دنیای متاورس

اصطلاح متاورس برای اولین بار توسط نیل استفنسون نویسنده علمی تخیلی در رمانش با نام Snow Crash (تصادف در برف) در سال 1992 استفاده شد. در این رمان، آقای استفنسون دنیای مجازی سه بعدی را توصیف می کند که مردم به نوعی می توانند آن را اشغال کنند. شخصیت اصلی رمان، هیرو، از طریق یک ترمینال شخصی که تصاویر واقعیت مجازی سه بعدی را به عینک خود می فرستد، به متاورس دسترسی پیدا می کند. آواتار هیرو با آواتارهای افراد دیگر در متاورس تعامل دارد و در واقع، “Snow Crash” نام فایل داده‌ای است که آواتار هیرو در متاورس دریافت کرده است.

از آن زمان، بازی‌های چندنفره، مانند Fortnite، Minecraft و Roblox، یک محیط مجازی را فراهم کرده‌اند که بازیکنان می‌توانند در قالب آواتار با یکدیگر تعامل داشته باشند و پایه و اساس متاورس را ایجاد کنند. در سال 2023، توسعه و پذیرش متاورس فراتر از بازی و به صنایع دیگر رفته است. اکنون بازاریابی متاورس در حال تبدیل شدن به یک کلمه کلیدی در بین برندهای بزرگی همچون  جی پی مورگان، نایک، و آدیداس تا مک‌دونالد میباشد.

متاورس چیست و چه تفاوتی با اینترنت دارد؟

اگرچه متاورس اغلب تکامل بعدی اینترنت در نظر گرفته می شود، تفاوت های قابل توجهی بین این دو وجود دارد. اینترنت، همانطور که میدانیم ، شبکه ای از وب سایت ها میباشد که در ابتدا، آنها فقط برای توزیع اطلاعات ایجاد شدند. اما امروزه وبسایت ها اهداف مختلفی ازجمله خرید، سرگرمی ، ارتباطات و…. را انجام می دهند. ظهور شبکه‌های اجتماعی، اینترنت را به کانالی برای ارتباط افراد و به اشتراک گذاشتن زندگی خود با یکدیگر تبدیل کرد.

برعکس، متاورس یک دنیای مجازی است که کاربرانش در آن زندگی مجازی خود را «زندگی» می کنند. فعالیت‌هایی که در متاورژن اتفاق می‌افتد و داده‌هایی که آنها ذخیره می‌کند ممکن است هیچ ارتباطی با «دنیای واقعی» نداشته باشند. به عبارت دیگر، اینترنت امتداد دنیای واقعی است، در حالی که متاورس یک فضای مجازی است که به موازات دنیای واقعی وجود دارد.

برای درک این تفاوت، تصاویری از یک گردهمایی شام با دوستان خود که در شبکه های اجتماعی منتشر میکنید را ، با برگزاری یک گردهمایی مجازی با دوستان خود در متاورس مقایسه کنید . در متاورس، شما می توانید بسیاری از تعاملات و رویدادهای روزمره زندگی روزمره خود را در شکل آواتار خود انجام دهید. آواتار شما می تواند با آواتارهای دیگران تعامل داشته باشد. شما می توانید مانند دنیای واقعی فعالیت های زیادی را در دنیای مجازی انجام دهید، مانند خرید و فروش کالا، شرکت در کنسرت، رفتن به موزه، ساختن یا بازسازی خانه و غیره.

چگونه وارد متاورس می شوید؟

در حال حاضر هیچ راه استانداردی برای دسترسی به متاورس وجود ندارد. پلتفرم های متاورس مختلف ممکن است نیازمندی های متفاوتی داشته باشند. اما، در بیشتر موارد، می‌توانید با دستگاه‌هایی مثل یک رایانه یا یک دستگاه تلفن همراه کاوش متاورس را شروع کنید. درست مانند دسترسی به هر پلتفرم دیگری در اینترنت، باید ابتدا یک حساب کاربری ایجاد کنید. اکثر پلتفرم ها به کاربران اجازه می دهند که به صورت رایگان شروع کنند. اگر می‌خواهید در فعالیت‌های تجاری شرکت کنید، باید یک کیف پول ارز دیجیتال راه‌اندازی کنید. با این حال، برای داشتن تجربه ای همه جانبه که متاورس بیشتر به آن معروف است، باید یک هدست واقعیت مجازی داشته باشید.

حضور برندها در متاورس

حضور برندهای بزرگ در متاورس

برخی از کسب‌ و کارهایی که برای متاورس آماده می‌شوند، نام‌های بزرگی مانند نایک، آدیداس هستند. در اکتبر سال 2021، نایک چندین درخواست نمایندگی برای ساخت و فروش کالاهای مجازی را در متاورس ارائه داد. بعداً در همان سال، نایک خرید استودیوهای شرکت کفش مجازی RTFKT را اعلام کرد، که به آن کمک می کند کفش هایی برای فروش در متاورس ایجاد کند. آدیداس با پروژه‌ NFT  در متاورس سرمایه گذاری کرده است . NFT های آدیداس مجموعا بیش از 22 میلیون دلار فروخته شد. این برند با سرمایه گذاری در NFTها به عنوان یک شرکت، جامعه NFT را تایید کرده است و زمین بزرگی را در متاورس خریداری کرده است تا میزبان مهمانی ها و رویدادهای مجازی باشد. این یکی از اولین شرکت هایی است که نه تنها NFT ها را منتشر کرد، بلکه در واقع در خود اکوسیستم متاورس سرمایه گذاری کرد.

شرکت Vans هم یک پارک اسکیت آنلاین ساخته که تاکنون بیش از 48 میلیون بازدیدکننده داشته است . این نوع تعامل بی‌نظیر است – رویدادهای حضوری به سادگی نمی‌توانند ظرفیت یکسان افراد را در خود جای دهند. مشتریان همچنین می توانند برای کسب امتیاز و سفارشی کردن آواتار از فروشگاه مجازی Vans خرید کنند.

برند گوچی نیز به تازگی باغ گوچی را در متاورس افتتاح کرده که این باغ الهام گرفته از فلورانس ایتالیا میباشد. گوچی در این باغ به فروش محصولات خود به تعداد محدود و گاهی با قیمت محصول فیزیکی اقدام کرده است .

1 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *