جستجوی صوتی گوگل + 7 نکته کاربردی برای سئوی آن

با ظهور فناوری‌های نوین، جستجوی صوتی به سرعت به بخشی جدایی‌ناپذیر از تجربه کاربری تبدیل شده است. برای آنکه کسب‌وکار شما در فضای رقابتی سئو باقی بماند، بهینه‌سازی برای جستجوی صوتی گوگل امری ضروری است.

در این مقاله از عصر آسیا، با چند استراتژی مؤثر برای بهینه‌سازی سئو در جستجوی صوتی آشنا خواهید شد؛ از کلمات کلیدی محاوره‌ای و سئوی محلی گرفته تا نکات فنی و سازگاری با فناوری‌های صوتی.

چه در ابتدای مسیر باشید و چه به‌دنبال بهبود عملکرد فعلی، این نکات می‌توانند به افزایش رتبه و دیده‌شدن برند شما کمک کنند.

Google voice search

۱. استفاده از کلمات کلیدی محاوره‌ای و بلند

جستجوی صوتی گوگل نسبت به جستجوی متنی ساختار متفاوتی دارد. کاربران هنگام صحبت، معمولاً از عبارات طبیعی‌تر و طولانی‌تر استفاده می‌کنند.

به عنوان مثال، یک کاربر هنگام تایپ ممکن است بنویسد: «بهترین شرکت طراحی سایت اصفهان»، اما در جستجوی صوتی می‌گوید: «بهترین شرکت طراحی سایت در اصفهان کجاست؟»

برای بهینه‌سازی محتوا، از کلمات کلیدی بلند و محاوره‌ای بهره بگیرید. سوالاتی با شروع “چه”، “چگونه”، “کجا” و… گزینه‌های خوبی هستند.

ابزارهای پیشنهادی:
میتوانید از امکانات وبسایت های Answerthepublic.com و AlsoAsked.com که برای یافتن سوالات پرتکرار در حوزه کاری شما هستند استفاده کنید.

مثال:
یک شرکت طراحی سایت می‌تواند با پاسخ به سوالاتی مثل “بهترین پلتفرم برای طراحی سایت چیست؟” محتوای هدفمندی تولید کرده و در جستجوهای صوتی رتبه بهتری بگیرد.

۲. تصاحب جایگاه صفر (Featured Snippet)

جایگاه صفر، همان باکس پاسخ کوتاه در بالای نتایج گوگل است. این موقعیت طلایی، هدف بسیاری از جستجوهای صوتی است.

برای دستیابی به این جایگاه فیچر اسنپیت، پاسخ‌های واضح، کوتاه (۴۰–۵۰ کلمه)، فهرست‌وار و دقیق به سوالات متداول بدهید.

مثال:
برند محصولات خودرویی که مطالبی مثل “چگونه از شر جوش آوردن خودرو خلاص شویم؟” یا “ترکیبات موجود در آب رادیاتور چیست؟” منتشر کند، با ارائه پاسخ‌های ساختاریافته و دقیق، می‌تواند شانس خود را برای رسیدن به جایگاه صفر افزایش دهد.

Featured Snippetدر جستجوی صوتی

۳. تمرکز بر سئوی محلی

بیشتر جستجوهای صوتی، ماهیت محلی دارند؛ مثلاً “نزدیک‌ترین پمپ بنزین” یا “کافه نزدیک من” یا “شرکت خدمات نظافتی اطراف من”.

برای بهره‌مندی از این فرصت‌ها:

  • نمایه Google Business Profile خود را تکمیل و به‌روز کنید.
  • اطلاعات تماس، ساعات کاری و موقعیت مکانی را دقیق وارد کنید.
  • مشتریان را به گذاشتن نظر تشویق کنید.
  • از کلمات کلیدی محلی در محتوای سایت خود استفاده کنید.

مثال:
یک شرکت خدمات نظافتی محلی می‌تواند با استفاده از نشانه‌گذاری Schema برای «LocalBusiness»، هدف‌گذاری عبارات “نزدیک من” و ایجاد صفحات اختصاصی برای هر محله، در جستجوهای صوتی محلی بیشتر دیده شود.

۴. افزایش سرعت وب‌سایت

کاربران جستجوی صوتی انتظار پاسخ‌های سریع دارند. سایت‌های کند، به راحتی این کاربران را از دست می‌دهند.

