کلمه کلیدی دم بلند چیه

کلمات کلیدی دم دراز (long-tail keywords) چیست ؟

مردم عمدتاً می‌گویند که رتبه‌بندی کلمات کلیدی دم بلند آسان‌تر است و سریع تر در آن کلمات میتوان رتبه گرفت. اما آیا این واقعاً درست است؟ بستگی دارد. دو نوع مختلف از کلیدواژه‌های دم دراز وجود دارد. و رتبه‌بندی برخی از آنهابه سختی همان کلمات کلیدی دم کوتاه هستند.

اما قبل از اینکه به این پاسخ سوال دهیم باید بررسی کنیم که کلمات کلیدی دم بلند یا long-tail keywords چیست ؟ چرا به آنها دم دراز میگویند و چگونه آنها را پیدا کنیم ؟

کلمات کلیدی دم بلند چیست؟

کلمات کلیدی دم بلند، عبارات جستجویی هستند که تعداد جستجوهای کمی در ماه دارند. این عبارات نسبت به همتایان کوتاه‌تر خود (همتایان سَر)، بلندتر و خاص‌تر هستند، بنابراین اغلب نرخ تبدیل بالاتری دارند.

به عنوان مثال، کلمه کلیدی “مدیتیشن” یک کلمه کلیدی “سر” است، زیرا در ماه  215 هزار بار جستجو می‌شود. از طرف دیگر، کلمه کلیدی “مدیتیشن می‌تواند شما را باهوش‌تر کند” یک کلمه کلیدی دم دراز است، زیرا تنها 50 بار در ماه جستجو می‌شود.

 

چرا به آنها کلمات کلیدی “دم بلند” می گویند؟

عبارت “دم بلند” از موقعیت کلمات کلیدی در منحنی “تقاضای جستجو” گرفته شده است. اگر تمام عبارات جستجویی که افراد در طول یک ماه در گوگل انجام داده‌اند را ترسیم کنیم و آنها را بر اساس حجم جستجویشان مرتب کنیم، در “سر” منحنی، تعداد کمی از کلمات کلیدی با حجم جستجوی فوق‌العاده بالا داریم، در حالی که “دُم” منحنی از میلیاردها کلمه کلیدی با حجم جستجوی بسیار پایین تشکیل شده است.

نمودار سرچ کلمات کلیدی دم بلند

به طور مثال در پایگاه داده جستجوهای آمریکا، تنها 31000 کلمه کلیدی با حجم جستجوی بیش از 100 هزار جستجو در ماه وجود دارد. از سوی دیگر، 3.8 میلیارد کلمه کلیدی وجود دارد که کمتر از 10 جستجو در ماه دارند. همان‌طور که مشخص است، کلمات کلیدی با کمتر از 10 جستجو در ماه تقریباً 95٪ از پایگاه داده کلمات کلیدی جستجو شده در ایالات متحده را تشکیل می‌دهند.

برای واجد شرایط شدن به عنوان “دم بلند”، یک کلمه کلیدی لزوماً نباید کمتر از 10 جستجو در ماه داشته باشد، ولی هیچ آستانه‌ای برای حجم جستجو وجود ندارد که یک کلمه کلیدی را به عنوان “دم بلند” تعریف کند. این بیشتر به کلمه کلیدی “سر” که آن را با آن مقایسه می‌کنید بستگی دارد.

اشتباه بزرگ این است که کلمات کلیدی دم بلند را با طول آنها تعریف کنیم. به این دلیل که کلمات کلیدی تک کلمه‌ای زیادی وجود دارند که کمتر از 100 جستجو در ماه دارند. و از طرف دیگر کلمات کلیدی پنج کلمه‌ای (یا بیشتر) با صدها هزار جستجو در ماه وجود دارد. بنابراین طول یک کلمه کلیدی نیست که آن را به یک کلمه کلیدی دم بلند تبدیل می‌کند، بلکه حجم جستجوی آن کلمه کلیدی مهم است.

چرا باید به کلمات کلیدی دم بلند توجه کنیم؟

سه دلیل وجود دارد که میگوید باید کلمات کلیدی طولانی را به عنوان بخشی حیاتی از استراتژی سئو سایت در اصفهان در نظر بگیریم.

دلیل 1: کلمات کلیدی دم بلند (به طور کلی) کمتر رقابتی هستند.

وقتی یک وبلاگ در زمینه ارزهای دیجیتال راه‌اندازی می‌کنید، ممکن است کلمات کلیدی محبوب با حجم جستجو بالا را در نظر بگیرید که به طور نظری ترافیک زیادی به وبلاگ شما بیاورند. این کلمات کلیدی جذاب به نظر می‌آیند، اما رتبه‌بندی برای آنها بسیار دشوار است، به‌ویژه اگر وب‌سایت شما جدید باشد. به کلمات زیر توجه کنید .

بیتکوین چیست ؟  KD=93
چطور بیتکوین بخرم؟  KD =76
چطور بیتکوین را ماین کنم؟  KD=65

حجم جستجوی آنها 100 الی 162هزار سرچ ماهانه میباشد. پس آنها کلمات کلیدی وسوسه انگیز برای هدف قرار دادن هستند. اما بیایید واقعی باشیم. درجه دشواری کلمه کلیدی یا همان KD برای این کلمات بسیار زیاد است . پس شانس اینکه وبلاگ شما به زودی برای هر یک از آنها رتبه بندی شود چقدر است؟

در واقع زمانی که KD یک کلید واژه بالا باشد این بدان معناست که رسیدن به صفحه اول گوگل برای آنها فوق العاده سخت خواهد بود. و اگر وب سایت شما کاملاً جدید باشد، این شاهکار غیرممکن خواهد بود.

دلیل 2: پرداختن به کلمات کلیدی دم بلند (به طور کلی) آسان‌تر است.

بیایید به مقایسه دو مجموعه از کلمات کلیدی ادامه دهیم.  به نظر می رسد “طراحی سایت در اصفهان” یک کلیدواژه نسبتاً ساده است. اما اگر به صفحه ی جستجوی این کلمه نگاه کنید، در واقع 82 میلیون کلمه در گوگل برای آن پیدا میشود. حال بیایید عبارت “طراحی سایت در اصفهان با وردپرس چگونه است ؟” را بررسی کنیم . تنها 380 هزار کلمه در گوگل برای آن ثبت شده است. در واقع ایجاد محتوا برای کلمات کلیدی طولانی معمولاً به کار کمتری نیاز دارد.

از سویی دیگر هرچه پرس و جوی جستجو کلی تر باشد، جزئیات بیشتری را باید در هنگام پرداختن به آن درج کنید. اما اگر جست‌وجو خاص باشد، اغلب می‌توانید به طور خلاصه به آن پاسخ دهید و همچنان جستجوگران را راضی کنید.

دلیل 3: تعداد زیادی از آنها وجود دارد.

با توجه به تعداد زیاد کلمات کلیدی طولانی، شما نگرانی در مورد کمبود این نوع کلمات کلیدی ندارید. در مورد مثال قبلی اگر در صنعت “طراحی سایت در اصفهان ” کار میکنید . کلمات کلیدی دم بلندی همچون لیست زیر استفاده کنید.

حتی اگر هرکدام از آنها به تنهایی ترافیک زیادی به وب‌سایت شما اضافه نکنند، تعدادی از آنها در نهایت ترافیک جستجو را به اندازه قابل توجهی افزایش می‌دهد.

چگونه کلمات کلیدی دم بلند را پیدا کنیم

ممکن است شما برای یافتن کلیدواژه های طولانی و آسان مقالاتی را خوانه باشید . که تعدادی روش برای پیدا کردن کلیدواژه های طولانی و ساده بیان شده باشند . اما همه روش ها صحیح نیستند . حتی برخی روش ها با وجود درست بودن خسته کننده هستند. گاهی یک روش نامتعارف است . ما اینجا چند رورش را بررسی میکنیم.

1. از پیشنهادات گوگل(Google Autosuggest) استفاده نکنید

برخی از کارشناسان سئو به شما توصیه می کنند با وارد کردن کلمه کلیدی مورد نظر خود و سپس حروف مختلف الفبا، کلمات کلیدی طولانی را از Google Autosuggest تهیه کنید. خوب، Google Autosuggest یک ویژگی است که برای دسترسی سریع به درخواست‌های جستجوی محبوب طراحی شده است . بنابراین اگر حجم جستجوی کلمات کلیدی را در اسکرین شات پایین بررسی کنیم، اکثر آنها تعداد جستجوهای نسبتا مناسبی خواهند داشت.

 

به عبارت دیگر، Google Autosuggest به احتمال زیاد به شما درخواست های جستجوی بسیار پرطرفدار را ارائه می دهد تا جستجوهای دم دراز. این یعنی اینکه اینها کلمات ساده ای نیستند . به ابتدای این مطلب یک فلش بک بزنید .گفتیم که ” طول یک کلمه کلیدی نیست که آن را به یک کلمه کلیدی دم بلند تبدیل می‌کند، بلکه حجم جستجوی آن کلمه کلیدی مهم است.”

نتیجه : پس این یک راه حل اشتباه برای یافتن کلمه کلیدی دم بلند است .

2. از اکسپلورر کلمات کلیدی Ahrefs استفاده کنید

برخلاف روش قبلی، این روش نیازی به کار دستی خسته کننده ندارد. فقط هر کلمه کلیدی که موضوع وبسایت شما را مشخص می کند در بخش Keywords Explorer<جستجو کنید و از فیلتر حجم جستجو برای مشاهده فوری هزاران کلمه کلیدی طولانی استفاده کنید. اگر وب‌سایت شما جدید است . بنابراین به شما توصیه می‌کنم از فیلتر KD استفاده کنید، که به شما کمک می‌کند کلماتی با کمترین میزان رقابت را پیدا کنید. همچنین، از آیتم question یا سوالات در اکسپلورر کیورد استفاده کنید. زیرا این گزینه پرس و جوهای مرتبط با کلید واژه دم بلند را که سرچ خوبی دارد نشان میدهد.

3. ببینید رقبای شما برای کدام کلمات کلیدی رتبه بندی می کنند

یکی دیگر از منابع عالی کلمات کلیدی دم بلندی است که از رقبای شما بدست می آید. اکسپلورر سایت Ahrefs به شما کمک می کند تا ببینید رقبای شما برای چه کلمات کلیدی دم بلندی سئو میکنند. ابتدا فقط یک وب سایت متعلق به رقیب خود را انتخاب کنید، آن را به Site Explorer متصل کنید و به گزارش کلمات کلیدی ارگانیک بروید تا ببینید کدام کلمات کلیدی طولانی ترافیک را به وب سایت آنها می آورند. این کار را با 5 تا 10 وب سایت رقبای خود تکرار کنید. حالا به اندازه کافی ایده های کلیدی دم بلند را استخراج خواهید کرد که شما را برای ماه های آینده مشغول نگه دارد.

1 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *