شبکه مجازی فیس بوک
به مجموعه ای از افراد که به صورت گروهی با یکدیگر ارتباط داشته و افکار، فعالیت ها، نیازمندی ها و اطلاعات خود را به اشتراک می گذارند، اصلاحا شبکه اجتماعی گفته می شود.
در این سری مقالات قصد داریم با 20 شبکه مجازی برتر دنیا آشنا شویم. بیش شک بسیاری از شما نیز در یک یا چند مورد از این شبکه فعالیت دارید. با طراحی سایت در اصفهان و سئو سایت اصفهان همراه باشید با اولین شبکه مجازی دنیا : فیس بوک
فیس بوک چیزی فراتر از یک شبکه مجازی است و در حال حاضر آنقدر بزرگ و گسترده شده که به جز تاثیر گذاری بر روی بخش های مختلف زندگی انسان ها و جامعه در سیاست نیز نفوذ پیدا کرده است. به تعبیری برخی از کارشناسان فیس بوک در حال عبور از دنیای سه بعدی، به یک جسم چهار بعدی تبدیل شده که امکان درک یک جای تمامی ابعاد آن برای انسان میسر نیست.
جان لنکستر نیز در مقاله اخیر خود درباره فیسبوک گفته است: “این شبکه اجتماعی با منظور اتصال و نزدیکتر کردن مردم دنیا بهیکدیگر تاسیس شد اما امروز میبینیم که همین پلتفرم به ابزاری جهت استخراج اطلاعات از کاربران و فروش آنها به تبلیغکنندگان تبدیل شده است.”
کاربران فعال روزانه شبکه فیسبوک، سالانه با 17 درصد رشد همراه است که احتمال میرود تا پایان سال 2018 حدود یک سوم جمعیت جهان عضو این شبکه باشند. به جز چین که از سال 2009 فیسبوک را ممنوع کرده، در دیگر کشورها از هر پنج دقیقه زمانی که صرف اینترنت میشود، حداقل یک دقیقه آن به فیس بوک اختصاص پیدا میکند.
شبکه اجتماعی فيس بوک توسط سازنده جوان خود مارک زاکربرگ (Mark Zuckerberg) در چهارم فوريه سال 2004 راه اندازي شد. زاکربرگ فیس بوک را اتاق خود در دانشگاه هاروارد آمريکا به عنوان يک وب سايت اجتماعي مخصوص دانشجويان هاروارد راه اندازي کرد. اما سايت او فراتر از محدوده يک دانشگاه و دانشجويان آن، خيلي سريع مورد توجه قرار گرفت و امروزه این شبکه اجتماعي بسيار گسترده، وسيع و با نفوذ و تأثير گذار به عنوان برزرگترین شبکه اجتماعی دنیا تبدیل شد.
هرساله مارک زاکربرگ از اویل سال جدید یک چالش جدید را با دقت و ظرافت بالایی طراحی و اجرا میکند و بهروزرسانیهای جدید مرتبط با آن را با کاربران فیسبوک به اشتراک میگذارد. گفته می شود این چالش ها تنها راه دسترسی به زندگی شخصی مارک زاکربرگ است وگرنه زندگی شخصی زاکربرگ شدیدا محافظت شده و تقریبا هیچ راهی برای سرکشی به داخل آن وجود ندارد.
به عنوان مثال چالش سال 2017 زاکربرگ، ملاقات مردم مختلف در ایالتهایی بود که تا بحال بهآنجا سفر نکرده بود. او در طول سفرهای خود با بسیاری از افراد عادی و مشهور دیدار داشت و معتقد است که این سفرها و ملاقاتها تنها بخشی از چالش بودهاند و شایعه این سفرها برای شروع کمپینهای انتخاباتی ریاست جمهوری را تکذیب کرد.
آخرین اخبار فیس بوک
فیسبوکی که زمانی از آن برای دعوت دوستان به جشن تولدتان استفاده می شد امروز مدیران آن به دست داشتن در تغییر نتیجه انتخابات ریاست جمهوری متهم شدهاند.
رسوایی فروش اطلاعات شخصی میلیون ها شهروند اروپایی سبب احضار مارک زاکربرگ به پارلمان اروپا در سال 2018 شد.
فیس بوک متهم است با همکاری شرکت انگلیسی “کمبریج آنالیتیکا” از اطلاعات شخصی بیش از ۸۷ میلیون کاربر در جهت اهداف سیاسی در انتخابات آمریکا و همه پرسی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا (برکسیت) سوءاستفاده کرده است. مارک زاکربرگ در این خصوص گفته است: مسئولیت شرکت با وی است و او مسئولیت خطاهای آن را هم میپذیرد و با به کارگیری ابزارهای هوش مصنوعی برتر و کارآمدتر درصدد جبران خطاهای شرکتش بر میآید.
زاکربرگ همچنین اخیرا در کنگره آمریکا درباره نحوه دریافت اطلاعات کاربران غیر عضو در فیس بوک توضیح داد و بسیاری از افراد این اقدام فیس بوک را سرقت اطلاعات کاربران عنوان کرده اند.
متن کوتاه درج شده در وبلاگ فیس بوک به شرح زیر است:
زمانی که شما وارد یک وب سایت شده یا از اپلیکیشنی استفاده کنید که از خدمات فیس بوک بهره می برد، این اطلاعات برای ما به صورت خودکار ارسال می شود؛ حتی اگر همان لحظه از سایت خارج شوید یا اکانت فیس بوک نداشته باشید. دلیل این امر آن است که وب سایت یا اپلیکیشن های دیگر، امکان تشخیص سرویس های خدماتی فیس بوک را ندارند.
زاکربرگ همچنین افزود: “ما به این نتیجه رسیدیم که صرف ارتباط مردم مطلوب نیست بلکه ارتباط باید سالم و مثبت باشد و فضای ایجاد شده سبب آسیب رساندن به دیگران نشود”.
بعد از رسوایی های اخیر فیس بوک و سرقت اطلاعات کاربران، هشتگ DeleteFacebook# در اعتراض به این شبکه اجتماعی ساخته شد. با حمایت از این کمپین و حذف پروفایل و اکانت این شبکه اجتماعی باعث عدم دسترسی فیس بوک به اطلاعاتتان نخواهید بود و فیس بوک آمار دقیق شما را در دست دارد.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.