برای افزایش سرعت سایت:

  • از ابزارهایی مانند PageSpeed Insights یا GTmetrix استفاده کنید.
  • تصاویر را فشرده و بهینه‌سازی کنید.
  • کدهای CSS و JavaScript را کم‌حجم نمایید.
  • از کش مرورگر و سرور قدرتمند استفاده کنید.
  • اگر وبسایت شما وردپرس است از افزونه هایی مانند افزونه راکت و جت سئو استفاده کنید.

مثال:
یک فروشگاه اینترنتی که تصاویر بزرگ و کد غیربهینه دارد، می‌تواند با اعمال این تغییرات، سرعت بارگذاری صفحات را افزایش داده و تجربه کاربری بهتری ارائه دهد که در رتبه‌بندی جستجوی صوتی نیز موثر است.

۵. استفاده از نشانه گذاری اسکیما (Schema)

استفاده از نشانه‌گذاری‌های اسکیما به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا محتوای سایت را بهتر درک کنند. (نشانه گذاری اسکیما، کدی است که می‌توانید به وب سایت خودتان اضافه کنید و به موتورهای جستجو کمک کنید نتایج بهتری را به کاربران نمایش دهد.)

برای کسب‌وکارهای محلی مانند رستوران، انواع Schema میتواند اطلاعات مفیدی مثل ساعات کاری، آدرس، منو و نظرات مشتریان را در اختیار موتورهای جستجو بگذارند.

یک نمونه کد اسکیما برای یک رستوران در تهران :

نشانه گذاری اسکیما در جستجوی صوتی

 

یک رستوران با پیاده‌سازی Schema مربوط به رستوران‌ها و درج اطلاعاتی مثل نوع غذا، قیمت، ساعت کاری و آدرس می‌تواند در نتایج جستجوی صوتی مانند “رستوران با کباب کوبیده خوب اطراف من ” ظاهر شود.

کد اسکیما برای تمام کسب و کارها میتواند مفید باشد و الزاما برای رستوران ، سوپر مارکت و کسب و مکارهای محلی نیست بلکه یک شرکت طراحی سایت در اصفهان نیز برای سئوی بهتر میتواند از کد اسکیما در سایت استفاده کند.

اسکیما شرکت طراحی سایت

۶. تولید محتوای متناسب با جستجوی صوتی

برای جلب نظر کاربران صوتی:

  • پاسخ سوالات رایج را به‌صورت مستقیم ارائه دهید.
  • از جملات ساده و کوتاه استفاده کنید.
  • مطالب را با استفاده از زیرعنوان‌ها، بولت‌ها و لیست‌های شماره‌دار ساختاربندی کنید.
  • پاراگراف‌های کوتاه (۱ تا ۲ جمله‌ای) بنویسید.

نکته:
صفحات FAQ یا سوالات متداول یکی از مؤثرترین روش‌ها برای جذب ترافیک جستجوی صوتی هستند.

مثال:
فروشگاه لوازم خانگی با چند شعبه می‌تواند برای هر موقعیت مکانی، یک صفحه‌ی اختصاصی حاوی مسیر، نقشه، ساعات کاری و اطلاعات تماس بسازد تا در عبارات جستجویی مانند “فروشگاه لوازم خانگی در نزدیکی من” دیده شود.

۷. بهبود دسترسی‌پذیری وب‌سایت

جستجوی صوتی برای بسیاری از کاربران دارای ناتوانی‌های جسمی یک ابزار حیاتی است. افزایش سطح دسترسی وب‌سایت به معنای بهبود تجربه کاربران و افزایش شانس دیده شدن در جستجوی صوتی است.

اقدامات مهم:

  • استفاده از متن جایگزین برای تصاویر (alt text)
  • نوشتن توضیح دقیق برای لینک‌ها
  • افزودن زیرنویس و متن برای فایل‌های ویدئویی و صوتی
  • استفاده از HTML معنایی

کسب‌وکار خود را برای آینده آماده کنید

با اجرای این استراتژی‌ها، می‌توانید کسب‌وکار خود را برای موج رو‌به‌رشد کاربران جستجوی صوتی گوگل آماده کنید.

همیشه خود را جای مشتری بگذارید و تصور کنید که او چگونه ممکن است سوالات خود را با صدای بلند بپرسد. همچنین جستجوهای صوتی مرتبط با حوزه کاری خود را آزمایش کنید و به بررسی نتایج برتر بپردازید. این بررسی‌ها به شما ایده‌های ارزشمندی برای بهینه‌سازی بهتر ارائه خواهند داد.

در نهایت، با حفظ پویایی و به‌روزرسانی مداوم استراتژی‌هایتان، می‌توانید در دنیای در حال تحول جستجوی صوتی، پیشگام باشید.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *