همه چیز راجع به پیام رسان وی چت

در مطلب پیام رسان وی چت به طراح این نرم افزار ، امنیت و قابلیت های وی چت خواهیم پرداخت. در ادامه این سری از مقالات طراحی سایت اصفهان قصد داریم با 20 شبکه مجازی برتر دنیا آشنا شویم. بی شک بسیاری از شما نیز در یک یا چند مورد از این شبکه فعالیت دارید.

اولین شبکه اجتماعی که قطعا باهاش آشنا شدین فیس بوک بوده که برای آشنایی بیشتر میتونید مراجعه کنید به مقاله زیر

و دومین شبکه مجازی پرمخاطب دنیا هم از همین کمپانی فیس بوک است به نام واتساپ . عصرآسیا یک مقاله هم در رابطه با واتس آپ دارد که خواندن آن خالی از لطف نیست.

و حالا میرم سراغ سومین شبکه مجازی دنیا یعنی وی چت به آدرس Wechat.com

نحوه شکل گیری وی چت

در سال 2011 شرکت تنسنت چینی در جهت رفع نیازهای ارتباطی مردم کشورش اقدام به راه اندازی یک پیام رسان بومی برای تلفنهای همراه کرد. این پیام رسان با نام وی‌چت و به زبان چینی 微信 و به زبان پین‌یین Wēixìn به معنای” micro message ” شناخته می شود.

وی چت چیست

این پیان رسان در انواع سیستم عامل های موبایل مانند آیفون، اندروید، بلک بری، ویندوز فون و غیره در دسترس است. این پیام رسان خیلی زود فراتر از مرزهای چین و کابران چینی گسترش پیدا کرد به طوری که به جز زبان سنتی و ساده شده چینی به زبانهای دیگری مانند: انگلیسی، پرتغالی، ترکی، ژاپنی، لهستانی، ایتالیایی، هندی، روسی، اسپانیایی، کره ای، تایلندی، اندونزیایی، پرتغالی، ویتنامی و مالایی در دسترس است. در حال حاضر نزدیک به 300 میلیون نفر در جهان از وی چت استفاده می کنند.

از ویژگی های بارز این نرم افزار می توان گپ دو نفره یا گروهی، گپ صوتی، تماس تصویری، ارسال تصویر یا ویدئو، جستجوی افراد نزدیک به محل فرد و یا گروه های محلی در موقعیت فرد با GPS ،تشکیل گروه و مطلب  گذاری اشاره کرد.

امنیت در وی چت

نرم افزار وی چت نه تنها از هیچ سیستم رمز گذاری استفاده نمی کند ،بلکه مکالمات کاربران را نیز شنود می کند. همچنین این نرم افزار به صراحت کاربر را ملزم به موافقت با سیاست محرمانگی خود می کند. این سیاست وی چت مجاز است تمامی رد پاهای کاربر در این نرم افزار مانند اطلاعات جست و جو شده و یا دیده شده، افرادی که با آنها در ارتباط است به همراه زمان و طول ارتباط، افراد جست و جو شده و کلیه اطلاعاتی که کاربر در این نرم افزار ثبت می کند را ذخیره و نگهداری وحتی افشا کند. وی چت از سال 2011 تا امروز مرتب از سوی کاربرانش به اتهام نقص حریم خصوصی و افشا اطلاعات برای مقامات دولتی متهم شده است. هو جیا فعال حقوق بشر به خاطر شنود اطلاعاتش در وی چت سه سال حبس در زندان های چین را تجربه کرد.

قابلیتهای منحصر به فرد وی چت

وی چت از نظر محتوا و عملکرد شبیه به دیگر پیام رسان های فعلی و محبوب دنیا است البته با تفاوتهایی که در دیگر پیام رسان ها یا وجود ندارد و یا متغییر است.

قابلتهای منحصر به فرد وی چت

در وی چت هر کاربر در بخشی به نام Moments قابلیت اشتراک گذاری عکس، ویدوئو، نظر دهی و لایک کردن در تایم لاین مخصوص به خود را دارد. این بخش جهت ارتباط با دوستان قدیمی و یافتن دوستان جدید نیز استفاده می شود. همچنین امکان جستجوی کاربران اطراف و ارتباط با آنها نیز وجود دارد. جستجو و پیدا کردن کاربر در وی چت از دو راه امکان پذیر است : اول از راه تکان دادن موبایل یا به اصطلاح Skake فردی را نرم افزار تصادفی به شما معرفی می کند و دوم اینکه از بخش People Nearby که با جستجو و فیلتر کردن بر اساس جنسیت، موقیعت و غیره می توانید فرد مورد نظر خود را پیدا کنید.  این قابلیت برای کشور وسیع و پرجمعیتی مانند چین و پیدا کردن کاربران تصادفی در دور یا نزدیک مهم ترین عامل موفقیت وی چت شد.

قابلیت منحصر به فرد دیگر وی چت بخش Official Accounts است. در این بخش برند ها و سازمان ها و یا افراد مشهور می توانند حساب کاربری رسمی برای خود ایجاد کرده و اقدام به انتشار اخبار و مطالب مورد نظر خود برای میلیون نفر شوند، همچنین به طور مستقیم با کاربران خود در ارتباط باشند. البته ایجاد این نوع حساب های کاربری خصوصا برای افراد غیر چینی سخت و یا حتی غیر ممکن است چون پروسه زمانبری دارد.

دو قابلیت متمایز دیگر وی چت امکان پرداخت های بانکی و دنبال کردن اخبار روز دنیاست. این دو بخش کاملا به زبان چینی بوده و برای کابران غیر چینی کاربرد چندانی ندارد.

 وی چت در ایران

به گزارش سئو سایت اصفهان : نرم افزار وی چت از طرف کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه در 28 آذر ماه 1392 فیلتر شد. پس از آن با روی کار آمدن پیام رسان تلگرام خیلی زود وی چت فراوش شد و کاربران ایرانی جز بیشترین کاربران تلگرام قرار گرفتند. 4 سال بعد آذری جهرمی وزیر ارتباطات وقت از طرف همین کارگروه در 14 دی ماه 1396 از وی چت رفع فیلتر کرد. رفع فیلتر وی چت اثر چندانی نداشته و کاربران ایرانی که با تلگرام خو گرفته بودند تمایلی به استفاده از این نرم افزار نشان ندادند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *