چگونه از بهینه سازی بیش از حد سایت، جلوگیری کنیم؟
بهینهسازی سایت به طور کلی مفید است. وقتی محتوای ارزشمندی مانند یک مقاله، صفحه محصول، یا حتی یک ابزار رایگان ایجاد میکنید بهینه سازی آن باعث میشود تا مردم بتوانند از طریق جستجو آن محتوا را پیدا کنند.
اما امکان دارد که بیش از حد بهینه سازی سایت را انجام دهید؟و آیا این بهینه سازی به سئو سایت آسیب میزند؟
پاسخ گوگل به این سوال این است: ” بله، در دو صورت بهینه سازی بیش از حد ضرر دارد .”
- بهینه سازی بیش از حد آسیب زا
- بهینه سازی بیش از حد اتلاف وقت
در ادامه این مطلب از طراحی سایت اصفهان به بررسی بیشتر این دو پاسخ میپردازیم.
آنچه در این مقاله میخوانید
1-بهینه سازی بیش از حد برای سئو سایت مضر است
گری ایلیس از گوگل توضیح میدهد که بهینهسازی بیش از حد زمانی مضر است که “به معنای واقعی کلمه آنقدر بهینهسازی میکنید که در نهایت به خودتان آسیب میزنید.” ممکن است آنقدر تلاش کنید تا رتبه صفحات خود را بالا ببرید که محتوای شما شبیه هرزنامه به نظر برسد. در این صورت، گوگل ممکن است رتبه محتوای شما را کاهش دهد یا حتی تصمیم بگیرد که بهطور کلی آن را از نتایج جستجو حذف کند.
یک: استفاده نامتعارف کلمات کیلدی
در حال حاضر گوگل برای شناسایی و نادیده گرفتن انواع بهینهسازی بیش از حد ،خوب عمل میکند. با این حال، هنوز هم برخی روشهای بهینه سازی زیاد وجود دارند که خطر جریمههای گوگل را به دنبال دارند. یکی از این موارد “استفاده نامتعارف کلمات کلیدی ” است.
این متن را بخوانید :
“پیدا کردن بهترین دندانپزشک لمینت می تواند کار دلهره آوری باشد. با این حال، با راهنمای جامع بهترین دندانپزشک لمینت ، که ما برای شما فراهم کرده ایم،فرآیند پیدا کردن بهترین دندانپزشک لمینت را ساده کرده ایم . پس در این مطلب با ما همراه شوید تا بهترین دندانپزشک لمینت را برای انجام خدمات دندانپزشکی تان بیابید.”
بله شما باید کلمات کلیدی را در مکانهای مرتبط، مانند عناوین یا توضیحات متا درج کنید تا همزمان به رباتهای گوگل و افراد نشان میدهید که صفحه شما روی یک موضوع خاص متمرکز شده است. اما پر کردن متن از کلمات کلیدی می تواند اثر معکوس داشته باشد و محتوای مفید را به هرزنامه تبدیل کند.
لازم نیست کلمه یا کلمات کلیدی را عینن در هر بند از مقاله خود جا دهید. در مورد موضوع خود با جزئیات مفید بنویسید و عناوین و سرفصل های واضح و مرتبط ایجاد کنید و هیچگونه تلاشی برای اضافه کردن کلمه کلیدی لابه لای متن انجام ندهید.
به این مورد دقت کنید ، شرکت طراحی سایت عصرآسیا در کلمه کلیدی “طراحی سایت شرکتی در اصفهان” در رتبه 1 گوگل قرار دارد اما در صفحه فرود ، اصلن کلمه کلیدی طراحی سایت شرکتی در اصفهان درج نشده است!
بلکه کلمات مترادفی همچون : طراحی سایت فروشگاهی در اصفهان ، طراحی سایت حرفه ای ، طراحی سایت وردپرس اصفهان در صفحه درج شده و راجع به موضوع مورد نظر توضیحات جامع و واضح داده شده است.
دو : تطابق زیاد انکر تکست ها با کلمه کلیدی
انکر تکست چیست ؟ Anchor Text عبارتی است که در یک لینک قابل کلیک نمایش داده میشود و کاربران را به صفحه دیگری هدایت میکند. این متن معمولاً بهصورت برجسته (مثل رنگ متفاوت یا زیرخطدار) نمایش داده میشود تا کاربران متوجه شوند که قابل کلیک است.
به عنوان مثال، در متن زیر، پیوند دارای انکر تکست “پشتیبانی سایت در اصفهان” است:
“شرکت طراحی سایت عصرآسیا با بیش از یک دهه تجربه در زمینه طراحی، سئو و پشتیبانی سایت در اصفهان فعالیت میکند. میزان رضایمتندی مشتریان این شرکت میتواند گواه این مدعی باشد که عصر آسیا بهترین شرکت طراحی سایت در این شهر است.”
زمانی که این انکر تکست با کلمه کلیدی مورد نظر صفحه ای که به آن پیوند می دهد مطابقت داشته باشد، به آن انکر تکست تطبیق دقیق می گویند.
مجموع بک لینک های طبیعی حاوی ترکیبی از انواع مختلف Anchor Text هستند. برخی از بک لینک ها تطبیق دقیق، اما معمولاً تعداد بیشتری از آنها تطبیق جزئی دارند. گوگل به متن بک لینک های شما نگاه می کند تا بفهمد صفحه شما درباره چیست (و چه رتبه ای باید داشته باشد). اما تعداد زیاد بک لینک با تطابق دقیق کلمه کلیدی می تواند نشانه واضحی برای گوگل باشد که لینک ها خریداری شده اند. و این چیزی است که آشکارا مخالف سیاست های هرزنامه گوگل است پس بک لینک های زیاد آن هم با تطابق دقیق میتواند به ضرر سئو سایت باشد و گوگل سایت را هرزنامه بداند.
2-بهینه سازی بیش از حد با اتلاف وقت
بهینه سازی بیش از حد از راه دیگری نیز به شما ضرر میرساند آنهم اتلاف وقت و انرژی تان.
از یک نقطه به بعد تلاش مستمر شما ، تاثیر کمتر و کمتری بر روی سئو سایت خواهد داشت و اینجاست که جان مولر (از مدیران گوگل) میگوید: “تمرکز روی تمام جزئیات کوچک ، باعث ایجاد تفاوت های کوچک خواهد شد.”
چند نمونه از تلاش هایی که منجر به بهبود چشمگیر سایت نخواهد شد :
یک : کمال گرایی در Core Web Vitals
Core Web Vitals معیارهایی هستند که برای اندازه گیری سرعت و تجربه کاربری یک صفحه وب سایت استفاده می شوند و بخشی از محاسبات Google برای رتبه بندی صفحات را تشکیل می دهند.
Core Web Vitals عملکرد صفحه شما را در سه تست مختلف اندازه گیری می کند. عملکرد صفحه به عنوان: 1- ضعیف 2-نیاز به بهبود 3-خوب نمره گذاری می شود.
ارتقا از یک سطح به سطح دیگر در Core Web Vitals خوب است . صفحات سریعتر و پیوسته تر بارگیری می شوند و حتی ممکن است باعث افزایش کمی در رتبه بندی جستجو شود. اما شما نباید در این پارامتر دچار وسواس شوید و به جزئیات اهمیت دهید زیرا ممکن است بعد از صرف زمان و تلاش زیادی ببنید که بهبود در Core Web Vitals هیچ مزیتی به سایت شما اضافه نکرده است.
اینجاست که بهینهسازی بیش از حد متولد میشود: ممکن است زمان و تلاش مورد نیاز برای کاهش LCP (یکی از معیارهای اصلی Web Vitals) از 2.5 ثانیه به 2 ثانیه اگر در جای دیگری صرف بهینهسازیهای سایت شود موثرتر باشد و در نتیجه نهایی سئو بهتر باشد.
دو : اصلاح زنجیره های تغییر مسیر (Redirect)
تغییر مسیر(redirect) زمانی اتفاق میافتد که یک بازدیدکننده از یک صفحه وب به صفحه دیگری منتقل میشود و اما زنجیره تغییر مسیر زمانی اتفاق میافتد که چندین مورد از این تغییر مسیرها پشت سر هم انجام شوند.
به عنوان مثال: یک بازدیدکننده از یک پست وبلاگ که اکنون حذف شده است ممکن است به یک پست وبلاگ جدیدتر هدایت شود. اگر آن پست نیز حذف شود، ممکن است به صفحه اصلی وبلاگ هدایت شود. اینجا یک زنجیره تغییر مسیر اتفاق می افتد.
این زنجیره های تغییر مسیر می توانند به راحتی بزرگ شوند و سئوکار را درگیر رفع این redirect ها کند. اینکار در واقع پروسه زمانبری میباشد اما در عمل برای سایت بدون مزیت خواهد بود زیرا گوگل از نظر فنی می تواند تا 10 تغییر مسیر را بدون خطا دنبال کند. بنابراین بیشتر زنجیره های تغییر مسیر شما احتمالاً درست هستند، و نیازی به تغییر ندارند. جان مولر در این زمینه میگوید : برای ایمنی بیشتر ،زنجیرههای تغییر مسیر را با پنج redirect و یا بیشتر از این ، اصلاح کنید.
سه : بهینه سازی تک تک توضیحات متا و تگ عنوان
توضیحات متا و تگهای عنوان به مقالات کمک میکنند در نتایج جستجو برجسته شوند و کاربران را تشویق میکنند تا روی مقاله شما کلیک کنند.
نوشتن یا بازنویسی توضیحات متا و تگ های هر یک از مطالب سایت میتوانید وسوسهانگیز باشد تا به بازدید سایت کمک کند اما این کار مستلزم تلاش زیادی است. از سویی دیگر حتی در وبسایتهای پربازدید هم، بسیاری از صفحات ترافیک بسیار کمی از Google دریافت میکنند، بنابراین ممکن است شما محتوایی را که تغییر میدهید آن صفحه اصلن توسط کاربران مشاهده نشود .
اگر میخواهید توضیحات متا و تگهای عنوان را بهینه کنید، باید اولویتبندی کنید. به search console بروید در قسمت Performance در جدول ستون page را انتخاب کنید و فیلتر را روی Impressions بگذارید تا صفحات با بیشترین تعداد نمایش برای شما لیست شود. سپس از لیست صفحات پرترافیک به تغییر متا تگ های این صفحات به ترتیب اولویت بپردازید.
نتیجه نهایی
اگر میخواهید در دام بهینه سازی بیش از حد نیفتید، به تجربه خودتان اطمینان کنید. اگر کاری زمانبر را در سایت انجام دادید و تغییرات کوچکی حاصل کردید که به تعداد بازدید کنندگان اضافه نکرد ، گوگل و کاربرانتان عکس العملی نشان ندادند یا حتی بدتر از آن ، در گوگل افت پیدا کردید پس شما در تله بهینه سازی بیش از حد گرفتار شدید.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.