اینستاگرام بدترین شبکه اجتماعی

اینستاگرام (Instagram) یکی دیگر از شبکه های اجتماعی پرطرفدار و محبوب دنیا به حساب آید . اینستاگرام بعد از تنسنت کیوکیو با 800 میلیون کاربر ثبت شده در رده ششم برترین شبکه های اجتماعی دنیا قرار گرفته است.

اینستاگرام

اساس کار این شبکه اجتماعی انتشار عکس و ویدئو توسط کاربر در صفحه شخصی اش در قالب پست می باشد. پست های هر کاربر برای دیگر کاربران و دوستانش به نمایش درآمده و بازخوردهایی در قالب like و یا comment دریافت می کنند.

در سری مقالات 20 سایت برتر دنیا در مقاله ایی تحت عنوان “همه چیز درباره اینستاگرام را بدانید!!” به طور کامل در مورد عملکرد این شبکه اجتماعی صحبت شد. این شبکه اجتماعی در سال 2010 اولین بار برای سیستم عامل IOS راه اندازی شد و پس از آن نسخه اندروید و در سال 2012 نسخه وب آن منتشر شد.

در طول سال گذشته یعنی سال 2017 دو قابلیت استوری و حالت آفلاین و اعمال تغییرات در این حالت به برنامه اینستاگرام اضافه شد که مورد استقبال کاربران این سایت قرار گرفت.

در طول سالهای اخیر با افزایش تعداد کاربران اینستاگرام و پیوستن افراد مشهور به این شبکه اجتماعی و همچنین استفاده از اینستاگرام به عنوان ابزارهای خبری و تبلیغاتی باعث شد این شبکه اجتماعی خیلی فراتر از ماهیت اصلی خود پیش رود. به طوری که به محض انتشار خبری در این شبکه اجتماعی بازخورهای فراوانی از سوی کاربران صورت گرفته و با انتشار پست هایی توسط کاربران در طیف وسیعی و فراتر از مرز ها اخبار انتشار پیدا می کنند.  در خصوص اخبار سیاسی، اجتماعی  و اقتصادی در بسیاری از مواقع افراد مشهور نیز واکنش نشان داده و اقدام به انتشار پست می نمایند.

از طرف دیگر افراد عادی نیز با انتشار ثبت لحظه های خود در قالب عکس و ویدئو در صفحه شخصی خود باعث شده اندتا حالت مانند حات رقابتی به وجود آمده و افراد از چهره، لباس، آرایش و مدل مو و یکدیگر خصوصا افراد مشهور الگو برداری کنند.

در این بین جوانان طیف وسیعی از کاربران اینستاگرام را به خود اختصاص داده اند به گونه ایی که به این شبکه اجتماعی اعتیاد پیدا کرده و با گذراندن زمانی بیش از 2 ساعت در این شبکه اجتماعی و دنبال کردن فالورهای مورد علاقه خود اثرات سوء یی را از این شبکه اجتماعی دریافت می کنند.

شبکه اجتماعی اینستاگرام

در این راستا از اینستاگرام به عنوان بدترین شبکه اجتماعی یاد می شود که بیشترین تاثیرات منفی بر سلامت جوانان را به همراه داشته است. این حالت که اصلاحا به آن FOMO ( fear of missing out)  گفته می شود به معنای هراس از دست دادن مطالب است. یعنی کاربر مدام در طول ساعتی که خارج از این شبکه اجتماعی است مضرب است که چه اتقاقی در حال وقوع است و مبدا از آن جا بماند.

اگر شما نیز مدام در حال چرخیدن در این شبکه اجتماعی هستید و همه عکس ها و مطالب دوستانتان را دنبال می کنید FOMO دارید.

انجمن سلامت اجتماعی یک نظر سنجی در مورد اینستاگرام انجام داد و با 1479 شرکت کننده در سنین بین 14 تا 24 سال به این نتیجه دست یافت که اینستاگرام منفورترین شبکه اجتماعی در بین جوانان است و 14 معیار مخرب از جمله ترس، افسردگی، خشونت و اضطراب را برای جوانان به همراه دارد.

از اثرات مخرب دیگر اینستاگرام، می توان به ناراضیتی از بدن و چهره 90 درصد کاربران زن اینستاگرام اشاره کرد تا جایی که یکی از راههای پیشنهادی انجمن سالامت برای رفع مشکالات این شبکه اجتماعی در این خصوص مشخص کردن تصاویر روتوش شده و یا ویرایش شده از تصاویر واقعی بود.

اینستاگرام بدترین شبکه اجتماعی دنیا

یکی از اثرات مخرب دیگر اینستاگرام در این خصوص سرخوش نمایی است یعنی کاربر مرتب در حال گذشت و گذار و استفاده از بهترین لباس، غذا ، رستوران و غیره بود و با انتشار آنها در قالب پست جدید سعی در نشان دادن خود به عنوان یک فرد شاد و خوشبخت است. در حالی که شاید در واقعیت چنین نباشد و حتی اگر هم واقیعت داشته باشد به تصویر کشیدن تمام وجوه خوشبختی فرد برای دیگران از لحاظ بهداشت اجتماعی و فردی و روانشناسی منطقی و اصولی نبوده و فرد ناخودآگاه از حریم شخصی خود پرده برمی دارد. همچنین ناخواسته پل های خوشبختی خود را در معرض خطر قرار می دهد.

این شبکه اجتماعی در ایران نیز کاربران زیادی دارد و بدون فیلتر در دسترس می باشد. بسیاری از افراد مشهور و سرشناس ایرانی نیز در این شبکه اجتماعی حضور فعالی دارند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *