واتس آپ از شکل گیری تا کنون

در این سری مقالات قصد داریم با 20 شبکه مجازی برتر دنیا آشنا شویم. بیش شک بسیاری از شما نیز در یک یا چند مورد از این شبکه فعالیت دارید. با شرکت طراحی سایت اصفهان و  سئو سایت اصفهان همراه باشید با دومین شبکه مجازی دنیا : واتس آپ

جان کوم (Jan Koum) کارمند شرکت یاهو پس از 9 سال در سپتامبر سال 2007 با این شرکت خداحافظی کرد. درست در همین زمان همکار او برایان اکتون (Brian Acton) نیز با یاهو خداحفظی کرد. دو سال بعد کوم ایده طراحی واتس آپ به ذهنش رسید و با دوست و همکاری قدیمی خود اکتون در روز تولدش در 24 فوریه ی 2009 شرکت سهامی واتس اپ را تاسیس کرد.what’s up مخفف کلمه Whatapp و از دو واژه Application به معنای نرم‌‌افزار و Whats up به معنای چه خبر گرفته شده است.

جان کوم و برایان اکتون
واتس آپ یک شبکه مجازی و یک نرم افزار پیام رسان برای انواع گوشی های هوشمند آیفون،اندروید، بک بری، نوکیا و سیمبیان است. این نرم افزار در فضای اینترنت و با استفاده از ارتباط وای فای یا دیتا جهت انتقال پیام استفاده می کند. واتس اپ قادر است به جز ارسال متن فایلهای مانند تصویر، ویدئو، صدا و PDF را انتقال دهد.
در اواسط سال 1394 از نسخه فارسی این نرم افزار رونمایی شد تا تعداد زبانهای این نرام افزار به 46 زبان برسد. در سال 2013 تعداد کاربران واتس اپ به 300 میلیون کاربر که حداقل ماهی یکبار انلاین بودند رسید. این سرعت رشد واتس آپ ادامه داشت به طوری که در فوریه 2016 واتس اپ رسما اعلام کرد تعدادکاربرانش از مرز یک میلیارد نفر گذشت.
در حا حاضر نیز 6/55 درصد از جمعیت دنیا در 109 کشور از 187 دنیا از این برنامه استفاده می کنند. مهمترین کشوره با بیشترین تعداد کاربر به ترتیب هندوستان، برزیل، مکزیک و روسیه هستند. هندوستان به تنهایی 70 میلیون کاربر فعال در واتس آپ دارد. در سال 2016 واتس آپ رتبه اول شبکه های مجازی در دنیا را به خود اختصاص داد و در سال 2018 به رتبه دوم تنزل پیدا کرد.

رکورد زنی واتس آپ
در 1 بهمن 1392 این برنامه 430 میلیون کاربر با حداقل یک بار استفاده در ماه را ثبت کرد که روزانه بیش از 54 میلیارد پیام کوتاه را انتقال می دهند. این آمار باعث شکسته شدن رکورد ارسال پیام کوتاه در روز در جهان شد.

فروش واتس آپ
زمانی که بودجه واتس اپ به 1.5 میلیارد دلار رسید، مارک زاکربرگ مدیر عامل و خالق فیس بوک درخواست مشارکت خود در نرم افراز واتس آپ را برای جان کوم فرستاد. چند روز بعد، کوم با شرط 45 درصدی از سهام آن موافقت خود برای فروش واتس را اپ اعلام کرد و سرانجام در 19 فوریه 2014 فیس بوک عملا اعلام کرد واتس آپ را خردیداری کرده است. این معامله 19 میلیارد دلاری به صورت 4 میلیارد نقدی و 15 میلیارد دلار به صورت سهام فیس بوک به مالکان آن پرداخت شد. به این ترتیب کوم به یک سرمایه ی میلیاردی دست یافت و به اعضای هیات مدیره فیس بوک پیوست و توافق کرد سالانه تنها یک دلار درآمد برای هر سال از فیس بوک دریافت کند. بعدها مارک زاکربرگ اعلام کرد، باید مبلغ بیشتری به کوم پیشنهاد می کردم.
پس از این معامله این دو شرکت توافق کردند هیچ گونه تغییری در روند واتس آپ به وجود نیاید و همانند قبل به صورت کاملا مجزا به کار خود ادامه دهد. البته تمامی کاربران دنیا می دانند نباید به دولت آمریکا و سرویس های جاسوسی اش اعتماد کنند.

طرز کار واتس آپ
برای راه اندازی واتس آپ نیاز به ثبت نام و دریافت نام کاربری و رمز عبور ندارید، تنها شماره همراه شما کافی است. واتس اپ به صورت پیش فرض از شماره شما به عنوان نام کاربری استفاده کرده و تمامی افرادی که در دفترچه تلفن همراه شما هستند به لیست دوستانتان در واتس آپ اضافه می شود. هر شخصی که بعدا نیز به دفترچه شما اضافه گردد خودکار در لیست دوستان واتس آپ شما قرار می گیرد. از دیگر امکانات واتس آپ می توان به تعیین پشت زمینه، ارسال و دریافت پیام با مرورگرهای اینترنتی، ارسال پیشینه چت های خود از طریق ایمیل، ارسال یک پیام به دهها نفر به صورت همزمان اشاره کرد.


از فروردین 95 واتس اپ روش رمز گذاری سرتاسر را برای ایجاد امنیت کاربران استفاده کرد. در این روش پیام ارسالی بین دو ماربر با یک قفل نرم افزاری محافظت شده وتنها فرستنده و گیرنده پیام با داشتن کلید مخصوص پیام قادر به خواندان پیام بوده و حتی خود شرکت واتس الپ هم نمی تواند پیام را بخواند. این رمز گذاری به صورت خودکار در آخرین نسخه نرم افزار گنجانده شد و نیازی به تنظیمات خاص و چت خصوص برای کار نیست. چندماه بعد در آذر 95 تایید هویت دو مرحله ایی نیز به واتس آپ اضافه شد.

امنیت واتس آپ
به تازگی انتقادهایی در رابطه با امنیت واتس آپ با تبادل میلیارد پیام توسط این پیام رسان صورت گرفته است. در این بین تنها واتس اپ اعلام کرده است :” ارتباطات بین گوشی شما و سرورهای ما به طور کامل رمزنگاری می‌شوند. ما تاریخچه گفتگوهای شما را در سرورهای خود ذخیره نمی‌کنیم. به محض اینکه پیغام شما با موفقیت تحویل مخاطب موردنظرتان شود، آن پیغام از سیستم ما حذف خواهد شد.”
این درحالی است که، زمانی که واتس اپ در تلفن همراه شخص نصب می شود شماره همراه شخص در دیتا سنترهای واتس اپ ذخیره شده و سپس یک کد اعتبار سنجی (Verify Code) برای شخص ارسال می شود. زمانی که شخصی برنامه را از تلفن خود حذف می کند و مجددا آن را نصب می نماید این شماره همراه، همچنان در دیتا سنترهای واتس آپ وجود داشته و سریعا شخص را شناسایی می کند و تنها برای اطمینان از او مجددا کد اعتبار سنجی می خواهد.
همچنین در حین انتقال پیام ، عکس یا فیلم نیز، این اطلاعات ابتدا بر روی دیتا سرورهای واتس آپ ذخیره (آپلود) شده و سپس برای طرف مقابل ارسال شده و از دیتا سنترهای واتس آپ توسط گیرنده، دانلود می شود. در واقع هیچ تبادل مستقیمی در این بین وجود ندارد. این مساله باعث شده است، هکرها، کراکرها و برنامه نویسان به روشهای مختلف به اطلاعات دیگران دست پیدا کنند و حتی گزارشاتی را در این زمینه برای واتس آپ در جهت رفع این باگ نرم افزار ارسال کنند. تنها پاسخی که در جهت این گزارشات از سوی کارشناسان واتس آپ دریافت شده است، بی توجهی به این امر بوده است. این گونه عملکرد واتس آپ توسط کوم و همکارانش باعث شده تا بسیاری از کارشناسان به این نتیجه برسند که عدم رفع باگ این نرام افزار عمدی بوده و به علت دسترسی به اطلاعات محرمانه کاربران توسط خودشان و سازمانهای اطلاعاتی آمریکا می باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *